FITSHE x FITGIRLCODE
GET SUMMER READY MET DE SUMMER BODY KIT!

Shop nu
Food

10 ingrediënten die je kunt gebruiken in plaats van eieren

Het veelzijdige ei is onmisbaar in vele keukens. En dat heeft een goede reden. Eieren zijn ideaal als bindmiddel! Maar wat als je veganistisch eet of simpelweg niet van eieren houdt? Hieronder 10 alternatieve ingrediënten die je kunt gebruiken in plaats van eieren!

Ingrediënten die je kunt gebruiken in plaats van eieren

#1. Chiazaad of lijnzaad

Chiazaad en lijnzaad zijn prima ingrediënten om te gebruiken in plaats van eieren. Meng een eetlepel chiazaad of lijnzaad met 2,5 eetlepels water, en je hebt het equivalent van een ei, met een soortgelijke textuur en bindende eigenschappen. Ideaal voor koekjes en pannenkoeken en nog hartstikke gezond ook!

#2. Gepureerd fruit

Gepureerde bananen of appels kunnen prima als bindmiddel gebruikt voor zoete gerechten. Voor gerechten die niet zoet horen te zijn maar waar wel een bindmiddel nodig is (zoals veggie burgers) kun je gepureerde pompoen gebruiken. Je kunt eventueel een theelepeltje bakpoeder toevoegen om de juiste consistentie te creëren.

#3. Aquafaba

Aquafaba is de vloeistof die in blikken peulvruchten zit. Met name kikkererwten aquafaba is zeer populair om te gebruiken in plaats van eieren. De consistentie is min of meer gelijk aan die van rauw eiwit en de lichte, geknopte textuur maakt het tot een overtuigend alternatief. Drie eetlepels aquafaba is het equivalent van één ei. En geen zorgen, eventuele ‘peulvruchten-smaak’ proef je niet meer na het koken of bakken.

#4. Silken tofu

Gepureerde silken tofu, of ‘zijden tofu’, bevat meer water dan ‘gewone’ tofu en is heel geschikt om onder andere koekjes en brood mee te bakken. Het eindresultaat is wel wat zwaarder dan wanneer je gewoon eieren zou gebruiken.

#5. Notenpasta

Eet je weleens amandelpasta, cashewpasta of pindakaas? Nou, die notenpasta’s kun je ook gebruiken als eivervanger. En ze bevatten nog flink wat proteïnen ook! Het recept moet zich er vanzelfsprekend wel voor lenen. Maar voor pindakaaskoekjes of andere notenkoekjes is dit heel geschikt. Drie eetlepels notenpasta is wat je nodig hebt om één ei te vervangen. Gebruik bij voorkeur een creamy notenpasta (dus niet de crunchy variant).

#6. Yoghurt

Zowel ‘echte’ yoghurt als plantaardige yoghurt leent zich uitstekend om de eieren in je recepten te vervangen. Kies bij voorkeur voor de gewone of naturel variant, zodat je geen rekening hoeft te houden met suikers of kunstmatige smaakstoffen.

#7. Zetmeel

Maizena, aardappelzetmeel, tapioca zetmeel en niet te vergeten pijlwortelmeel zijn prima eivervangers die alleen een beetje water vereisen.

#8. Agar

Agar is een gelatineachtige substantie die uit algen wordt onttrokken. Het is, net als gelatine, zeer geschikt als bindmiddel voor allerlei recepten – maar dan vegan! De hoeveelheden zijn gemakkelijk te onthouden: één eetlepel agar plus één eetlepel water staat gelijk aan één ei.

#9. Aardappelpuree

Voor baksels met een hogere ‘dichtheid’ kun je ook aardappelpuree gebruiken. Als je instant aardappelpuree gebruikt, dan heb je maar twee eetlepels van het poeder nodig.

#10. Klant-en-klare eivervanger

Er zijn tegenwoordig tal van kant-en-klare veganistische eivervangers op de markt. Zo is er de biologische eivervanger van Natura. Het merk Ogran heeft zelfs een glutenvrije eivervanger in het assortiment. En… halverwege komt de in de VS razend populaire eivervanger JUST EGG naar Nederland. Goed in de gaten houden dus!

Plaats een reactie