krachttraining

Sta jij regelmatig met gewichten te zwoegen in de sportschool? You go girl! Als je dit al langere tijd doet, dan weet je vast dat je daarna rust moet nemen. Iedere dag dezelfde spieren trainen is daarom geen goed idee. Maar waarom is die rust zo belangrijk na de krachttraining?

Hersteltijd na krachttraining

Na het trainen is belangrijk om je spieren te laten rusten. En nee, één dag is hiervoor eigenlijk niet genoeg. Uit onderzoek van ACE Scientific Advisory Panel is gebleken dat je spieren 72 rust nodig hebben om volledig te herstellen. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe zwaar je training was en hoe gewend je bent om te trainen. Als je je spieren voldoende rust wilt geven zal je dus je spieren moeten verdelen in minstens drie groepen. Als je dan iedere dag een andere groep traint krijgen je andere spieren voldoende hersteltijd.

Spierherstel na krachttraining

De voornaamste reden dat het belangrijk is om te rusten na de krachttraining is omdat je spieren deze tijd nodig hebben om zich te herstellen. Wanneer je traint ontstaan er namelijk kleine scheurtjes in je spieren. Wanneer deze herstellen worden deze groter en sterker, maar dan moeten ze wel voldoende tijd hiervoor krijgen.

Blessures

Wanneer je je spieren niet voldoende rust gunt, dan is de kans op blessures groter. Je spieren zijn nog in herstel en daarbij vermoeid. Op deze manier kan je jezelf te ver pushen en dus ontstaan er blessures.

Glycogeen bijvullen

Wanneer je sport dan verbruik je veel glycogeen. Dit is glucose dat je vindt in de spieren. Ook dit moet dus weer aangevuld worden en ook hier heeft je lichaam tijd voor nodig. Heb je vermoeide spieren? Dan ben je waarschijnlijk te snel weer begonnen.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.