Waarom alle vrouwen zich vandaag sterk moeten maken voor verandering
Het is vandaag International Women’s Day! Dat betekent dat er vandaag een hoop mannen zullen zuchten dat we ‘al wel genoeg hebben gedaan met dat feminisme’. Maar laten we eerlijk zijn, we hebben nog lang niet genoeg gedaan. Jep, we mogen in Nederland stemmen, we bezitten goede banen en we hebben allerlei andere privileges waar vrouwen honderd jaar terug alleen nog maar van droomden. Maar er is nog genoeg werk aan de winkel.
Nee, dit wordt geen geitenwollen-sokken-en-geen-beha-aan-post. Maar we willen wel graag even stil staan bij het feit dat er nog duizenden vrouwen op aarde leven die het veel minder goed hebben dan wij hier in ons kikkerlandje. Vandaag wordt er voor zowel deze vrouwen aandacht gevraagd, als alle vrouwen die op andere manieren tegen politieke, economische, sociale of culturele ongelijkheid aanlopen. Het thema van dit jaar is #BeBoldForChange en daar haken wij graag op in!
#BeBoldForChange
Dichtbij huis, eh, kantoor hebben wij namelijk ook een vrouw die ooit bold for change is geweest. Ik heb het natuurlijk over Aranka: oprichtster van Fitgirlcode en Jogha. In de tijd dat saaie, zwarte leggings nog het standaardbeeld in de sportschool waren en de term ‘Fit Girl’ nog niet naar Nederland was overgewaaid, zette zij zich in om daar verandering in te brengen. Op de Ladies Run liep ze als enige in een legging met een printje en besloot ze ter plekke haar idee te pitchen. Na de run sprak ze elke vrouw die ze zag aan. ‘Wat vind je van mijn legging?’ Hoewel iedereen twijfelde of ze haar baan nou wel moest opzeggen en een eigen bedrijf moest beginnen, besloot Aranka de kans aan te grijpen en richtte zij Jogha op.
Meer Girlbosses!
Ze heeft niet alleen verandering gebracht in de wereld van sportkleding. Ook vandaag de dag zet zij zich nog in voor een change: er moeten namelijk meer Girlbosses komen! In de wereld van ondernemers overheersen nog steeds de mannen. Dat is natuurlijk in eerste instantie helemaal niet erg – zij hebben net zoveel recht op succesvolle bedrijven als dat wij vrouwen dat hebben. Maar het moet er niet voor zorgen dat vrouwen het gevoel hebben dat ze er niet tussen passen! Daarom maakt zij, als ervaren Girlboss met twee bedrijven op haar naam, zich hard om vrouwen te voorzien van advies hoe zij een eigen bedrijf kunnen oprichten. Heb je haar business website ArankaWorld al eens gezien?
Inspiratiebronnen
Zelf heeft Aranka natuurlijk ook inspiratiebronnen op het gebied van succesvolle, vrouwelijke ondernemers. Een goed voorbeeld hiervan zijn de vrouwen van Yoni. Vorig jaar heeft zij de twee Girlbosses nog geïnterviewd toen zij de prijs voor het Meest Innovatieve Bedrijf van de KvK wonnen. In twee jaar tijd hebben oprichtsters Wendelien en Mariah van Yoni een idee (biologische, katoenen tampons, inlegkruisjes en maandverband) van de ontwerptafel naar grote verkooppunten als Etos en Albert Heijn verplaatst. Dat is nog eens aanpakken! (Oja, leuk weetje! Speciaal voor International Women’s Day kun je vandaag gratis samples aanvragen bij Yoni! Vooral doen, want chemicaliën zijn namelijk niet voor de poes.)
Laten we vandaag allemaal aandacht besteden aan International Women’s Day! Voor alle vrouwen dichtbij huis die een glazen plafond proberen te doorbreken of een gelijk salaris willen ten opzichte van hun mannelijke collega’s, maar ook alle vrouwen verder weg die niet mogen stemmen, autorijden of bepaald werk niet mogen doen. #BeBoldForChange!
Aranka is afgelopen week naar de allereerste editie van de Girlboss Rally in Los Angeles geweest! Benieuwd hoe het haar vergaan is? Bekijk dan haar eerste vlog hieronder!
Meer van mij zien? Volg me dan op Instagram op @michelledenelzen.