PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Fitness Transformations

De fit journey van Mandy

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft meegemaakt. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes, en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook! 

Mandy werd tot vorig jaar veel gepest, waardoor zij veel ging eten en flink was aangekomen. Ze had al een aantal keer een poging gedaan om af te vallen, maar zonder succes. Met de zomer van 2016 in zicht besloot zij het roer om te gooien en stelde zij zich meteen twee doelen: volgend jaar meedoen een de Ladiesrun en zich goed voelen in haar lichaam. Sindsdien maakt ze de heerlijke gerechten uit de Fitgirlcode Guide en gaat ze minstens vier keer per week boksen. Ben jij benieuwd naar Mandy’s fit journey? Lees snel haar verhaal!

Wat was voor jou de aanleiding om het roer om te gooien?

Ik ben tot begin 2015 heel erg gepest wat mij heeft aangezet tot stress weg eten, waardoor ik flink was aangekomen. Vanaf 2013 wel elke keer een poging gedaan om af te vallen, maar doordat het pesten volop doorging at ik het er ook zo weer aan. Sinds het pesten zo goed als over was, begin 2015, wilde ik weer beginnen met afvallen. Ik heb verschillende schema’s gevolgd, maar ook dit hield ik niet vol. Het eten was gewoon te lekker en te makkelijk om te pakken als het ook maar even tegenzat. Op Instagram was al verschillende accounts aan het volgen om inspiratie op te doen, maar daar deed ik nooit wat mee. Naarmate de zomer van 2016 aantrad, moest ik weer in bikini naar het strand, varen met de boot, maar wat voel ik me toch lelijk in die verdomde bikini. Alles bulkt eruit, lovehandels die drie keer zo groot werden, omdat het broekje nogal strak zat. Dit moest veranderen, en wel nu!

Wie of wat heeft jou gemotiveerd?

Eigenlijk alle mensen die wel eens tegen mij hebben gezegd van ‘goh je wordt wel weer wat dikker he’. Ik kreeg hierdoor een extra negatief zelfbeeld, waardoor ik van mezelf walgde. Op Instagram zag ik, bij een bekende van de manege, allemaal lekkere gerechten. Aan haar heb ik gevraagd wat zij zoal deed en hoe ze aan al dat lekkers kwam. Zij heeft mij naar Fitgirlcode doorverwezen en dat leek mij gelijk een goed nieuw begin om een nieuwe levenswijze te beginnen en alles wat geweest is achter me te laten.

Zelf ook aan de slag met de Fitgirlcode Guide? Tot en met maandag 28 november krijg je de tweede guide gratis! Voer de code BLACKFRIDAY in bij het afrekenen.

SHOP DE FITGIRLCODE GUIDE

Waar schaamde je je vroeger voor?

Heel kort gezegd: voor alles! Lange broeken gingen dan nog wel. Mijn benen leken dan vaak slanker, maar dan kwamen die lovehandles weer over mijn riem hangen. In jurkjes had ik, in mijn ogen, benen van een tientonner. Laat staan om mezelf in bikini te tonen. Ik noemde mezelf vooral een rollade die te strak gespannen was. Achteraf kan ik er wel lachen om die bijnamen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed?

Tegenwoordig trek ik al veel makkelijker een jurkje of short aan. Ik voel mij er nog niet perfect in, maar het begin komt langzamerhand dat ik mezelf respecteer met waar ik al ben en wat ik al achter mij heb kunnen laten. Als ik nu een dagje met vriendinnen op stap ga, zit ik al een heel stuk lekkerder in mijn vel. In kledingwinkels durf ik nu kleding te passen waar ik voorheen over droomde, maar er niet in kwam zonder er uit te scheuren of op een rollade te lijken. Dit moment van alleen al twee maten kleiner kunnen dragen is echt awesome!

Wat was jouw slechtste gewoonte?

De grootste is toch wel het stress weg willen eten. Wie heeft dat eigenlijk ooit verzonnen, haha! Vooral in de vervelende periode van het pesten dacht ik dat eten dé oplossing was om geen stress meer te hebben. Dit zorgde alleen voor andere problemen, omdat ik toen ineens DIK werd. Verder ben ik soms heel laks. Als ik geen zin heb om te trainen, dan ga ik gewoon niet. Ik heb eigenlijk iemand nodig die mij de sportschool in sleept. Achteraf krijg ik daar weer spijt van, dan zeg ik tegen mezelf dat ik een andere dag extra moet trainen ter compensatie. Alleen komt het er dan niet van…

Zelf ook aan de slag met de Fitgirlcode Guide? Tot en met maandag 28 november krijg je de tweede guide gratis! Voer de code BLACKFRIDAY in bij het afrekenen.

SHOP DE FITGIRLCODE GUIDE

Heb je deze gewoonte vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen?

Het stress willen weg eten heb ik gelukkig uit mijn hoofd kunnen zetten. In mijn vakantie heb ik het trainen nog niet volledig opgepakt, maar wel al een begin gemaakt. Van een keer in de zoveel tijd naar minimaal drie keer in de week boksen. Nu ik weer fulltime aan het werk ben probeer ik vijf á zes dagen te gaan. De ene week zit dit wat meer mee als de andere week. Zodra mijn lichaam aangeeft dat het rust nodig heeft, pak ik die ook gewoon. Ik wil natuurlijk géén blessures oplopen. Sinds kort ga ik ook met een vriendin het hardlopen om aan de Ladiesrun 2017 mee te kunnen doen. Dit is weer extra motivatie!

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen?

IJsjes en stamppot! In de zomer hou ik echt van ijsjes. Vooral heerlijke zure bolletjes ijs, zoals citroen en limoen. In de winter hou ik juist heel erg van een lekkere Hollandse stamppot. Ik eet dit zeker niet meer als voorheen. Drie keer in de week drie verschillenden stamppotten, maar een keer in de zoveel tijd vind ik dit heel lekker! Overigens als ik uit eten ga, móét ik sushi kunnen eten, dat heb ik sinds een jaar leren eten en daar kan ik ook zeker geen ‘nee’ tegen zeggen.

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey?

Het grootste hoogtepunt in mijn journey is het vinden van de balans voor mijn lichaam. Ik heb dat altijd heel erg moeilijk gevonden. Nu ik eenmaal door heb hoe mijn lichaam in elkaar zit en ik weet wat ik wel en niet kan eten, om nog meer gewicht te verliezen, scheelt voor mij een hoop. Doordat ik acht kilo kwijt ben met de Fitgirlcode Guide en heel wat centimeters smaller ben, merk ik ook dat ik veel word gezien. Voorheen was ik zo gezegd het lelijke of dikke eendje. Er keken niet veel mensen naar mij om. Sinds ik hiermee begonnen ben, hebben heel wat mensen bewondering voor mij gekregen. Dit gevoel is eigenlijk wel heel fijn. Mijn grootste dieptepunt is toch dat ik soms nog steeds niet tevreden met mezelf kan zijn. Als ik dan in de spiegel kijk terwijl ik in me bikini sta, dan ben ik nog lang niet gelukkig. Dat is iets wat nog best in mijn hoofd zit. Ik sta er positief in en denk ‘dit komt wel’. Volgend jaar zomer straal ik in mijn bikini. Dit is mijn doel en mijn motivatie.
Fit journey van Mandy

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? 

Het combineren van de gerechten is voor mij hetgeen wat voor mij veel verschil heeft gemaakt. Voorheen was ik erg inspiratieloos. Doordat ik nu zoveel verschillende gerechten heb leren eten, kan ik nu veel makkelijker een gezonde keuze maken. Sporten heb ik een tijdje vrij veel links laten liggen. Nu ik dit ook weer goed op de rit heb, merk ik dat ik weer fitter word en dat mijn spieren en conditie er op vooruit gaan.

Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn?

Ik vind het lastig om een doel voor een korte of lange termijn te stellen, omdat dat voorheen ook altijd misging. Vandaar dat ik twee doelen heb gesteld: zomer 2017 wil ik me goed voelen in mijn bikini en tevreden zijn met mezelf en me nog beter voelen dan dat ik me nu al voel. Het tweede doel is de Ladiesrun lopen in 2017. Voor hoeveel kilometer weet ik nog niet, dat ligt aan hoe het trainen verloopt in verband met flinke knieblessures van voorgaande jaren.

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft?

Iets wat ik door deze manier van leven zeker heb geleerd is: genieten van het leven. Voorheen, tijdens een dieet, was alles heel strikt met wat je allemaal wel en niet mocht eten. Ik zag dit vooral als een straf en dit was ook één van de grootste redenen dat ik het niet volhield. Doordat ik elke dag opnieuw geniet van de gerechten uit de Fitgirlcode Guide voelt het niet als een straf, maar als één groot feestje. Ga ik een keer uiteten? Dan geniet ik, van alles wat ik wel en niet kan eten. Een voordeel is dat ik veel minder snel behoefte heb aan ongezond eten, sinds ik ben begonnen met de Fitgirlcode Guide. Als ik uiteten ga of een terrasje pak met wat vriendinnen, dan kan ik alsnog een gezonde keuze maken, zonder mezelf tegen te spreken.

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen?

Was hier veel eerder mee begonnen! Maar één ding weet ik zeker: de oude ik is ‘verleden tijd’. Hoe ik toen leefde, zo herken ik mezelf niet meer. Ik geniet nu veel meer van het leven en elke nieuwe dag is een nieuwe uitdaging. ‘Don’t give up just because of what someone said, use that as motivation to push harder.’

Fit journey van Mandy

 Hoe ziet jouw sport-regime eruit? 

Ik probeer de maandag, dinsdag, woensdag en zaterdag aan te houden om te boksen. Soms lukt het wel om al deze dagen te gaan en soms niet. Dit is altijd afhankelijk van mijn werk. Donderdag, vrijdag en zondag is net hoe het mij uitkomt. De ene keer ga ik de fitnessruimte in om krachtoefeningen te doen, de andere keer doe ik alleen cardio en wat buikspieroefeningen. Of ik ga helemaal niet naar de sportschool en ga een rondje hardlopen. Overigens komt dit nog niet heel veel voor doordat ik het heel rustig aan het opbouwen ben.

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied?

Eerlijk gezegd vind ik de wedstrijden echt bullshit. Waarvoor doe je er aan mee? Omdat je een hogere prijs wilt hebben dan een ander, terwijl jullie net zo hard werken voor je eigen lichaam? Ik vind het een vleeskeuring. Natuurlijk ieder voor zich, maar voor mij is dit niet weggelegd. Voor mij is het belangrijk dat ik me prettig voel in mijn lichaam, wat een ander daar van vindt is zijn of haar mening.

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health & fitness?

Ik erger mij er heel erg aan als mensen zien dat je goed bezig bent, ze je niet tips geven maar betweterig gaan doen, hoe het beter moet. Dan kraken ze jou af omdat je het nog niet perfect doet, maar ze vertellen je niet wat er bijvoorbeeld niet goed is aan je voeding of aan je training. “Lieverd, geef me een tip hoe ik dit kan verbeteren of hou je mond.” Niemand wil afgekraakt worden, zeker niet als je al veel hebt meegemaakt en je juist bezig bent met de gezondste versie van jezelf te worden.

Zelf ook aan de slag met de Fitgirlcode Guide? Tot en met maandag 28 november krijg je de tweede guide gratis! Voer de code BLACKFRIDAY in bij het afrekenen.

SHOP DE FITGIRLCODE GUIDE

Hoe zorg jij voor balans in je voeding?

Ik zorg ervoor dat ik als ik thuis of op mijn werk eet, ik gezonde maaltijden bij me heb die ik vooraf thuis gemaakt. Als ik een keertje uiteten ga of een terrasje pak, kijk ik op dat moment waar ik trek in heb, is dat ongezond dan geniet ik daarvan, maar ik kan ook genieten van een gezondere maaltijd. Heel af en toe heb ik gewoon trek in een fastfood maaltijd, ook daar geniet ik dan van. De volgende dag ga ik dan gewoon weer normaal verder en zo krijg ik er ook geen schuldgevoel bij.

Fit journey van Mandy

Hoe staat jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s?

Eigenlijk heb ik hier echt maar één keer naar omgekeken in My Fitness Pall. Ten eerste ik snapte er niet veel van. Doordat ik er elke keer boven zat voelde het alsof ik te veel at, waardoor ik mezelf ging straffen met nóg minder eten. Sindsdien kijk ik niet meer naar de calorieën en macro’s. Ik geniet gewoon van de dag-/weekschema’s die in de Fitgirlcode Guide staan. Inmiddels weet ik wel wat ik op een dag samen kan combineren om ook eens te variëren met gerechten. Zo voel ik me ook veel fijner, omdat ik niet vast zit aan een bepaald aantal calorieën en macro’s op een dag.

Hoe ziet een healthy menu er voor jou uit?

Oh, wat een lastige vraag! Ik vind alles uit de Fitgirlcode Guide zo lekker! Waar ik het meeste van geniet is een bakje met yoghurt of kwark of een mugcake. Dit maak ik de ene keer voor de smaak wat lekkerder met kaneel, rozijnen en druiven. De andere keer met wat bevroren fruit. Als lunch vind ik het echt heerlijk om een wrap samen te stellen met zalm of kipfilet. Ik doe er lekker veel groenten op en een mosterd-pepersausje of wat pesto voor wat extra smaak. Om een keuze te maken tussen de vele gerechten van het avondeten, vind ik wel heel lastig. Ik houd vooral van pastasalades en taco’s. Snacks verschillen van rijstwafels, kwark met fruit en smoothies. Heerlijk!

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd?

De bananencake. Genieten! Heerlijk om dan van te voren bedenken wat ik er extra doorheen zal doen: dadels, abrikozen of iets anders. Verder maak ik altijd mijn eten een dag van te voren in verband met mijn drukke werk. Maar als ik dan een dag vrij ben, heb ik ook een luie dag en maak ik alles die dag zelf.

Fit journey van Mandy

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals of cheat days? 

Wat ik eigenlijk al eerder aangaf, is dat ik er niet een vast tijdstip voor geef. Ik zal niet zeggen: “in het weekend mag ik wat lekkers”, want dan wil ik op donderdag en vrijdag al wat lekkers. Maar na het weekend kan ik dan niet meer omschakelen naar de gezonde voeding. Dit is voor mij ook de reden dat ik geniet als ik niet thuis eet. Soms komt dit meerdere keren in korte tijd voor, maar dan heb ik daarna weer een langere periode dat ik mijn normale gerechten eet. Dit is voor mij dan ook de balans en op deze manier krijg ik ook geen schuldgevoel als ik eens flink heb zitten bunkeren.

 Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure?

Als ik bijvoorbeeld niet thuis eet maar ik heb geen trek in ongezond eten, dan kijk ik bewust naar waar ik uit kan kiezen en neem ik het gezondste van de kaart. Als ik thuiszit en ik heb echt, maar dan ook echt, trek in wat ongezonds, neem ik het. Heel soms heb ik de dag nadat ik ongezond gegeten heb, weer trek in wat ongezonds. Op dat moment denk ik: ‘nee Mandy, gister heb je genoten van het etentje, vandaag geniet je van een lekkere pasta-zalmsalade’. En dat kan ik dan ook! Gelukkig voor mezelf kan ik heel snel die knop weer omzetten en ook gewoon blijven genieten.

 Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product? 

De mugcake met wat kwark of yoghurt en heel een handje vol bevroren fruit. Het is echt in een handomdraai klaar en ook gewoon zo lekker. Ik vind het ook leuk om te maken, omdat ik elke keer weer wat nieuws probeer qua smaken. Het maken van een mugcake voelt dan ook echt als een feestje! Vrolijk en heerlijk, dat is toch puur genieten!

Nieuwsgierig naar Mandy’s progressie? Check snel haar Instagram paginaWil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar michelle@fitgirlcode.com. Jouw verhaal kan voor iemand het eerste of laatste duwtje in de goede richting zijn. 

Plaats een reactie