Double unders

Eén keer springen, het touw twee keer onderdoor halen. Dat klinkt best makkelijk, toch? We kunnen je alvast zeggen: dat is het niet. Double unders: you either love them or hate them. De grens tussen haat en liefde is dun. 😉 Double unders kunnen letterlijk een pain in the ass zijn, maar zodra je ze onder de knie hebt wordt het een verslaving en wil je er meer van doen. Deze oefening is erg bekend binnen CrossFit, maar ik vind eigenlijk dat iedereen deze oefening in zijn workout moet integreren. Deze bastards zijn een goede full-body workout oefening en je zult binnen no-time buiten adem zijn.


728x90 shop GIF banner

Spieren

Springtouwen is een full-body oefening, omdat je al je spieren nodig hebt om deze oefening goed uit te voeren. Terwijl het springtouw ronddraait, moeten de spieren in je bovenlichaam hard werken terwijl je core zo aangespannen mogelijk houdt. Voor de sprong heb je de spieren in je onderlichaam nodig, zoals de bilspieren, quadriceps, hamstrings en kuiten, om op en neer te blijven gaan.

How to

Misschien hebben dubble unders je afgeschrikt omdat je jezelf een paar keer hard gespankt hebt met je springtouw, maar probeer ze eens met de juiste instructies. Ik kan een double under heel eenvoudig uitleggen: het is een oefening met een springtouw waarbij het touw twee keer onderlangs gaat per sprong in plaats van één. Double unders vereisen behoorlijk wat coördinatie en hebben een hogere intensiteit dan singles. Je hebt goede controle over het touw nodig om meerdere double unders te doen. Je kunt de controle over het touw oefenen door te beginnen met singles en vervolgens je snelheid te vergroten.

Do’s

  • Zet je haar vast in een strakke knot, want een staart of vlecht zal constant tegen het touw aankomen en dat gaat irriteren.
  • Houd je sprongen kort en zacht. Grote sprongen zullen het niet makkelijker maken. Je hoeft niet super hoog te springen om een double under te doen. Het geheim is juist om zo min mogelijk bewegen (afgezien van kleine, maar stabiele sprongen) terwijl je het touw rond draait.
  • Draai het touw vanuit je pols. De rest van je armen en lichaam zal amper bewegen, behalve het op en neer springen natuurlijk.
  • Gebruik een speedrope. Deze springtouwen zijn gemaakt voor snelle bewegingen en zullen het ook makkelijker maken om een double under te doen. Het is bijna onmogelijk om een double under te doen met een gewoon springtouw.
  • Zorg dat je ergens bent waar je genoeg ruimte hebt en niet gestoord wordt door voorbijgangers. Dat is niet alleen voor jouw eigen veiligheid, je wilt natuurlijk niet dat iemand anders het touw in zijn gezicht krijgt 😉

Absolute don’ts

  • Probeer niet te schreeuwen als ass in de fik staat wanneer je het touw raakt. We weten dat het zeer doet, echt. Vloek gewoon een keer, of twee keer.. en begin dan weer opnieuw. Of stop. Maar we zijn Fit Girls dus we hebben liever dat je de eerste optie kiest. You got this!
  • Spring niet alsof je een gigantisch gat in de grond wilt creeëren. Het is een soort van natuurlijk iets om te doen wanneer je een double under probeert te doen, maar het maakt het echt niet makkelijker. Blijf rechtop en houd je sprongen kort en zacht. 

Variaties

Je kunt double unders ook in je workout integreren door ze af te wisselen met singles. Dat kan er als volgt uitzien: 1 double under, 5 singles, 1 double under, 5 singles.
Er bestaat ook nog zoiets als triple unders. Ja, echt! Eén sprong, 3 keer het touw onderdoor halen. Zorg wel eerst dat je de double unders goed onder de knie hebt, want de triple unders zijn heel lastig en kunnen je binnen no time gefrustreerd maken. Maar zodra het je eenmaal lukt, voelt het awesome!

Probeer de double unders gewoon eens. Beloof ons dat je niet gelijk stopt zodra het de eerste keer niet lukt. Je zult er waarschijnlijk wat lelijke rode en blauwe strepen aan over houden, maar geloof me als ik zeg: practice makes perfect! De double under is echt een workout die je hartslag binnen no time omhoog krijgt.

Recommended Posts

1 Comment


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *