Misschien ken je beide termen al lang, misschien heb je nog nooit van plant based gehoord. Op het eerste oog lijken de twee levensstijlen heel erg op elkaar. Ik bedoel, ze eten allebei geen dierlijke producten toch? Maar niks is minder waar, want er zit een wereld van verschil tussen een plant based dieet en een vegan lifestyle.

Laten we beginnen met wat achtergrondinformatie. First up: de vegans. Veganisten gebruiken geen dierlijke producten. Eieren, honing, vlees, vis en zuivel worden allemaal verbannen uit het dieet, maar ook leren schoenen, wollen truien en make-up die op dieren is getest komen niet meer in huis.

Iemand die een plant based dieet volgt, eet ook geen dierlijke producten als zuivel of vlees. Maar het is hier ook heel belangrijk dat alles zo dicht mogelijk bij de natuur staat. Bewerkte producten zijn niet oké: op het menu staan alleen maar whole foods. Dus geen geraffineerde suikers, diepvriesproducten, potjes met E-nummers, en noem maar op. Het is de bedoeling dat vitaminen en mineralen in de meest pure vorm worden genuttigd.

COOKIES FOR BREAKFAST, LUNCH AND DINNER

Om de grote en de kleine verschillen duidelijk te maken, hebben we een expert opgezocht en bestookt met onze vragen. Gisela Lahuerta Aguilo, oprichtster van de plant based maaltijdservice AHARA, vertelt ons meer. ‘Het grootste verschil tussen een vegan dieet en een plant based dieet zit hem voornamelijk in het gebruik van bewerkte producten. Oreo’s, frisdrank en bepaalde vleesvangers zijn allemaal vegan. Maar doordat ze veel kunstmatige toevoegingen bevatten en zwaar bewerkt zijn, passen ze niet in het plant based kader. In theorie zou een vegan door het leven kunnen gaan zonder verse producten te eten, iets wat iemand die plant based eet niet zou kunnen.’

IT’S ALL ABOUT BALANCE

Maar er is nog meer. ‘Vrijwel alle veganisten leiden hun levensstijl fulltime,’ legt Gisela uit. ‘Hun lifestyle komt vaak voort uit maatschappelijke, politieke of persoonlijke standpunten. Iemand die plantaardig eet doet het vaker voor zijn of haar gezondheid. En dus is er ook ruimte om een dag of weekendje ervan af te stappen, en te kiezen voor iets waar je echt trek in hebt. Zolang je de balans maar houdt.’ Wel voegt ze nog toe: ‘Het betekent natuurlijk niet dat iemand die plant based eet geen aandacht heeft voor dierlijke en milieugerelateerde problemen. Dit kan ook zeker een overweging zijn om plant based te gaan eten. En op dagen dat er misschien wel een stukje vis gegeten wordt, zullen mensen die plant based eten ook sneller kijken dat ze geen kweekvis vol antibiotica kopen.’

En die gezondheidsvoordelen waar ze het over heeft, die liegen er niet om. Doordat je geen geraffineerde suikers, kunstmatige toevoegingen en andere gifstoffen meer binnenkrijgt, is je lichaam veel blijer. Je hebt meer energie, je huid gaat stralen en je kunt veel meer uit je dag halen. En eh, ook niet vervelend: het zou je zomaar kunnen helpen om die overtollige 2 kilo kwijt te raken.

Kortom: er loopt zeker een soortgelijke rode draad door beide levensstijlen. Maar waar de een ervoor kiest om geen enkel dierlijk product te gebruiken, vindt de ander het belangrijker om zijn lichaam te voeden met pure voedingsstoffen die recht uit de natuur komen.

Meer informatie over de maaltijdservice AHARA vind je op Ahara.nl en op Instagram.

Wel eens bang of je als vega(n) wel genoeg ijzer binnenkrijgt? Check snel onze tips >

Foto’s: Susan van Esch

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.