sporten

Hoewel de één het liefst in de vroege uurtjes staat te zweten, sluit de ander hier juist liever de dag mee af. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de rest van je dag is ingedeeld of je ’s ochtends, ’s middags of juist ’s avonds gaat sporten. Maar wat is nou eigenlijk het beste? Wij zochten het voor je uit.

’s Ochtends of ’s avonds sporten?

Of je nou vroeg wilt beginnen of liever na een lange werkdag alles eruit zweet: het heeft beiden zijn voor- en nadelen. Toch heeft sporten in de ochtend wel aanzienlijk meer voordelen. Wij zetten alles even voor je op een rijtje.

’s Ochtends sporten

Ben jij een vroege vogel en sport je het liefst nog voor je aan de dag begint? Dat heeft meerdere voordelen. Wanneer je heel vroeg opstaat en op een nuchtere maag sport bijvoorbeeld. Uit onderzoek van het The Journal of Psysiology blijkt namelijk dat sporten op een lege maag zorgt voor een betere vetverbranding. Wees wel voorzichtig: vooral als je intensief sport kan je duizelig of misselijk worden. Mocht je hier last van krijgen, eet dan iets lichts zoals een banaan.

Vroege vogels

Er zit nog een voordeel aan vroeg de wekker zetten om te sporten. Uit een studie van Appalachian State University bleek namelijk dat wanneer je vroeg sport, je ook gedurende de dag meer calorieën verbrandt en gezondere keuzes maakt. Dit komt omdat je tijdens het sporten gelukshormonen aanmaakt waardoor je je de rest van de dag beter voelt. Dit resulteert ook in gezondere en betere keuzes. Volgens de studie is 07.00 uur de beste tijd om aan je workout te beginnen.

Maximale uit je workout

Hoewel ’s ochtends sporten dus veel voordelen heeft, geldt dit ook voor ’s avonds sporten. Uit een onderzoek van het Clinical Research Center aan de Universiteit van Chicago blijkt dat je ’s avonds meer uit je training kunt halen. Zo kan je meer gewichten aan in de sportschool en kan je ook je cardio-oefeningen langer volhouden. Dit komt omdat niet alleen je spieren, maar ook je longen op hun maximale kracht zitten in de avond.

Perfecte moment

Het is belangrijk om regelmaat te houden in je sportschema. Wanneer je ’s ochtends sport heb je het direct gehad en kan je gedurende de dag geen smoesjes meer verzinnen om niet te gaan. Het belangrijkste is om te sporten op een moment dat het beste past bij jou en jouw dagindeling. Begin je al heel vroeg met werken en ben je einde van de dag thuis? Dan is ’s avonds sporten goed te doen. Heb jij na een lange werkdag en laat thuiskomen vaak geen motivatie meer? Dan is het misschien beter om voor je werk te gaan sporten. Het is even wennen, maar zodra dit in je ritme zit gaat dit met gemak.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.