Het is altijd een mooi moment: de instructeur roept in de sportschool om dat het buikspiermomentje gaat beginnen. Hordes vrouwen (en enkele mannen) laten vallen wat ze vasthebben en hobbelen netjes naar de instructieruimte. Ze volgen al maanden netjes het buikspierkwartiertje, maar ze zien nog altijd geen resultaat. Hoe kan dat toch? Nou, misschien wel omdat het buikspierkwartiertje eigenlijk onzin is.


728x90 shop GIF banner

Blessuregevoelig

Bij het buikspierkwartiertje wordt er uitgegaan van een rits oefeningen zoals crunches en sit-ups. Hoewel je deze oefeningen natuurlijk voelt in je buikspieren, zijn het niet de meest effectieve oefeningen om je abs mee te trainen. Daarnaast zijn ze ook nog eens hartstikke blessuregevoelig.

Wat je beter kunt doen

Er zijn een hele hoop oefeningen die je veel beter kunt doen om je buikspieren mee te trainen. Denk hierbij aan de hanging leg raise, de plank of de barbell rollout. Ook moet je er rekening mee houden dat als je zichtbare buikspieren wilt krijgen, je niet alleen hard moet trainen maar ook heel scherp op je voeding moet letten. Zichtbare buikspieren krijg je namelijk alleen met een laag vetpercentage. Abs are made in the kitchen, remember? Niet omdat je met het buikspierkwartiertje plaatselijk vet kunt verbranden. (Helaas.)

Wat is jouw favoriete buikspieroefening? Deel hem met ons in de comments!

Inspiratie nodig voor een killer workout voor je abs? Probeer dan deze uitdagende plank variaties eens >

Recommended Posts

3 Comments

  1. TRX-oefeningen voor buikspieroefeningen zijn mijn nieuwe uitdaging geworden 😀

  2. Hoe verminder je je vetpercentage? Is een koolhydraatarm dieet met goede vetten beter dan een vetarm dieet? Wat is precies een gebalanceerd, gezond dieet? (Ik wil niet afvallen)

    • Hi Ilse!
      Om je vetpercentage te verlagen, zul je vet moeten verliezen. Om dit te doen zul je dus ook wat afvallen. Om in deze periode je spiermassa wel te behouden (en zelfs iets te laten groeien), kun je voor een eiwitrijk dieet gaan en daarnaast genoeg blijven trainen. We hebben laatst een artikel geschreven over het uitrekenen van calorieën en macro’s, deze kun je hier lezen. Hier staan ook voorbeelden in van hoeveelheden eiwitten, koolhydraten en vetten. Ik hoop dat je daar een hoop antwoorden uit kunt halen! 🙂 Als je nog vragen hebt, laat je het me weten?
      Groetjes, Michelle


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *