fbpx

PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Fitness Transformations

De Fit Journey van Milou

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Milou (26) heeft een passie voor gezond eten, koken en krachttraining. Ze werkt full-time en doet een sales traineeship, maar een aantal jaar geleden zag haar leven als student er een stukje anders uit. Qua eten en alcohol liep het behoorlijk uit de hand en daardoor begon zij vijf jaar geleden haar Fit Journey. Milou is 20 kg lichter, zelfverzekerder en een stuk sterker! Lees hieronder haar verhaal.

Wat was voor jou de reden om het roer om te gooien? In de zomer van 2010 keek ik terug naar de foto’s van mijn vakantie en schrok toch wel een beetje. Dit werd nu echt te veel. Ik woonde al een aantal jaren in het buitenland (Engeland, Spanje en Italië), genoot volop van de buitenlandse keukens en glaasjes alcohol, maar kwam op deze manier met de jaren steeds een beetje aan. In die zomer woog ik 77 kg bij een lengte van 1.73m en ik was er echt niet meer happy mee. Meerdere pogingen heb ik gedaan om ‘een beetje’ af te vallen, maar telkens kwam het er weer net zo hard bij. Ik besloot het roer compleet om te gooien en echt een flink stuk af te vallen. Dit keer zou het me lukken! Weightwatchers heeft mij geholpen een goede start te maken. De jaren daarna is gezond eten en trainen een passie geworden.

fit journey

Wie of wat heeft jou gemotiveerd? In het begin was ik mijn eigen motivatie. Ik begon mijn journey met het online programma van de WeightWatchers, waarmee ik een bepaald aantal punten per dag mocht eten. Hierbinnen was ik vrij om te eten wat ik wilde. Door sporten kon je extra punten verdienen en dus ook meer eten 😉 Meer eten was op zich al een extra motivatie om te gaan sporten. Daarnaast ben ik een mega perfectionist, dus punten tellen was ook de perfecte motivatie voor mij! Toen weer in Nederland woonde kwam ik in aanraking met blogs die gingen over een gezonde levensstijl zoals I Love Health, Work That Es en #FITGIRLCODE. Zij hebben mij in die periode verder gemotiveerd om door te gaan en toen begon pas écht mijn interesse in gezonde voeding en krachttraining.

Waar schaamde je je vroeger voor? Ik voelde me niet echt lekker in mijn lijf, maar heb me daar gelukkig nooit echt voor geschaamd. Omdat ik altijd al wat steviger was en nooit een hele goede conditie had, vond ik de shuttle-run en couper testen op de middelbare school wel altijd vreselijk! Ik was een van de langzaamste en schaamde me daar wel een beetje voor.

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed? Tussen de mannen meepraten over liften, voeding, bulken en vetpercentages.

fit journey

Wat was jouw slechtste gewoonte? Vooral in mijn studententijd in Milaan. Daar gingen we soms zo’n 3 keer in de week stappen, alleen drinken ze daar geen bier of wijn, maar cocktails! En dat zijn me toch caloriebommetjes. Daarnaast vond ik het moeilijk om maat te houden. Als iets lekker was, kon ik gewoon echt dooreten totdat ik helemaal propje vol zat.

Heb je deze vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen? Tegenwoordig drink ik amper nog alcohol en mis het ook echt niet. Alleen als ik uit eten ga bij een goed restaurant lust ik er wel graag een goed glas rode wijn bij. Daar kan ik dan ook intens van genieten. Verder eet ik mijn calorieën liever dan dat ik ze drink #teamalwayshungry. Ik kan nu gelukkig wél maat houden en dat heeft veel te maken met het feit dat ik mijn calorieën tel. Daardoor heb ik een beter beeld gekregen hoeveel calorieën je in een korte tijd naar binnen kunt werken. En als ik te ver ga, kan ik mijn hele week ‘verpesten’. En dat heb ik liever niet! Ik geniet tegenwoordig meer van een maaltijd als ik juist níet propje vol zit.

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen? Pizza en chocolade! Dit blijven mijn favo guilty pleasures en kan echt niet zonder. Gelukkig vind ik dat dit, mits met mate, gewoon binnen een gezonde levensstijl past!

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey? Het hoogtepunt van mijn journey is het feit dat ik er een nieuwe passie bij heb. Gezond eten, koken, trainen en kijken wat dit met je lichaam doet… Mega interessant vind ik het! Ik ben er dan ook altijd mee bezig, vandaar dat ik begin dit jaar mijn eigen blog startte. (healthinut.com). Ik wil mijn passie graag delen met anderen. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn dieptepunt dan ook is dat ik soms een beetje kan doorslaan. Ik ben best een control freak en een perfectionist en als ik iets doe, doe ik het goed. Daardoor kan eten, sporten en calorieën tellen mijn leven som iets te veel beheersen. Gelukkig kan ik hier nu steeds beter een balans in vinden. Mede doordat ik nu niet meer bezig ben met afvallen. Ik mag nu een stuk meer eten en alles wordt daardoor makkelijker en flexibeler.

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? Toen ik 5 jaar geleden met WeightWatchers begon, wat ook een soort calorieën tellen is, kreeg ik een goed beeld van verschillende voedingsmiddelen. Vanzelf koos ik al voor veel groenten, fruit en verzadigende voedingsmiddelen omdat deze laag in de calorieën zaten, maar me toch een voldaan gevoel gaven. Zo ben ik mijn voeding gaan inrichten. Zo veel mogelijk goede, echte, verzadigende voedingsmiddelen, waardoor ik af en toe ook iets ongezonds kon kiezen, zonder dat dit mijn proces in de weg stond. Want ik blijf erbij, als je wilt afvallen, haal je 80% van je resultaat uit je voeding en 20% door te trainen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben wel een mega voorstander van krachttraining want:
1. je verbrandt er natuurlijk calorieën mee.
2. je krijgt er mooie lijnen en spieren van.
3. met meer spiermassa verbrand je meer calorieën in rust waardoor je dus óf meer afvalt óf meer kan eten 😉

 Ik verban niets uit mijn voeding, niets is verboden en alles mag, mits met mate!”

Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn? Mijn korte termijn doel is simpel: gains! Haha! Na een lange periode waarin de focus lag op afvallen ben ik nu overgestapt naar het opbouwen van meer spiermassa. Dit gaat gepaard met genoeg (of zelfs net iets boven mijn onderhoud) eten. Het is niet zo dat ik nu niet tevreden ben want dat ben ik eigenlijk best wel! Maar ik ben gewoon heel erg benieuwd wat ik nog meer kan bereiken en hoe veel sterker ik nog kan worden. Mijn lange termijn doel is om af te stappen van het calorieën tellen, weer helemaal 100% in balans te komen en nog net zo veel plezier te kunnen halen uit trainingen als dat ik nu doe.

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft? Ik verban niets uit mijn voeding, niets is verboden en alles mag, mits met mate! Probeer maar eens niet aan een roze olifant te denken, ja dat lukt dus ook niet. Zodra je iets niet ‘mag’, ga je er naar snakken en dat wil je niet hebben. Ik pas de 80% – 20% regel toe: 80% van mijn voeding bestaat uit hoogwaardige, goede, echte voeding met veel groenten en fruit, zodat ik 20% van de tijd gewoon lekker kan eten wat ik wil. Ook zorg ik er altijd voor dat het binnen mijn macro’s past. Daarnaast is 4x in de week krachttraining voor mij een feit, een gewoonte, een deel van mijn leven. Excuses om niet te gaan, komen er bij mij dus niet in. Ik blijf mezelf iedere keer weer uitdagen (meer gewicht, andere trainingsschema’s, etc.) waardoor het nooit saai wordt.

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen? Ga er gewoon voor, want je wilt niet weten hoeveel lekkerder, zelfverzekerder, gezonder, fitter en sterker je je zult voelen.

Hoe ziet jouw sport-regime eruit? en heb je een vast schema? Ik train zo goed als altijd 4x in de week, waarvan twee upper body en twee lower body dagen. Meestal, als ik de tijd heb, voeg ik daar een 5e keer cardio aan toe omdat ik ook mijn conditie op pijl wil houden. Helaas kan ik door pijnlijke knieën niet meer hardlopen, dus zijn mijn cardio dagen ook in de sportschool. Maarrr, dit voorjaar ga ik een racefiets aanschaffen om lekker in het weekend de natuur in te kunnen gaan!

Bestand 15-11-15 17 53 32

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied? 30 dagen challenges. No way dat jij die squat kont kunt krijgen door 30 dagen lang te squatten zonder gewicht. Life isn’t that easy.

Wat is je grootste Instagram-ergernis als het aankomt op health&fitness? Wanneer iemand met een super mooi en droog lijf het doet lijken alleen maar friet, pizza’s en chocolade te eten. Sorry hoor, maar voor zo’n lijf doe je écht wel je best en eet je vooral goed en gezond. De wat naïevere Instagrammer kan hierdoor flink in de maling genomen worden.

Hoe zorg jij voor balans in je voeding? Ik track altijd alles in MyFitnessPal. Ik doe dit al bijna twee jaar geloof ik en het is inmiddels zo’n gewoonte geworden dat ik het bijna niet eens meer merk. Dit geeft mij een gevoel van controle, ik weet precies wat er naar binnen gaat en kan dit vergelijken met mijn resultaten. Ook kan ik hierdoor zonder schuldgevoel af en toe wat ‘ongezonds’ in mijn macro’s passen.

Hoe ziet een healthy menu a la Milou eruit?
Pre-ontbijt voor ik de auto instap: stukje home-made bananenbrood
Ontbijt in de auto: Mugcake met o.a. havermout, ei, vanille whey, banaan, wortel, rozijnen, kaneel, koek en speculaaskruiden,
Lunch: salade (sla, tomaat, komkommer, paprika, wortel, avocado, geitenkaas, basilicum, olijfolie en balsamico) met een speltcracker met kipfilet en Hüttenkäse en verse bieslook.
Snack: eiwit of notenreep.
Pre-workout: twee volkoren boterhammen met kipfilet, avocado en verse bieslook en een appeltje.
Avondeten: courgetti met bolognesesaus, een beetje Parmezaanse kaas en rucola.
Avondsnack: bakje magere kwark met een stukje fruit en wat pitten en zaden mix.

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd? Een salade. Dit gaat bijna elke dag mee in mijn Tupperware!

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days?
Als we geen feestje of etentje hebben, plannen mijn vriend en ik in het weekend vaak wel één keer in dat we iets ‘ongezonds’ eten of bestellen. Een pizza of frietje bijvoorbeeld. Ik zou het geen cheatmeal, maar treatmeal willen noemen. Dat is wat positiever, want cheaten bestaat wat mij betreft niet in een levensstijl waarin je voornamelijk gezond eet en af en toe iets ongezonds. Wel probeer ik vaak doordeweeks wat macro’s over te houden die ik dan in het weekend kan besteden aan een etentje of treatmaaltijd. Zo kan ik in het weekend toch ietsje meer eten, maar houd ik mijn wekelijkse gemiddelde op mijn calorieën doel. Ook ben ik niet zo van complete cheat of treatdays, want ik weet uit ervaring dat je in zo’n dag echt veel te veel kan eten en hierdoor zowat je hele week kan verpesten. Vakanties, weekendjes weg of andere speciale dagen is natuurlijk een ander verhaal!

Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure? Courgetti voor pasta. Volkoren tortizza’s voor pizza’s. En een beltserbrownie voor chocolade!

Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product? Eiwit of notenrepen. Yummmm!

Met haar blog www.healthinut.com probeert Milou anderen te inspireren met haar levensstijl en deelt zij tips en simpele en gezonde recepten. So check it out! Benieuwd hoe het met Milou gaat? Je kunt haar Fit Journey volgen op Instagram: @healthinutWil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere fit journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar michelle@fitgirlcode.com. Jouw verhaal kan voor iemand het laatste of eerste duwtje in de goede richting zijn. 

Plaats een reactie