afvallen

Na een hele heftige periode veranderde ik stap voor stap mijn levensstijl en op die manier ook mijn gewoontes. Ik viel 68 kilo af en sinds anderhalf jaar blijf ik stabiel op gewicht. Mijn nieuwe gewoontes zijn helemaal eigen geworden. Inmiddels kan ik het me ook niet meer anders voorstellen.  


728x90 shop GIF banner

Misschien wil jij ook wel afvallen of je levensstijl veranderen, maar weet je niet goed waar je moet beginnen. Dit zijn de dingen die ik aanhoud:

  1. De meeste boodschappen haal ik voor de week in één keer. Hierdoor bedenk ik van tevoren globaal wat ik die week wil eten en nodig heb. Ik kom op die manier niet voor verrassingen te staan, hoef niet last minute een keuze te maken én ik gooi eigenlijk nooit eten weg.

Ik maak een boodschappenlijstje en doorloop in mijn hoofd de supermarkt. Ik check van tevoren nog even de aanbiedingen en off we go!

  1. Ik plan van tevoren welke dagen in de week ik wil gaan sporten. De avond ervoor leg ik mijn sportkleding klaar. Vooraf bedenk ik ook altijd welke workout ik wil gaan doen. Dit hoef ik dan niet op het laatste moment nog te beslissen en uit te zoeken. Dit kost me op het moment alleen maar extra tijd, wat me extra tijd geeft om af te haken.

Met deze voorbereiding kan ik in één keer door en voordat ik überhaupt zou twijfelen of ik het wel echt vandaag ga doen ben ik al bezig. Ook track ik wat ik loop en doe, met deze tracker. Superhandig!

  1. Ik doe wat ik zei dat ik ging doen. Keer op keer afspraken met jezelf nakomen geeft jezelf het vertrouwen dat je ook écht doet wat je hebt afgesproken met jezelf. Natuurlijk, als ik rust nodig heb en dat voel aan mijn lichaam gun ik mezelf die rust. Maar de basic is: afspraak is afspraak.
  1. Ik denk niet in “goed” en “slecht” eten. Ik vind het belangrijk om voldoende voedzaam te eten en hier voel ik me ook energiek door. Maar ik gun mezelf ook zéker genoeg van het lekkers. Hierdoor staat het niet op een hele hoge troon voor me maar is het gewoon lekker eten om van te genieten. En als ik ergens zin in heb, kies ik daar bewust voor.
  1. Ik eet zonder afleiding. Het enige dat wij thuis op de bank eten is pizza! Verder eten we altijd aan tafel en ik scroll niet gedachteloos door op Instagram terwijl ik mijn ontbijt naar binnen werk. Eet met aandacht, proef wat je eet en geniet van elke maaltijd.
  1. En last but not least: ik eet nooit – en heb dit ook tijdens het afvallen nooit gedaan – iets wat ik niet lekker vind. Iets eten “omdat het gezond is” doe ik mezelf echt geen plezier mee. Hierdoor heeft het op mijn eten letten voor mij nooit als “moeten” gevoeld en is elke maaltijd een feestje waar ik oprecht naar uitkijk. Ik kan net zo goed genieten van een gezonde pasta als van een avondje patat. Alles in balans maar wel alles lekker en naar mijn smaak.

Op de manier waarop ik mijzelf deze levensstijl heb aangeleerd haal ik er juist heel veel plezier uit, hoef mezelf nergens in te beperken en leef op de manier die voor mij goed aanvoelt. Dat is uiteindelijk het meest houdbare. Jezelf constant moeten pushen is ontzettend vermoeiend en de kans is groot dat je het uiteindelijk opgeeft, het past simpelweg niet bij je. Voor iedereen is dit enorm persoonlijk en daarom denk ik dat het zó ontzettend belangrijk is dat je de tijd neemt om uit te zoeken wat nu echt bij je past. Wil je heel graag beginnen met een nieuwe levensstijl maar weet je niet zo goed hoe je het aan moet pakken? Kijk dan eens op mijn Instagrampagina! Ik deel hier elke week wat ik eet en neem je mee in mijn gezonde levensstijl.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *