Alcohol is nou niet bepaald gezond en dat weten we allemaal. De kans op kanker wordt vergroot en het bevat veel calorieën waardoor je er gemakkelijk van aankomt. Hoewel iedereen de gevolgen ervan kent, blijven we het drinken. Maar waarom blijven we drinken en wat is er nu precies zo slecht aan?

Waarom blijven we het drinken?

De eerste reden die veel mensen hebben is dat het gezellig is. Je ontspant een beetje en  wordt net wat makkelijker met praten. Er kunnen ook negatieve redenen zijn om te drinken. Denk aan stress of problemen vergeten. Vaak wanneer het negatieve redenen zijn leidt dit sneller tot problematisch gebruik of een verslaving. Hetzelfde gebeurt bij drugs. Wanneer mensen drugs gebruiken met een negatieve reden leidt dit ook sneller tot een verslaving. Ze moeten afkicken van drugs waarbij het lichaam begint te protesteren, omdat het gewend is geraakt aan het verslavende middel.

Een andere reden dat mensen alcohol blijven drinken is dat ze de smaak ervan lekker vinden. Ook vinden ze het gevoel dat je erna krijgt lekker en willen ze het vaker. Daarnaast speelt de omgeving ook een grote rol bij alcoholgebruik. Wanneer er bij iemand in de familie veel wordt gedronken wordt zal hij/zij het zelf ook sneller doen. Dit wordt dan als normaal gezien. Je neemt dit gedrag over.

Wat is er zo slecht aan?

Via het bloed komt alcohol in aanraking met de lever, nieren, pancreas (alvleesklier), longen, hart- en bloedvaten en de darmen. Wanneer je regelmatig drinkt loop je kans op schade aan deze organen. En zoals we al eerder zeiden vergroot alcohol de kans op kanker. Drink het dus liever niet! Al is het wijn, bier of iets anders, het maakt niet uit. Het gaat om de stofjes ethanol (pure alcohol) die schadelijk is, en de aceetaldehyde die ontstaat als je lichaam de alcohol afbreekt. Het advies is daarom om geen alcohol te drinken of in elk geval niet meer dan 1 glas per dag. Dit advies is hetzelfde voor mannen en voor vrouwen.

Tips voor minder alcohol:

  • Kies voor de alcoholvrije variant van bier, wijn en cocktails.
  • Koop kleine flessen
  • Wissel alcoholische en alcoholvrije drankjes af.
  • Neem kleine slokjes en zet je glas na elke slok neer. Zo doe je langer over je drankje.
  • Kies ervoor dat je de bob bent. Zo mag je niet drinken.
  • Plan alcoholvrije dagen in per week.

Kies jij ook steeds vaker voor een alcoholvrij biertje, wijntje of cocktail en heb je een lekker recept wat je met ons wil delen? Stuur het naar info@fitgirlcode.com en we plaatsen het heerlijke recept op onze website!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.