influencer

Ewout schrijft iedere maand een brief aan de fitgirl. Met zijn kritische groene ogen kijkt hij naar trends en opvallend gedrag binnen de wereld van deze fitgirl. Op satirische wijze omschrijft hij zijn observaties en eindigt elke brief met een vraag. Heb jij het antwoord waar Ewout zo naar uitkijkt? 

Lieve fitgirl,

Ons hele leven worden we beïnvloed door alles wat we zien, meemaken en ervaren. Dat begint al bij je geboorte en eindigt pas als je tussen zes planken ligt (tenzij je gelooft in een fitgirl hemel vol met humus). Van nature doen wij andere mensen na om te leren. Je vader en je moeder waren en zijn je grootste voorbeeld en hebben veel invloed op hoe en wie jij bent als mens. Maar nu je ouder bent en door druk vanuit de maatschappij een keer een Instagram hebt aangemaakt, word je ineens beïnvloed door zo geheten ‘influencers’? For real?

Tuurlijk, ik zie wel eens dingen voorbij komen die mij inspireren of motiveren om weer mijn portemonnee te trekken. Andere Instagrammers kunnen me op deze manier best wel beïnvloeden. Maar moeten ze dit dan in hun profiel vermelden? Is het een soort MSN-status? Hoi, ik ben Jet en ik ben Influencer aka ik-beïnvloed-jou-lekker-zonder-dat-je-het-door-hebt-en-ik-verdien-zo-mijn-geld. Niet echt chique.

Een influencer, wat is dat eigenlijk? Direct naar het Nederlands vertaald betekent het ‘beïnvloeder’. Google, mijn beste vriend, vertelt mij het volgende: “A person who has the power to influence many people, as through social media or traditional media”. Nu is ‘veel personen’ natuurlijk een relatief begrip. Als je een heel dorp met honderd inwoners kunt influencen, dan ben je best lekker bezig. Op lokaal niveau.

Hiërarchie op Instagram

Door jezelf de titel influencer te geven verhef je jezelf in zekere zin boven je volgers. Op deze manier zet je jouw volgers neer als een stel domme en volgzame schapen die alles doen wat jij doet. En alles willen hebben wat jij, hoogstwaarschijnlijk, gratis hebt gekregen. Als je iemand uit de sloot hebt gered van verdrinking, zet je toch ook niet ‘held’ op je visitekaartje? Als andere mensen je die titel geven dan is dat prima. Bescheiden er op reageren is ook heel normaal. Niks tegen schapen trouwens. Zijn hartstikke lieve beesten.

Ik vraag me af op wat voor een moment iemand besluit zichzelf influencer te noemen. Want die stempel drukt niemand anders je op je hoofd. Is het als je meer dan 10.000 volgers hebt? Je zoveel gratis spullen krijgt toegestuurd dat je in een soort reversed-oprah-modus zit? Ik krijg dit, en dit en dat. Of als je Instagram je leven is geworden en je baan hebt opgezegd om de hele dag te bloggen? Ik weet het niet. Misschien wekken sommige spiegels op zolderkamers gewoon het gevoel op om NU influencer te worden.

Vroeger waren de influencers beter

Toch ga ik bij invloedrijke personen eerder denken aan mensen als Marthin Luther King, moeder Theresa en Wallace Carothers. Die laatste ken je misschien niet. Maar de beste man heeft de stof Lycra uitgevonden. Zegt je nog niks? Door hem loop jij nu iedere dag met een strakke legging tussen je naad en een zweetsnor rond in de sportschool. Maar ik denk dus niet aan @fit_with_jet of @dikkereet-greetje.

Als een influencer in de veronderstelling is dat ze met haar tienduizend volgers (waarvan de helft waarschijnlijk nep is of niet meer actief), tweehonderd likes per foto (snel rekenensommetje: maar liefst 2% van haar volgers, en waarschijnlijk komt de helft van hashtags) en drie verkochte oortjes die eruit zien als tampons (je weet welke ik bedoel) flink aan het influencen bent, dan kun je diegene maar beter laten wegkwijnen in dit waanbeeld die ze voor zichzelf heeft geschept. Self-five!

Zoals je leest, zit ik weer met behoorlijk wat vragen. Ik ben vooral benieuwd wat jullie er van vinden als een Instagrammer zichzelf ineens influencer noemt. Is het terecht of is het gewoon interessant doenerij? En in welke maten word jij als fitgirl beïnvloed door de mensen die je volgt? Ik kijk nu al weer uit naar jouw antwoorden en ongezouten mening. Girls die zichzelf influencer noemen mogen uiteraard ook de discussie joinen!

Ciao,
Ewout

Recommended Posts

2 Comments

  1. Oh heerlijk weer dit! Ik zit hier zachtjes te gniffelen in de trein over je goed gevormde brief. De term influencer krijgt een nare bijsmaak terwijl het normaal een prima woord is.
    In de design wereld wilt iedereen tegenwoordig een “storyteller” zijn. Waarom? Omdat het een hype is geworden. Stefan Sagmeister doet er een mooie uitspraak over in n interview: “No fuckhead you are not a story teller, you’re a rollercoaster designer!” En daar zou je trots op moeten zijn.
    ( https://vimeo.com/98368484)
    It’s the new big thing en iedereen wil er graag bij horen. Maar veel beter zou zijn om energie te stoppen in wat jou als fit girl of Guy uniek maakt, zodat je een echte influencer kan zijn zonder het te hoeven benoemen.

  2. Hoi Ewout! Nou, ik ben het me je eens hoor. En toch ook weer niet. Maar goed, ik heb me één keer laten verleiden door iemand die ik op Instagram volg om een spotgoedkope, waarschijnlijk met child labour geproduceerde legging te kopen. Met glinsterende visschubben, echt heel erg fout. Ik had wel vantevoren nog gegoogeld en was dus eigenlijk al gewaarschuwd. Lang verhaal kort: ze liggen in mijn kast in twee kleuren, ik doe ze af en toe aan naar de yoga of thuis en krijg dan op de yoga ook altijd complimenten, maar ik voel me er ook nog steeds slecht over en heb het ‘me-laten-verleiden’ dingetje dan ook snel afgeleerd.

    Ik laat me dus alleen positief inspireren om de motivatie voor het sporten er een beetje in te houden en om gezond te blijven eten. In deze feestmaand wel extra belangrijk met alle rotzooi die er in de schappen ligt. Want ja, wie influenced je nu meer: dat leuke chickie op Instagram die van die mooie foto’s plaatst waarvan toch de meeste mensen wel beseffen dat dát niet helemaal de realiteit kan zijn, of de supermarkt waar je dagelijks binnenstapt en waar je bijna over het processed food – bestaande uit vet, suiker, suiker en vet – struikelt van eind augustus tot begin januari? En dan reken ik de twee maanden dat er paaseitjes liggen nog niet eens mee…

    Influencen is soms misschien best irritant, maar is feitelijk gewoon een andere vorm van reclame. En aangezien we ook schaapachtig toe hebben zitten kijken hoe onze tv’s er door overgenomen werden, hebben we ook nu waarschijnlijk weinig keus… tenzij je je Facebook en Instagram en Snapchat delete. Je kúnt kiezen!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.