In plaats van genieten van het zonnetje in het park, lag ik vorige week ziek in bed. Ik staarde urenlang uit het raam met een doos tissues die me gezelschap hield. Het was waarschijnlijk een van de meest sombere dagen die ik dit jaar gehad heb. Ik was dan ook gemotiveerd om zo snel mogelijk weer beter te worden.

Medicijnen zijn niet echt mijn ding, vandaar dat ik vooral gefocust heb op gezond eten. Daarom wil ik graag een aantal food tips delen voor wanneer je een flinke griep te pakken hebt.

Verkoudheid of griep?

Mensen vroeg aan me waar ik nou precies last van had. Ik antwoordde iedere keer met iets als: “Het is een soort griep met verkoudheid… Ik ben in ieder geval ziek.” Er zit wel degelijk een verschil tussen deze twee kwaaltjes, en daarom heb ik uitgezocht wat een griepje of verkoudheid nou precies inhoudt. De symptomen van zowel een verkoudheid als griep komen er overeen maar een verkoudheid is een stuk milder dan griep. Daarnaast duurt een verkoudheid ook minder lang dan de griep.

Wanneer je een verkoudheid hebt kun je last hebben van een snotneus, hoestaanvallen, niezen, spierpijn en een kleine verhoging. Een verkoudheid is vaak binnen een paar dagen weg, maar een griep blijft graag iets langer hangen. De symptomen zijn ook een stuk serieuzer. Je krijgt namelijk last van een enorm nare, droge hoest, een flinke verhoging, akelige spierpijn en een constant gevoel van vermoeidheid dat maar niet weg gaat. Maar wat kun je dan wel eten?

Eiwitten

Wanneer je ziek bent heeft je lichaam meer calorieën nodig dan normaal om goed te kunnen functioneren. Het heeft wat extra brandstof nodig omdat je immuunsysteem flink zijn best doet om de ziekte te verslaan. Zorg dus voor genoeg eiwitten wanneer je ziek bent. Blijf ver weg van vettig eten zoals steaks en burgers (als je hier überhaupt al trek in had) en zoek naar andere bronnen van proteïne die makkelijk verteerbaar zijn zoals yoghurt en eieren.

Magnesium en calcium

Wanneer je goed voor je spieren wilt zorgen, moet je een flinke dosis magnesium en calcium binnenkrijgen. Deze twee zorgen er namelijk voor dat je spierpijn minder wordt. Onder eten met veel magnesium vallen bananen, bladgroenten, avocado’s, noten en bonen. Dus je hebt flink wat om uit te kiezen. Calcium vind je vooral in zalm uit blik, donkere bladgroenten, broccoli en amandelen. Bonus: De omega-3 in noten en zalm zorgen er ook voor dat je minder keelpijn hebt!

Pittig eten

Naast mega heftige traanogen en een snotneus, heeft spicy eten ook een hoop voordelen. Het zorgt er namelijk ook voor luchtwegen vrij komen en dat je makkelijker kunt ademhalen. Dus wanneer je niet meer door je neus kunt ademen, probeer dan iets met pit toe te voegen aan je maaltijd.

Drinken

Het is heel belangrijk om gehydrateerd te blijven wanneer je last hebt van griep of verkoudheid. Wanneer je goed gehydrateerd bent, kun je fijner ademhalen. Daarnaast is het ook belangrijk om genoeg water te drinken omdat je meestal flink wat zweet wanneer je verhoging hebt. Kies voor groene en zwarte thee die rijk zijn aan antioxidanten. Dit zal je keel verzachten en zelfs een beetje helpen tegen niezen en kippenvel. Groene thee support je immuunsysteem. Het zelfde geldt voor mint thee met wat gember en honing. Gember zorgt ervoor dat je neus weer helemaal opengaat. Drink dus veel thee, het liefst de hele dag door!

Het wondermiddel: Kippensoep

Je moeder had zeker weten gelijk wanneer ze vertelde dat kippensoep hét middel was tegen een griepje. Ik zal je vertellen waarom: se meeste kippensoepjes bevatten bouillon, kip, noedels, wortels, selderij en ui. Bouillon is allereerst een goede bron van mineralen en vitaminen. Kip is een uitstekende bron van eiwitten die ervoor zorgt dat je immuunsysteem een boost krijgt. Het bevat ook cysteïne en dit zorgt ervoor dat slijm in je keel verdwijnt. Noedels zorgen voor een goede bodem, en daarnaast zijn ze natuurlijk hartstikke lekker. De groenten bevatten allemaal vitamine A, C en heel veel antioxidanten die de strijd aangaan met het virus. Extra veggies toevoegen is natuurlijk altijd een goede optie!

Zorg dat je weinig tot geen bewerkt voedsel binnenkrijgt en blijf ver uit de buurt van suiker. Dit kan je griepje en/of verkoudheid zelfs erger maken! Mocht jij nog goede tips hebben over wat te eten wanneer je ziek bent, deel ze dan vooral in de comments. 🙂

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.