sedentaire levensstijl

Een sedentaire levensstijl: je weet dat te veel zitten slecht voor je is. Maar hoe weet je nu of je te veel zit? Valt het bij jou allemaal wel mee? Of ben je de laatste tijd misschien toch een beetje té comfortabel geworden op de bank? Check of jij een te sedentaire levensstijl hebt…


728x90 shop GIF banner

8 tekenen van een te sedentaire levensstijl

#1. Je voldoet niet aan de globale gezondheidsrichtlijnen

Volgens de huidige richtlijnen van de World Health Organisation (WHO) moeten volwassenen tussen de 18 en 64 jaar minimaal 150 minuten per week matig intensief of 75 minuten per week intensief bewegen. Een in tijd vergelijkbare combinatie van de twee volstaat ook. Een periode van fysieke activiteit moet minimaal 10 minuten duren. Ook adviseert de WHO dat spierversterkende oefeningen minimaal 2 dagen per week onderdeel moeten zijn van het bewegingspatroon.

#2. Je bent meer dan de helft van de uren dat je wakker bent niet in beweging

Tel het aantal uren dat je slaapt en trek dat af van 24. Het aantal uren dat je overhoudt is het aantal uur dat je in een dag te besteden hebt aan leven. Als je meer dan 50% van die tijd zittend en niet bewegend doorbrengt, dan heb je een te sedentaire levensstijl.

#3. Je voelt je heel vaak moe

Natuurlijk, vermoeidheid kan vele oorzaken hebben. Denk aan stress, slechte voeding en hormonale onevenwichtigheden. Maar ook een te sedentaire levensstijl kan tot extreme vermoeidheid leiden. Hoe meer je zit, hoe vermoeider je je voelt. Dat is omdat je hart, je longen en je spieren dan als het ware geconditioneerd worden om zo weinig mogelijk te doen.

#4. Je gewicht schommelt vaak

Om op een stabiel gewicht te blijven moet je evenveel calorieën verbranden als je binnenkrijgt. Maar als je een tijdje te veel zit terwijl je calorie-inname hetzelfde blijft als voorheen, dan worden de overtollige calorieën opgeslagen als vet. Een te sedentaire levensstijl beïnvloedt ook je metabolisme (het proces waarin je lichaam voedsel omzet in energie). Een langzamer metabolisme betekent dat je in rust minder calorieën verbrandt.

#5. Je bent snel buiten adem

Hoe dieper je in die bank zakt, hoe oppervlakkiger je ademhaling wordt. Je hart krijgt dan minder zuurstof, wat op den duur zorgt voor de conditionering waar we het bij #3 over hadden – of eigenlijk deconditionering. Minimaal bewegen zorgt er niet alleen voor dat je steeds sneller buiten adem bent als je wel beweegt, het kan ook tot andere hartklachten leiden.

#6. Je slaapt niet goed en niet genoeg

Als je van de 24 uur in een dag meer dan 11 uur in chillmodus doorbrengt (laten we eerlijk zijn, we willen allemaal weleens een dagje bingewatchen) kan dit een negatieve impact hebben op zowel de kwaliteit als de kwantiteit van je slaap. Te veel zitten gaat vroeger of later altijd gepaard met slaapproblemen.

#7. Je voelt je somber of depressief zonder aanwijsbare oorzaak

Een te sedentaire levensstijl heeft ook een negatieve impact op je mentale welzijn. Sporten wordt geassocieerd met het afgeven van serotonine. Het zijn die feel-good hormonen die voor de bekende runner’s high zorgen, en ervoor zorgen dat we toegewijd raken aan onze fitness regimes. Te weinig beweging leidt tot minder serotonine aanmaak, en dus een verhoogde kans op sombere of depressieve gevoelens.

#8. Je hebt last van geheugenproblemen

Te veel zitten heeft niet alleen een negatieve impact op je stemming, maar ook op andere mentale aspecten. Een sedentaire levensstijl zorgt voor minder activatie van het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor je geheugen. Dat verklaart waarom je zo vergeetachtig bent als je weinig doet.

Tot slot

Ben je er inmiddels van overtuigd dat je toch te veel tijd zittend doorbrengt? Tijd om in beweging te komen en je gezond te bewegen! Met deze stretches compenseer je de effecten van te veel zitten, wat al een mooi begin is. En zo (her)pak je je workout flow!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *