Zo’n twee maanden geleden verhuisde ik naar Rotterdam en verliet ik mijn vertrouwde studentenstad Nijmegen voor de grote havenstad. Alles was op dat moment nieuw: een nieuw huis, nieuw werk, collega’s die ik nog niet kende… Hier hoorde natuurlijk ook een nieuwe gym bij. In Nijmegen trainde ik heel fijn bij het Universitair Sportcentrum samen met mijn BFFF. Maar aangezien ik hier in Rotterdam  nog een lonely pony was, ging ik op zoek naar een vorm van sporten wat ik goed in mijn eentje kon doen maar waarbij je toch in groepsverband traint en ook genoeg persoonlijke aandacht kreeg. En tadáá, daar was CrossFit.


728x90 shop GIF banner

Hiervoor had ik drie maanden amper gesport. En in drie maanden kun je veel conditie en kracht kwijtraken, believe me! Goed, ik mij dus aangemeld voor een proefles, je moet ergens beginnen hè. Nou ik kan je vertellen, ik was voor die CrossFit proefles 84 keer zenuwachtiger dan voor mijn eerste werkdag. Toen ik daar aankwam werd mij al verteld dat het een pittige workout was (Filthy Fifty, voor de crossfitters onder ons). Jep, dat begon al goed, met een basisconditie van precies 0 ging ik heeleemaal stuk! Maar, ik wilde mij niet gelijk na één keer al uit het veld laten slaan, dus ik toch maar een abonnement afgesloten. Nu zijn we een maand of twee verder en heb ik al heel wat WOD’s (Workout Of the Day) achter de rug. En ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik hier aan begonnen ben!

Maar wat zijn nou de voor- en nadelen van CrossFit?  Ik heb natuurlijk zo mijn eigen voorkeuren, maar ik denk dat de meesten die CrossFit doen zich hier wel in kunnen vinden. Voor het overzicht heb ik er maar lijstjes van gemaakt 😉

Voordelen

  • CrossFit is super persoonlijk. Mijn trainer kent mijn naam, weet wie ik ben en wat ik kan. Daardoor kan hij mij ook veel gerichter trainen en uitdagen.
  • De WOD is elke dag anders, maar wel elke dag een full body workout. Hierdoor kun je prima 2 of 3 dagen achter elkaar trainen, omdat je steeds andere delen van je lichaam zwaarder aanpakt, maar je traint altijd je gehele lichaam. Ideaal, en zo hoef ik ook niet na te denken over welke spiergroepen ik nu weer zou trainen…
  • Ik ben zelf geen fan van machines zoals je die in de fitness ziet. Het voelt voor mij soms nutteloos om bijvoorbeeld alleen maar mijn benen te trainen met een Leg Press als ik ook mijn hele lichaam kan trainen met een kettlebell swing… Bij CrossFit vind je geen machines, alleen maar stangen, gewichten en wat klein materiaal zoals Wall Balls. En dat vind ik een fijne manier van trainen. Niet te moeilijk, gewoon doen!
  • Voor mij voelt CrossFit als een soort personal training, maar dan een stuk beter betaalbaar. Tijdens elke WOD word ik weer tot het uiterste gepusht. Soms sta ik even uit te hijgen of mezelf bij elkaar te rapen en dan hoor ik weer ‘Kom op Dorien, doorgaan!!’. Dat heb ik ook echt nodig, ik ben namelijk liever lui dan moe. In mijn CrossFit box kent iedereen elkaar. Dat maakt het echt een ‘thuis-gevoel. Iedereen komt daar met dezelfde instelling en ondersteunt elkaar.

Nadelen

  • Het enige wat ik jammer vind, is dat er bij CrossFit niet zo’n variatie is als dat je soms in een gewone sportschool vind (zoals de verschillende groepslessen). Bij CrossFit is het idee van de WOD eigenlijk meestal wel hetzelfde. Ook al is elke WOD anders, met andere oefeningen, andere hoeveelheid herhalingen en andere doelen, het is in grote lijnen elke keer wel vergelijkbaar.
  • Nog een mini-nadeel is dat je handen heel ruw kunnen worden door de stangen. Maar wees niet bang: Roos to the rescue! Gelukkig heeft Roos een aantal handige tips voor dit probleem 🙂

In het begin kostte het mij echt heel veel moeite om te gaan, en was ik ook elke keer zenuwachtig voor de les. Wat als ik het nou allemaal niet kan? Wat als ik nou als laatste klaar ben? Wat als ik het minste gewicht kan tillen? Gelukkig ben ik daar nu wel over heen en gaat het daar uiteindelijk ook helemaal niet om. Er zit natuurlijk altijd wel een competitief aspect in CrossFit, maar er heerst ook heel duidelijk een mentaliteit van dat je daar voor jezelf komt, en op jouw maximum traint. Of dat nou 100kg deadliften is of 35kg. Daarnaast merk ik ook echt dat het mij mentaal veel goeds doet. Doordat ik steeds weer oefeningen doe waarvan ik van te voren dacht dat ik het niet zou kunnen, of een WOD afmaak waarvan ik dacht dat ik hem nooit zou kunnen afronden, krijg ik het gevoel dat ik veel meer aankan dan ik in de eerste instantie denk. Eigenlijk ‘overwin’ ik mezelf tijdens elke workout waardoor ik mij steeds zo’n ontzettende badass voel, ook al train ik met het minste gewicht 😉

Het heeft even geduurd, maar ik ben eindelijk echt hooked aan CrossFit! Ben jij ook een fervent CrossFitter en herken jij je hierin? Of heb je andere punten wat jij mega fijn of juist niet fijn vind aan CrossFit? Laat het mij in een reactie weten, ik ben heel benieuwd! 😀 

Recommended Posts

13 Comments

  1. Leuk artikel! Op de website van de sportschool waar ik lid van ben staat dat ze binnenkort ook met Crossfit gaan starten. Ik denk dat het voor mij net iets meer motiverend werkt dus ik ben heel benieuwd! 😀

    • Hi Astrid! Oh wat leuk dat ze dan bij jouw sportschool ook gaan aanbieden! Ja dat zou goed kunnen, voor mij werkt het goed om in een groepje te trainen maar wel met persoonlijke aandacht van de trainer. Voor jou werkt dat misschien ook wel goed! 🙂

  2. Heel herkenbaar! Ik heb net de fundamental lessen afgerond en heb deze week mijn 1e WOD’s gedaan. Zenuwen heb ik ook maar eenmaal in de BOX zijn deze snel weg door de prettige sfeer. Ik ben niet zo’n doorzetter wat soort betreft en had het eigenlijk allang opgegeven tijdens de WOD, ik ging helemaal kapot. Het hele ‘team’ was al klaar, iedereen kwam om me heen staan en moedigde me aan. Ik was als laatste maar heb de WOD afgemaakt en ben tot het gaatje gegaan dankzij de rest. Het gevoel hierna was geweldig! Ik hoop dat ik snel sterker en fitter ben, doorgaan met Crossfit doe ik zeker!

    • Wauw, zo herkenbaar! Ik heb ook al een aantal keer gehad dat ik als laatste nog bezig was, maar je krijgt er zo’n doorzettingsvermogen van! Vooral doorgaan, gelukkig bouw je conditie en kracht snel op 🙂

  3. Ik ben reuze benieuwd geworden naar CrossFit, kan je me misschien vertellen waar je dit doet?

    • Hi Alveer! Wat leuk dat je interesse gewekt is! 😀 Ik train bij Sixforty in Rotterdam 🙂

  4. Ja leuk artikel! Nog een voordeel vind ik, is dat er bij crossfit heel erg gehamerd wordt op de techniek. Als dit in orde is mag je pas gaan verhogen in gewicht. In een gewone sportschool zie je vaak mensen veel gewicht erop gooien maar dan vervolgens slechts halve reps maken of een verkeerde houding aannemen. Met dank aan mijn crossfitbox let ik altijd goed op m’n houding en techniek!

    • Hi Michelle! Ja, daar heb je zeker gelijk in! Dat is echt een voordeel, ik heb ook al zo veel over techniek geleerd in de CrossFit box! Zo weet je in elk geval dat je techniek goed is, en dat is belangrijker dat hoeveel gewicht je tilt 🙂

  5. Leuk artikel!! Maar ik mis je wel hoor in het USC:(

    • Thanks Nien!! Ik mis jou en het USC ook heel erg!! Maar gelukkig kan ik mij hier ook goed in het zweet werken haha!

  6. Aaaah, ik hou van CrossFit. Ik doe het nu al bijna 2 jaar. Soms denk ik nog steeds van: waar ben ik mee bezig!? Maar elke keer als je klaar bent met een WOD krijg je toch een kick! Helaas heb ik nog een lange weg te gaan, maar het gevoel dat je steeds sterker en beter wordt.. Geweldig!

    • Haha jaa herkenbaar!! Maar achteraf ben je altijd weer blij dat je het toch weer hebt gedaan! En vaak heb ik mezelf ook echt overwonnen tijdens een WOD, dat maakt het nog beter! Goed bezig hoor, keep up the good work! 🙂

  7. Ik zelf doe crossfit via de 8 weeks to sealfit van navy seal commandant mark divine in de fitness since 2019 en ik moet zeggen dat het echt goed voelt om crossfit te doen ondanks al de stijve spieren van het trainen, en geloof me als je de avanced wods doet zoals een chipper van 50 squats en 100 barbell stepups gevolgd door 30 thrusters, 3 rope clubs, 20 thrusters 2 rope climbs 10 thrusters 1 rope climb.

    En dan afsluiten met een 5km loop/ jog

    Dus ik moet zeggen het maakt je echt sterker, geeft je meer energie en het snakt naar meer:)


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *