Het klinkt hartstikke aannemelijk, toch? Als je ’s ochtends sport op een lege maag, heeft je lichaam geen koolhydraten om te verbranden en zal het direct je vetreserves aanspreken. En dus val je sneller af. Maar of dat nou echt klopt?

Het zou zo makkelijk zijn: elke ochtend even een rondje hardlopen voor het ontbijt en je vetrolletje verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dat ontbijt moet maar even wachten, want dit is de magische methode. Maar helaas moeten we dat idee direct uit je hoofd praten, want het maakt helemaal geen verschil of je nou voor of na het ontbijt sport. We leggen uit.

FIRST SOME BREKKIE PLEASE

Onderzoekers zijn de hypothese of je zonder ontbijt nou echt sneller afvalt gaan testen, en met een teleurstellend resultaat. Gedurende vier weken werden twintig vrouwen gevolgd: de helft deed ’s ochtends voor het ontbijt een cardiotraining van een uur, de andere helft deed dat na het nuttigen van eenzelfde ontbijtshake. Beide groepen kregen een dieet met een calorietekort.

Aan het eind van de vier weken werd de balans opgemaakt. Alle vrouwen waren vet verloren, maar er was geen significant verschil tussen de groepen. Afvallen gaat dus nog steeds om een negatieve energiebalans, niet over het pre of post ontbijt sporten. Wel gaven de onderzoekers aan dat de uitslag niet doorslaggevend is, omdat het om een relatief kleine testgroep ging.

Conclusie: je moet vooral doen wat voor jou goed voelt. Als jij liever voor het ontbijt gaat hardlopen, zodat je daarna met fris gedoucht met een ontbijtje op de bank kunt kruipen, moet je dat lekker doen. Maar word jij altijd slap en futloos van sporten op een lege maag? Voel je dan totaal niet bezwaard om eerst even lekker te ontbijten!

Wat heb jij liever – een cardiosessie op een nuchtere maag of pas sporten na het ontbijt?

Bronnen: BioMed Central 

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.