Listen up. Happy thoughts zijn belangrijk! Geloof het of niet, maar volgens de Mayo Kliniek leidt positiviteit tot een hogere weerstand (tegen bijvoorbeeld een griepje), een betere stress bestendigheid en zelfs tot een langere levensduur! Gek genoeg zijn we allemaal masters of negativity geworden, en is klagen niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Positivity, where have you gone?!

Begrijp me niet verkeerd, I get you. Het is af en toe gewoon heel lekker om je frustraties te uiten. Maar hoewel het lijkt alsof klagen geen kwaad kan, doe je je hersenen totaal geen plezier met gezanik en beschadig je zelfs je algehele gezondheid…

Negativiteit

Train je hersenen

Wanneer je regelmatig klaagt creëer je negatieve connecties in je brein. Even een piecie wetenschappelijke achtergrond. Om een gedachte te verwerken moet een bepaald chemisch stofje van één synaps naar een andere gestuurd worden. Tussen twee synapsen bevindt zich een kleine ruimte genaamd de synaptische spleet, waar de chemische stof doorheen moet. En dat is dus het interessante deel! Elke keer als een bepaalde chemische stof naar een synaps gestuurd wordt, passen de synapsen zich aan en groeien ze als het ware dichter naar elkaar toe. Hierdoor verloopt het verzenden van het stofje makkelijker.

Dit betekent dus dat je brein zichzelf herprogrammeerd en aanpast. Steven Partom, computer wetenschapper en filosoof zegt hier het volgende over: “synapses that fire together, wire together.” Je brein past zich aan aan datgene waar het keer op keer aan blootgesteld wordt. Als je vaak in contact komt met negativiteit wordt het dus makkelijker voor je brein om het zelf op te roepen.

In het vervolg zal je brein automatisch kiezen om de synapsen te gebruiken die het dichtste naar elkaar toe zijn gegroeid. Zo wordt de kortste route gekozen, die het minste energie kost. A lá, dat betekent dus dat als de afstand tussen deze synapsen klein is voor negatieve gedachten, je brein altijd deze route zal kiezen. De negatieve route dus. Deze zal altijd eerst getriggerd worden. Ben jij dus een regelmatige klager? Dan wordt de negatieve route als het ware een vaste setting. Al met al is het in dat geval dus veel makkelijker voor je brein om negatieve gedachten te ontwikkelen in welke situatie dan ook, in vergelijking met positieve gedachten.

Omring jezelf met positiviteit

Stel je even voor dat je aan het luisteren bent naar een ervaring van een vriendin. Waarschijnlijk probeer je jezelf te verplaatsen in haar schoenen, zodat je kan meeleven. Daardoor trigger je dus ook de negatieve routes in je brein! Je hersenen proberen de gevoelens van de persoon waar je naar luistert te begrijpen.

Als je jezelf vaak blootstelt aan cynisme, pessimisme, en het beklag van mensen om je heen zal dit uiteindelijk ook invloed hebben op het shapen van je mind. Natuurlijk is het goed om er voor je vrienden te zijn wanneer ze je nodig hebben, maar probeer vooral om te gaan met mensen die je mood liften en je goed laten voelen! Als je omgaat met chicks of gasten die dag in dag uit klagen over het weer, hun baan, en god knows what, is het misschien goed om eens na te gaan hoe hun aanwezigheid jou persoonlijk beinvloed! Negativiteit zonder er ook maar iets tegen te doen of van te leren is simpelweg slecht.

Negativiteit

Lichamelijke effect

Volgens Parton verzwakt je immuunsysteem wanneer je brein ‘boze’ synapsen verstuurd. Je bloeddruk stijgt, wat vervolgens de kans of hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes, en talloze andere kwalen positief beïnvloed. Dit komt door het hormoon cortisol. Ooit van gehoord? Het staat ook wel bekend als het stress hormoon. Als je altijd gestrest bent kan dat leiden tot negatieve effecten zoals verlies van spierweefsel en botdichtheid, verminderde cognitieve prestaties en een toename van vet in je lichaam. Al deze symptomen worden op hun beurt weer geassocieerd met andere gezondheidsproblemen zoals een slechte stoelgang en hartaanvallen. En dat allemaal door een flinke portie negativiteit.

 

Verander je denkwijze

Als je lekkerder in je vel wilt zitten, is het verstandig om te beginnen met je denkwijze! Net zoals dat je je brein kan sturen richting negativiteit, kan je ook een duwtje geven richting een positieve mind set. Benader situaties bewust, en kies verstandig hoe je er mee wilt omgaan. Des te vaker je ervoor kiest om happy thoughts te denken, en om productief te discusseren in plaats van doelloos te klagen, des te blijer en gezonder je zal worden!

En, ben jij al aan het denken gezet? Let me know your thoughts! Hoe kijk jij aan tegen negativiteit?

Bronnen: Curious Apes, Mayo Clinic, Psychology Today 

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.