Er gaan zoveel geruchten omtrent voeding en fitness de ronde. Wat moet je nou wel geloven en welke verhalen zijn echt klinkklare onzin? We zetten de hardnekkigste mythes op een rij, en geven je voor eens en voor altijd antwoord wat nou wel klopt en wat niet.

1. Je knieën mogen niet voorbij je tenen met squatten

Bij diepe squats komen je knieën vaak voorbij je tenen. Dit is ook nodig voor balans! Maar het schijnt slecht te zijn, doordat er enorm veel spanning op je knie komt te staan. Dat is ook zo, maar slecht is het niet (tenzij het pijn doet of je een knieblessure hebt!). Je knieën zijn ervoor gemaakt om veel spanning aan te kunnen. (Bij hurken, hardlopen, traplopen komen ze ook voorbij je tenen!) Blijf je bij een diepe squat met je knieën achter je tenen, dan komt er veel druk op je rug te staan. Onnodig en gevaarlijk, want een rug is veel vatbaarder voor blessures tijdens deze oefening dan je knieën. Maak je dus niet druk om die knietjes!

2. Van eten na 20.00 uur kom je aan

Nope, nope, nope. Je lichaam houdt heus niet de klok in de gaten, en gaat om 20.01 uur alles wat je eet automatisch omzetten in vet. Je komt aan omdat je meer calorieën inneemt dan dat je verbrandt, niet omdat het een bepaald tijdstip is geweest. Het kan echter wel zo zijn dat je ’s avonds nog producten die hoog in calorieën zijn gaat zitten snacken (yes, die zak chips en reep chocolade), terwijl je eigenlijk al aan je perfecte calorie-inname zit. Dan kom je dus wel aan omdat je ’s avonds nog eet, maar dit ligt niet aan het tijdstip.

3. Na 20 minuten cardio ga je pas vet verbranden

Als je een cardiotraining doet, spreekt je lichaam eerst energie uit voeding aan en later pas de vetreserves. Dat klopt als een bus. En het klopt ook dat de eerste energiebron pas na ongeveer 20-30 minuten uitgeput is. Maar dat betekent niet dat je altijd 20 minuten moet uitzitten voordat de calorieverbranding pas echt gaat tellen. Je lichaam gebruikt namelijk gedurende de hele dag vet als energiebron. Bijvoorbeeld als je slaapt, op de bank zit of een stukje loopt naar de bushalte. En als jij de dag dat je traint uitgaat van een calorietekort, zal je lichaam op andere momenten van de dag meer energie uit vet putten doordat de andere bron niet toereikend is. Het maakt dus niks uit hoe lang je op die loopband staat, je moet er alleen voor zorgen dat je minder eet dan dat je verbrandt als je wilt afvallen.

4. Je moet direct na je training een eiwitshake nemen

Je ziet het vaak in de sportschool: direct na de training rennen mannen en vrouwen na de kleedkamer om hun eiwitshake te nemen. Alles om spierverlies tegen te gaan. Helemaal niet nodig, want als jij voor het trainen nog gegeten hebt, dan heeft je lichaam nog voldoende bouwstenen voor je spieren op voorraad. Je spieren verdwijnen heus niet als sneeuw voor de zon als je niet direct je eiwitshake neemt. Is het al even geleden dat je hebt gegeten? Dan doe je er wel slim aan om die proteïneshake te nemen (maar je hoeft er heus niet voor te rennen!). Je zou hem ook al vooraf kunnen nemen, dan heb je de bouwstoffen alvast binnen tijdens je training.

We hebben laatst al een heleboel mythes ontrafeld! Bijvoorbeeld: is cardio op een nuchtere maag beter en helpt het drinken van citroenwater nou echt bij afvallen? >

Bronnen: Voedingscentrum, NSCA, NCBI

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.