Word de fitste versie van jezelf

Shop nu
Fit

5 essentiële oefeningen voor hardlopers

Ben jij een hardloper? Dan weet je waarschijnlijk wel, dat je altijd kans loopt op blessures van je enkels, schenen, knieën of heupen. Een goede hardloopschoen kan veel problemen voorkomen. Daarnaast is het super belangrijk om je trainingsschema langzaam op te houden en rustdagen in te lassen. Last but not least: krachtoefeningen helpen ook om blessures te voorkomen! Vandaag deel ik 5 van mijn favoriete oefeningen voor hardlopers. Je hebt alleen je eigen lichaam en een bankje nodig. Deze oefeningen zijn perfect om in jouw hardlooprondje te implementeren! Let’s go!

oefeningen voor hardlopersoefeningen voor hardlopers

1. Step ups (10 x left, 10 x right)

Plaats je voet op het bankje, en stap op. Strek je lichaam helemaal uit, stap dan voorzichtig af.

oefeningen voor hardlopersIoefeningen voor hardlopers

2. Box jumps (10x)

Focus! En spring op het bankje met explosieve kracht. Strek je lichaam helemaal uit, en stap voorzichtig af. Voor de veiligheid: zorg dat je gehele voet op het bankje landt, en niet alleen je tenen.

oefeningen voor hardlopersoefeningen voor hardlopers

3. Cross box lunge (10x left, 10 x right)

Deze is zwaarder dan je denkt! Je zal je quadriceps en bilspier goed moeten aanspannen. Ga in dwarse houding op het bankje staan. Laat je tegenovergestelde voet zakken, totdat het de grond raakt, en kom weer omhoog.

oefeningen voor hardlopersoefeningen voor hardlopers

4.  Bench taps (10 x left, 10 x right)

Even die hartslag omhoog! Tik de bank met je linkervoet aan. Spring, en switch van voet. Zorg dat je lichtjes op de been bent en maak snelheid! Span je buikspieren goed aan, zodat je in balans blijft.

oefeningen voor hardlopersoefeningen voor hardlopers

5. Sit ups (10x)

Ja, sit ups! Sterke buikspieren zorgen ervoor dat je een snellere loper wordt! Ik hou ervan om de rugsteun van het bankje te gebruiken om mijn benen aan te klemmen. Probeer zo laag mogelijk te zakken met je bovenlijf, en kom dan omhoog.

Je zou alle 5 de oefeningen kunnen doen, maar ik raad aan om steeds 3 oefeningen uit te zoeken. Doe ze alle drie, 3 rondes. SUCCES! Laat me weten hoe het ging. Wil je meer dagelijkse fitness tips? Volg me op Instagram, @dokter.roos 🙂

Plaats een reactie