Waarom influencers op Instagram snel zouden kunnen verdwijnen
Laat even weten of je het volgende scenario herkent. Je ontdekt een toffe Fit Girl op Instagram. Ze is nog niet zo heel groot, maar je herkent direct haar potentie om te groeien. En jawel, dat gebeurt ook. Na enkele weken of maanden is haar aantal followers enorm. En dan gebeurt er iets frappants: van leuke, eerlijke posts gaat ze over naar gesponsorde content. ‘Ik heb mijn platte buik aan deze thee te danken!’ of ‘Drink deze proteïneshakes om ook zulke spierballen te krijgen!’
Influencers op Instagram zijn the new big thing als het gaat om advertising, lijkt het. Elke meid met een volgersaantal dat in de 4 nullen begint te lopen kan rekenen op aanbiedingen van bedrijven. Voor gratis producten en/of geld gaan zij op de foto met een product en doen net alsof ze de grootste fan ever ervan zijn.
Succes
Ondernemer Jon Westenberg deelt op Medium waarom hij er geen businessmodel in ziet. ‘Succes op Instagram is lang niet zo waardevol als mensen denken dat het is. Echt niet. Het is zelfs bijna waardeloos, als je bedenkt hoeveel geld je krijgt voor de hoeveelheid tijd die je erin hebt gestoken, en hoe makkelijk dat ook weer kan verdwijnen.’ Want dat is het punt. Instagram draait om de persoon erachter, niet om een sterk businessmodel. Daarnaast ‘verkopen’ de influencers zichzelf door bekendheid voor een product te creëren, maar halen ze er zelf weinig uit. (Zeker voor de lange termijn.)
Influencers vs bloggers
Toch is het niet helemaal raar dat bedrijven uitwijken naar blogs en influencers voor hun advertenties. Een blogpost op je favoriete website of een foto van je Instagramheld zie je veel liever dan die advertentie in de krant of dat spotje op tv. Wel zien wij zelf een groot verschil tussen bloggers en influencers. Waar influencers alleen op de foto gaan met een product, creëren bloggers unieke content voor het bedrijf. Het is niet alleen een fotootje van een merk in beeld - er wordt echt verdieping gezocht. Hoewel een klant natuurlijk eisen heeft, proberen we altijd content te maken die leuk is voor de lezer. Gesponsord of niet gesponsord.
Wat vind jij van influencers die producten promoten? Is het een manier die werkt of zullen ze (als ondernemer) snel weer eindigen?
Speaking of influencers... Heb jij Ewout zijn ongezouten mening over dit fenomeen al gelezen? >