Hoi girls! Werk jij net als ik ook regelmatig midden in de nacht? Dan weet je hoe killing het is om in een dienstrooster te werken. Je hebt een constante jetlag, en als je niet uitkijkt, schiet het sporten er snel bij in. Nachtdiensten zijn bewezen slecht voor je gezondheid, wist je dat? Laten we elkaar helpen! Ik geef mijn beste tips in dit artikel: deel jij jouw gouden tip in de comments?


728x90 shop GIF banner

  1. De dag vóór mijn dienstblok van start gaat, probeer ik zo lang mogelijk uit te slapen en kalm aan te doen. Vaak doe ik een powernap van 18.00 tot 21.00u om even op te laden.
  2. Ik zorg dat mijn koelkast vol zit. Er is niks irritanters dan na een nachtdienst met slaapgebrek verdwaald in de supermarkt rond te lopen!
  3. Slapen overdag kan lastig zijn: zorg voor een slaapmasker, een donkere kamer en oordopjes.
  4. Drink veel water! Neem een grote fles mee naar je werk. Thuis zal je namelijk minder drinken omdat je veel slaapt.
  5. Plan iets leuks in. Het is verleidelijk om ‘s avonds (als je wakker wordt) de hele avond op de bank Netflix te loeren, maar ik word daar altijd erg ongelukkig van. Vooral als je (net als ik) soms wel 7 nachtdiensten moet doen. Dat is killing voor je sociale leven!  Nodig jezelf dus uit bij een vriendin of ga langs bij je ouders. Je hoeft dan èn niet te koken (en af te wassen!) èn je hebt nog een beetje gezelligheid!
  6. Verdubbel je groente en fruit intake. Neem groentesnacks en fruit mee!
  7. Neem de eerste nachtdienst lekker veel eten mee naar je werk. Je hebt dan allerlei opties en kunt tijdens je dienst kiezen waar je zin in hebt.
  8. Leer jezelf NIET aan om suiker te eten tijdens je werk. Serieus, dat is dodelijk voor je concentratievermogen en je alertheid. Bovendien is het een gewoonte die je heel moeilijk af kan leren.
  9. Het beste tegen een jetlag na je dienstblok is: 1. Zonlicht. 2. Wandelen. 3. Mensen om je heen. 4. Wind (van wind blijf je wakker!). Ga bijvoorbeeld met iemand een strandwandeling maken, dan heb je alles in één!
  10. Sporten tijdens je dienstblok kan prima, maar take it easy. Je zult merken, dat je minder fit bent. Ga niet tot het gaatje! Ik word altijd snel duizelig en misselijk van krachttraining, maar een blokje hardlopen is juist heerlijk.
  11. Have fun! Maak een lolletje tijdens je nacht! Zet even een muziekje op en doe een dansje. Of houd een collega voor de gek. Het helpt echt!
  12. Beweeg ook een beetje tijdens je werk. Ik probeer zelf altijd de trap te pakken, ook al heb ik daar eigenlijk nooit zin in. Een beetje versterking van je bloedsomloop kan wonderen doen, tijdens een inkakmomentje.

Tot zover mijn tips! Ik ben erg benieuwd hoe jij je nachtdiensten aanpakt. Lijkt jouw ritueel op mijn stappenplan? Of doe je het heel anders?

Liefs,

Roos

@dokter.roos

Recommended Posts

4 Comments

  1. Ik werk regelmatig nachtdiensten. Nu toevallig een rits van 5 nachten.
    Ik probeer gezond te eten door salade mee te nemen naar mijn werk. Vaak ook een smoothie of soepje erbij.
    Tijdens mijn nacht kan ik soms internetten (ahum) en lees ik alle healthblogs en bekijk ik gezonde recepten voor inspiratie. En dat motiveert en helpt mij om niet te snoepen in de nacht.
    Qua sporten: thuis yoga of een HIITdoen via youtube, of buiten hardlopen vind ik fijn.
    Slapen: Ik word bijna altijd halverwege wakker rond half 2 waarna ik niet meer ka slapen. Sinds kort gebruik ik melatonine tabletjes om beter te slapen. Het helpt goed!

  2. Ik heb meestal nachtreeksen van 3 tot 5 nachten. De eerste 2 nachten zijn altijd volledig omschakelen. En heb meestal dan echt slaapgebrek ( jetlag gevoel/misselijk/duizelig)
    Ik maak meestal de avond voordat ik een reeks in ga een powersalade en probeer als ik sochtends thuis kom wat yoga te doen. Ook probeer ik met mensen af te spreken om samen te gaan eten. Want je heb soms zo het gevoel dat je onder een steen leeft. Hahaha.
    Ook helpen granaatappelpitjes heel erg in de nacht.
    Tijdens de nachten lekker muziekje aan of tv kijken.
    Maar hoe dan ook, blijft altijd zwaar om te schakelen. Ik kijk meestal uit naar de dagen na mijn nachtreeks dat ik lekker vrij ben en kan bijslapen.

    Maar voor iedereen is het anders hoe je ermee omgaat. Blijft altijd even uitproberen

  3. Ik draai meestal 4 nachten. Ritme is even zoeken, maar het helpt me zeker licht te eten. Ik eet de laatste warme maaltijd op de avond rond 8 uur en eet dan op mijn werk mn laatste maaltijd 01.30 uur. Dit is dan meestal yoghurt met noten en een eiwitreep. Daar heb ik genoeg aan tot aan slapen. Sinds ik me aan ketoproef eten houdt, heb ik veel meer energie en voel me fitter. Dit doe ik in combinatie met intermittent fasting. Zo hoef ik eigenlijk helemaal niet zo veel na te denken over eten.
    Het lukt me voor ik de nachten in ga die ochtend nog te sporten. Zodra mn eerste nachtdienst geweest is doe ik een kleine run van hooguit 3 km. Snelheid is niet belangrijk. Als een run me niet lukt, dan loop ik toch altijd even de deur uit om een frisse neus te halen. Ik verplicht mezelf in elk geval elke dag de deur uit te gaan. Voor mn nachtdienst slaap ik altijd nog van 7 tot 9. Die helpen met net de nacht door te komen.

    • Hi Lucinda,

      Wat leuk dat jij je verhaal deelt met ons! Je bent super goed bezig, ga zo door.


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *