Auch, het is weer die tijd van de maand. Dat betekent: krampen, mood swings, een opgeblazen buik en een zere rug. Wist je al dat bepaalde voedingsmiddelen je kunnen bijstaan tijdens je ongesteldheid? Bekijk snel het lijstje hieronder en ga voortaan fluitend die nare week door.


728x90 shop GIF banner

1. Chocolade

Nope, behalve misschien een verhoogd endorfinegehalte zit er geen goede reden achter chocolade eten tijdens je menstruatie. Maar je bent ongesteld, dus het mag. Period. (Pun intended.)

2. Volkoren producten

Volkorenbrood en andere producten zijn een goede bron van magnesium, vitamine B en vitamine E. De vitamines helpt met je vermoeidheid en magnesium kan stijve spieren voorkomen (en daarmee ook je krampen!). Besmeer ’s middags dus eens lekker een ouderwets boterhammetje.

3. Koffie en thee

De cafeïne in koffie kan je de oppepper geven die je nodig hebt om van de bank af te komen. Thee kan tegen heel veel dingen helpen. Zo helpt kamillethee tegen buikkramp en kom je dankzij gemberthee van die opgeblazen buik af. Gelukkig is het met dit weer helemaal geen straf om warme dranken te drinken. 😉

4. Spinazie

Je ijzerwaarden droppen flink naar beneden doordat je bloed verliest. Dit kan onder andere vermoeidheid veroorzaken. Geef jezelf een energieboost door spinazie, boerenkool, gedroogde abrikozen, appelstroop of rood vlees toe te voegen aan je menu deze week.

5. Bananen

Met goede stoffen als vitamine B, kalium en magnesium zijn bananen ware gezondheidsbommetjes. Net als volkorenbrood helpt het tegen vermoeidheid en voor stijve spieren, maar bananen kunnen er ook voor zorgen dat je opgeblazen gevoel vele malen minder wordt. Andere fruitsoorten die tegen een bol buikje helpen zijn watermeloen, vijgen en pruimen.

6. Noten

Noten zijn rijk aan proteïne. Precies wat je nodig hebt om je bloedsuikerniveau stabiel te houden, waardoor je minder trek hebt in (ongezonde) snacks. Ga bijvoorbeeld voor een boterham met pindakaas of begin de dag met een havermoutontbijtje met amandelmelk.

Wat is jouw nr 1 tip om de week door te komen als je ongesteld bent? Deel het in de comments!

Recommended Posts

5 Comments

  1. Haiii
    Toevallig had ik er gisteren veel last van.. toen heb ik even een workout thuis gedaan: squats, lunges, crunches, pushups.. en daarna was het een stuk minder! Sporten helpt dus ook! 🙂

  2. Ik zelf gebruik alleen maandverband omdat ik dat Een wat fijner idee vind. Wel heb ik dan heel vaak op de fiets, in bed, of gewoon op school dat het echt niet lekker zit. De gouden tip: 2 onderbroeken over elkaar! Het klinkt misschien een beetje raar maar voor mij helpt dit heel goed. Het zit dan wat strakker en bewegen is makkelijker. Soms vergeet ik bijna dat ik het inheb. Try it!

    • Hi Lola!
      Bedankt voor je tip! 🙂

  3. Een paracetamol helpt ook ik hep er nu echt last van


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *