Fitness Transformations

De Fit Journey van Hilde: strijd tegen MS

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft meegemaakt. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes, en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Tot haar 18e was Hilde een heuse Fit Girl. Hardlopen stond standaard op het menu van de week, en ook de nodige kilometers op de fiets waren niet weg te denken uit haar leven. Tot ze gediagnostiseerd werd met de zenuwziekte Multiple Sclerose (MS). “Ik was zo moe, dat ik al moeite had met uit bed komen”. Dit jaar besloot ze het roer drastisch om te gooien, en er het beste van te maken! “Ik dacht: Ik laat MS niet de overhand over mijn fitheid krijgen, dus ik ga vol aan de bak!” Haar ultieme doel? Honderden trappen beklimmen tijdens het Arena MoveS event op 9 juli, om de strijd tegen MS te steunen. En daar kan jij ook aan meedoen! Trommel al je sportmaatjes op, en laat de Amsterdam Arena een poepie ruiken! Meer informatie? Check snel deze pagina, en schrijf je in! But first, de Fit Journey van Hilde. Inspiration, ladies!


Hoe heeft MS jouw activiteit op het gebied van sport & voeding beïnvloed? Door MS verloor ik mijn evenwicht, gebruikte ik medicijnen waardoor ik aankwam, en was/ben ik zo moe dat ik niet in staat was te sporten. Ik had totaal geen energie mee. Op het gebied van voeding ben ik een vaster ritme in mijn eetpatroon gaan aanbrengen en laat ik tussendoortjes sneller liggen. Een gezond sapje is gelukkig ook erg lekker en vullend!

Wanneer/waarom heb je besloten om de sportieve weg in te duiken? Eind vorig jaar tot en met mei dit jaar was ik zó moe, dat ik al moeite had met het uit bed komen. Daarnaast had ik vaak pijn en gebruikte ik veel medicijnen die me niet bevielen. Ik kreeg griepverschijnselen en mijn concentratie daalde flink. Twee maanden na mijn trouwerij in februari heb ik besloten het roer drastisch om te gooien (dit was ook pas nadat ik een behandeling voor mijn aangeboren vaatafwijking onderging). Ik was er klaar mee dat ik weinig kon doen, en bouwde eindelijk weer energie op door het toepassen van een vast ritme.

Fit Journey

Wie of wat heeft jou gemotiveerd? Mijn man Reinier is heel nuchter en dat helpt mij vaak. Hij zei: “Ik weet hoe je was op gebied van sport/beweging en ik weet dat je dat punt ook weer kunt gaan bereiken.” Hij heeft altijd in mij geloofd. Ook mijn ouders motiveren mij enorm, alleen al door er voor mij te zijn. Daarnaast dacht ik: ik laat MS niet de overhand over mijn fitheid krijgen, dus ik ga vol aan de bak!

Waar schaamde je je vroeger voor? Vroeger kon ik weleens ‘zeuren’ over het hebben van een buikje, dikke bovenbenen, enz. Typische vrouwendingen dus. Nu hoor je mij daar nog zelden over omdat ik geloof dat elk persoon uniek is. Het maakt niet uit hoe je eruit ziet. Ik zeg maar zo: als iemand je ‘er niet uit vind zien’, kijken ze maar een andere kant op. Ik ben ik, en ik mag er zijn!

“Mensen denken vaak dat wanneer je ms hebt, je niks meer kan en min of meer gehandicapt bent. Ik wil juist het tegendeel bewijzen!”

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed? Eigenlijk hele simpele dingen, zoals op een halve bal staan. Na de eerste aanval vorig jaar was ik mijn evenwicht grotendeels kwijt. Ook kon ik mijn rechterbeen niet langer goed buigen, dat deed te veel pijn. Het gebeurde weleens dat ik middenin de zaal stond te oefenen, en dat ik van de halve bal afgleed en onderuit ging. Dat was best gênant. Ik durf nu gewoon lekker te sporten, ook in het bijzijn van anderen.

Zijn er dingen die je nu kunt, waarvan je altijd hebt gedacht dat ze niet binnen bereik lagen? Langer dan een half uur sporten. Ik was vaak na een kwartier á twintig minuten al uitgeteld. Tot twee jaar geleden kon ik best drie kwartier hardlopen of urenlang fietsen. Dit was dus een positieve verandering voor mij. Daarnaast kan ik nu ook beter een vast ritme qua eten aanhouden. Voorheen heb ik jaren één á twee zakken snoep per dag leeggegeten. Nu kan ik dat prima naast me laten liggen.

Wat was jouw slechtste gewoonte? Eten als ik zin had, en vaak dan ook nog ongezond. Maaltijden overslaan, etc. Dat merk je aan je gewicht, maar uiteindelijk ook aan je algehele gezondheid.

Heb je deze gewoonte vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen? Ik sla nu geen maaltijden meer over, eet meer groente en fruit en maak vaak zelf een heerlijke smoothie! Natuurlijk snoep ik nog wel eens, maar dat is een toegestane hoeveelheid. Ik hoop over 2 weken met een dieet te beginnen omdat ik wil kijken wat nog meer mogelijkheden op het gebied van voeding zijn, in verband met mijn vermoeidheid (en het eventuele verbeteren hiervan).

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen? Sporten, het is voor mij echt een verademing geworden. Het kost mij energie, maar ik krijg er meer voor terug. Daarnaast heb ik nog een grote hobby: viool spelen. Op mijn bruiloft heb ik de belofte gedaan om dat maar weer eens op te pakken. En dat voelt super!

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey? Het grootste dieptepunt was begin dit jaar, toen ik zo extreem moe was dat ik eigenlijk niks meer kon doen. Ik kon bijna niet uit bed komen, en sliep slecht. Het hoogtepunt ga ik misschien op 9 juli in de Amsterdam Arena ervaren, waar ik honderden trappen hoop te beklimmen voor de strijd tegen MS. Dat is voor mij écht een uitdaging, waar ik dan ook flink voor aan het trainen ben.

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? Ik merk sowieso dat een vast ritme meer rust geeft, en dat ik me fitter voel. Ik loop al een paar jaar bij een fysiotherapeut (ik sport ook onder haar begeleiding), zit bij een pedicure omdat ik slechte voeten en snel pijn heb, ga naar een voetreflexoloog, en hoop binnenkort te starten met een nieuw dieet. Het schijnt dat er veel winst te behalen valt als het gaat over voeding in verband met MS. Ik ben benieuwd!

Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn? Mijn doel op korte termijn is het traplopen in de Amsterdam Arena. Op lange termijn hoop ik dat ik over een jaar mijn leven een beetje op de rit heb als het gaat over MS in combinatie met voeding en sport. Dat ik meer mogelijkheden heb en dat ik niet achteruit ben gegaan. Mijn lijfspreuk? ‘Yesterday is history, today is a gift, and tomorrow is in Gods hand.’

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft? Doorzetten. Ik ben ook lang niet altijd in topvorm, maar als je doorzet, verleg je je grenzen. Wel is het belangrijk om niet over je pijngrens heen te gaan! Ik zorg dat ik twee uur in de week sport, ik fiets bijna elke week 50 kilometer en probeer elke dag een kwartier te lopen. Daarnaast sla ik geen maaltijd meer over en eet ik veel fruit en groente. Ook heeft een vast slaapritme bij mij erg goed geholpen.

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen? Ga door tot het bittere eind! Geef niet op en ga 100% voor datgene wat jou gelukkig maakt!

Wat zou je andere meiden met MS mee willen geven? Probeer, hoe moeilijk en onmogelijk dat soms is, jezelf te blijven. Doe alleen datgene waarvan jij denkt dat het goed voor je is. Jij bepaalt je eigen grenzen. Daarnaast, als ik toch iets zou mogen aanraden, is het top om in beweging te blijven, op welke manier dan ook. Het geeft je op den duur echt meer energie en mogelijkheden!

Fit Journey

Hilde met haar hubby en steun en toeverlaat 

Sporten

Hoe ziet jouw sport-regime eruit en heb je een vast schema? Ik sport twee uur per week, op maandag en zaterdag of op donderdag en zaterdag. Ik fiets 50 km per week en loop elke dag een kwartier. Meestal is dat ’s avonds voordat ik ga slapen. Dan maak ik even lekker mijn hoofd leeg.

Pas je je trainingen aan vanwege MS? Zo ja, hoe gaat dit in z’n werk? Ja, waar ik vroeger meer aankon, moet ik nu een stapje terug doen. Maar dat maakt niet uit, ik kom er wel! Daarnaast ga ik vol voor bepaalde uitdagingen, bijvoorbeeld voor het Arena MoveS event op 9 juli. Dan ga ik echt tot het bittere eind en geef ik ook niet graag op.

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health & fitness? Dat ik nog steeds regelmatig zo moe ben, en dat ik totaal geen energie heb om iets te doen. Dat komt heel onverwachts de kop op en daar baal ik van. Soms moet ik dan afspraken afzeggen en dat doe ik liever niet. Ik heb een leuk en druk sociaal leven, maar dat gaat dus niet altijd samen…

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied? Dat ik vaak uberslanke meisjes/vrouwen tegenkom die zichzelf met sporten aan het uitmergelen zijn. Dat vind ik heel jammer. Daar is sporten ook niet voor bedoeld naar mijn mening. Sporten gaat om fit worden en plezier maken, en niet om jezelf tot een ideaalplaatje te maken. Maar that’s my opinion!

Voeding

Hoe zorg jij voor balans in je voeding? Ik heb één snoepdag in de week. Voor de rest eet ik drie maaltijden, drie keer zuivel, en twee stuks fruit per dag. Als ik tussendoor trek heb, neem ik een stuk fruit of maak ik een smoothie. Dat is altijd lekker!

Hoe staat jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s? Dat vind ik lastig, ieder lijf zit zo anders in elkaar. Ik denk dat je beter kritisch naar je eetpatroon kunt kijken i.p.v. alleen maar naar je calorie inname. Daarnaast zorgt beweging ook voor een gezondere levensstijl!

Hoe ziet een healthy menu er voor jou uit? ’s Ochtends eet ik drie maisboterhammen of een schaaltje magere yoghurt/kwark met muesli of fruit. ’s Middags ga ik voor vier maisboterhammen, een beker melk en een stuk fruit. ’s Avonds staan aardappelen met drie scheppen groente en een stukje vlees of een ei op het menu. Na de avondmaaltijd neem ik een schaaltje joghurt. Tussendoor ga ik voor fruit, of bij erge trek voor een gezonde smoothie.

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd? Verse spinazie met paprika, kipstukjes en ei. Echt lekker en gezond!

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days? Ik volg mijn eigen eetprogramma. En ja, ik wijk er echt wel eens vanaf! Ik lust ook graag een patatje hoor…

Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure? Water met munt en een schijfje citroen, of een smoothie bestaande uit 125 gram frambozen, 2 bananen, 1 appel en 250 ml magere yoghurt of melk. Heerlijk!

Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product? Dat weet ik zo snel niet. Ik lust eigenlijk alles wel! Zolang het maar lekker en het liefst ook nog gezond is!

Fit Journey

Join the fight against MS, en schrijf je in voor het Arena MoveS event!

Ben jij geinspireerd door Hilde’s verhaal, en wil je ook graag je steentje bijdragen aan de strijd tegen MS? Doe dan mee aan het Arena MoveS event op 9 juli in de Amsterdam Arena. Je kunt kiezen voor 700, 2500, of 5000 treden (een échte Fit Girl challenge dus). Daarnaast ben je ook welkom om deel te nemen aan de bootcamp sessie! Check Arena MoveS voor meer info! Come on!

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar tessel@fitgirlcode.com. Jouw verhaal kan voor iemand het eerste of laatste duwtje in de goede richting zijn. 

Plaats een reactie