Een tijdje terug vertelden we jullie al alles over plantaardige melk. Als je een plantaardig dieet volgt, is melk niet de enige zuivel die je moet schrappen. Ook yoghurt en kwark gaan uit je dieet. Vaak wordt dan gezegd dat een plantaardige dieet saai is, maar dat hoeft helemaal niet! Je kan nog steeds ontbijten met een bakje yoghurt en zelfgemaakte granola. Speciaal voor jullie ben ik op zoek gegaan naar de beste en lekkerste zuivelvervangers!

Plantaardige yoghurt

De eerste plantaardige yoghurt is sojayoghurt. Dit wordt in bijna elke supermarkt wel verkocht. Vaak zijn er ook meerdere smaakjes beschikbaar.  Natuurlijk, deze smaken zijn wel gezoet, dus de naturel, ongezoete versie wordt aangeraden.

Dan is er haveryoghurt. Haveryoghurt is vooral verkrijgbaar in de biowinkels, maar sommige supermarkten zouden best de versie van Alpro in de schappen hebben staan. Dit is dan eigenlijk sojayoghurt met havervlokken erin, wat het een lekkere structuur geeft. Omdat het een niet al te zoete smaak heeft, is het lekker om te combineren met fruit of cacaonibs.

Verder is er ook nog kokosyoghurt, wat inmiddels ook in de gewone supermarkt ligt. Kokosyoghurt mengt de zure smaak van yoghurt met kokos, wat het lekker fris maakt. Omdat de kokossmaak best aanwezig is, is het waarschijnlijk minder lekker om het te gebruiken voor hartige recepten. Het is wel superlekker door pannenkoeken, smoothies, ontbijtje met granola of om slagroom van te maken!

En als laatste bestaat er ook nog amandelyoghurt. Dit is ook een goede vervanger voor yoghurt! De structuur doet een beetje denken aan Biogarde en de smaak is heel eigen – het doet een beetje denken aan marsepein. Hij doet daarom goed als topping op zoete gerechten als pannenkoekjes, of ‘s ochtends als yoghurtvervanger met wat granola. (Aranka, de amandelyoghurt addict van Fitgirlcode HQ, eet altijd die van Abbot Kinney’s, o.a. verkrijgbaar bij Marqt! #nospon #gewoonechtheellekker)

Plantaardige kwark

Door de hoeveelheid eiwitten die erin zitten, is silken tofu een goed alternatief voor kwark. Ook heeft silken tofu, net als kwark, een wat dikkere structuur dan yoghurt. Deze heerlijke vervanger kan je vinden bij biowinkels en soms ook bij een Aziatische toko.

Gelukkig kun je tijdens je rondje door de supermarkt ook plantaardige kwark vinden; er is namelijk ook sojakwark. Dit is verkrijgbaar bij sommige supermarkten en bij biowinkels.

Anders kun je kwark ook nog vervangen door kokosyoghurt, omdat deze een wat dikkere structuur heeft dan normale yoghurt. Kokosyoghurt is dus een goed alternatief voor zowel yoghurt als kwark!

Andere zuivelvervangers

Zuivel wordt vaak gebruikt en het gaat dan ook verder dan alleen yoghurt, melk of kwark. Plantaardige kookroom is te vinden in de supermarkt op basis van rijst en soja. In de biowinkel kun je het ook vinden op basis van haver en spelt.

Ook hoef je een cheesecake receptje niet meer te laten staan, want veganistische sour cream spread kun je vinden in natuurwinkels. Koop dan wel de naturel versie om je cheesecake mee te maken zodat het goed past bij het zoetige van de taart. De versies met kruiden zijn heerlijk om als cream cheese op brood te gebruiken!

Bij Fitgirlcode houden we natuurlijk van verantwoorde snacks, dus plantaardig ijs mag natuurlijk niet ontbreken! Supermarkten verkopen verschillende soorten plantaardig ijs; de een verkoopt sojaijs, de ander op basis van kokos. In de supermarkt kom je bij de diepvries ook sorbetijs tegen, wat ook plantaardig is! In natuurwinkels zou je ook ijs op basis van rijst of plantaardige versies van magnums kunnen vinden. Dat klinkt toch superlekker?

Dat een plantaardig dieet saai moet zijn, is dus echt niet het geval. Met deze lekkere vervangers wordt een plantaardig dieet finger licking good! Laat je het me weten als je iets hebt gemaakt met een van deze vervangers? Ik ben ontzettend benieuwd!

Wil jij inspiratie voor leuke vegan ontbijtrecepten? We hebben een paar voor je opgezocht! > 

Wil je meer van mij zien? Lees dan mijn artikelen of volg me op Instagram @rooshijwegen

Recommended Posts

1 Comment

  1. Ik heb je bericht met veel plezier gelezen, Roos! Fijn dat je laat zien dat veganist (of in ieder geval zuivelloos) eten helemaal niet saai of lastig hoeft te zijn 🙂 Het is me laatst zelfs gelukt om met behulp van edelgistvlokken een vegan kaas te maken, die erg dichtbij het echte goedje komt! Het recept hiervoor kun je op mijn blog vinden: http://artyfartylife.com/diy-vegan-kaas-recept
    Liefs, Jessica


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.