Fit

Dit is Roos’ ervaring met intermittent fasting

Een tijdje geleden legde ik al uit wat intermittent fasting inhoudt en beloofde ik om mijn eigen ervaring te delen. Deze belofte kom ik natuurlijk na! Ik ben nu een maandje bezig met intermittent fasting en ik moet zeggen dat het me heel goed bevalt. Natuurlijk zijn er ook een paar nadelen. Mijn hele ervaring (tot nu toe) beschrijf ik hier!

Waarom ik begon met IF

Ik ben al een tijdje bezig met mijn fit journey en ik ben vooral gefocust op het krijgen van een lager vetpercentage. Dit betekent dat ik niet alleen bezig ben met afvallen, maar ook met het opbouwen van spieren. Ik was al best wel ver gekomen, maar ik bereikte een plateau. Ik had veel positieve verhalen gehoord over intermittent fasting, van allerlei mensen met allerlei verschillende doelen, en het wetenschappelijke bewijs van de belangrijkste voordelen maakte me erg nieuwsgierig. Daarnaast vind ik het leuk om nieuwe dingen te proberen. Het veranderen van je eetpatroon is een kleine verandering, maar kan blijkbaar veel uitmaken. Daarom besloot ik te beginnen met IF.

Wat belangrijk is om te benadrukken, is dat ik de basis voor een gezonde levensstijl al had. Ik was al een paar maanden bezig met fitter worden, en IF is voor mij eigenlijk meer om mij het laatste stukje te helpen tot ik mijn doel bereik. Ik ben mijn fit journey absoluut niet begonnen met IF. Ook heb ik veel onderzoek gedaan naar intermittent fasting, zowel naar de voor- en nadelen. Ik wilde alles weten voordat ik begon.

Maar… welke methode moet je dan gebruiken?

Dat was eigenlijk de eerste vraag die ik tegen kwam. Intermittent fasting betekent gewoon dat je vast met tussenpozen. Maar als je gaat kijken naar hoe lang je moet vasten en wanneer, zijn er oneindig veel mogelijkheden. In mijn vorige artikel beschreef ik de populairste methoden al. Zelf heb ik gekozen voor de Lean Gains methode. Deze methode wordt ook wel de 16/8 methode genoemd, omdat je per 24 uur, 16 uur vast en 8 uur eet. Ik koos een feeding window van 13.00 uur tot 21.00 uur. Waarom? Rond 13.00 uur gaan we hier op Fitgirlcode HQ lunchen, dus dat was voor mij een logische start. Ook vind ik het fijn om ‘s avonds uitgebreid te koken en met rust te eten. Als ik tot 21.00 uur door kan eten, geeft dat stukken meer rust!

Deze methode heb ik gekozen, omdat ik door het onderzoek me bewust was van de (mogelijke) nadelen voor vrouwen. Deze methode heeft de kortste vastperiode, en leek me daarom ook goed om mee te beginnen. Je lichaam meteen een vastperiode van een hele dag te geven is bijna onmogelijk en ik wilde rustig aan beginnen. Ook zat overdag soms al 7 of 8 uur tussen mijn maaltijden, dus voor mij was de overstap naar een vastperiode van 16 uur niet erg groot. Ik moest alleen de tijd dat ik slaap eraan toevoegen en mijn ontbijt uitstellen. In plaats van dat er 7 of 8 uur tussen mijn ontbijt en lunch zat, moest ik naar 8 uur tussen het opstaan en mijn eerste maaltijd. Dit was goed te doen voor mijn lichaam.

Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren, en de eerste week heb ik mezelf ook echt niet gepusht om die 16 uur te halen. Als ik merkte dat mijn lichaam echte honger kreeg, at ik iets kleins. Dit doe ik nog steeds trouwens, maar ik merk dat het ‘hongergevoel’ vaak eerder dorst aangeeft dan honger.

Honger

Ik heb gemerkt dat ik deze manier van intermittent fasting ontzettend fijn vindt om te doen. Niet ontbijten scheelt me ‘s ochtends superveel tijd, en ik merk dat ik eigenlijk ook helemaal geen honger heb ‘s ochtends. Als ik wakker wordt met een knorrende maag drink ik een paar glazen water en ben ik good to go! Ik heb eigenlijk nooit honger tijdens mijn vastperiode. Dat komt ook omdat ik altijd druk bezig ben. Op dagen dat ik vrij ben, ga ik sporten of doe ik kleine dingetjes in huis. Ik zorg ervoor dat ik gewoon iets te doen hebt, zodat ik niet na ga denken dat ik misschien moet gaan eten of iets dergelijks.

Als ik merk dat ik echt honger heb, en water stilt het niet meer, dan neem ik een kleine snack. Ik heb me goed ingelezen en ben me van de (mogelijke) nadelen van IF voor vrouwen bewust, dus als mijn lichaam aangeeft dat het eten nodig heeft, eet ik iets. Ik push niet mijn lichaam tot het uiterste om de vastperiode van 16 uur te halen.

Sporten op een lege maag

Het beste is om te sporten aan het einde van je vastperiode, net voor je eerste maaltijd. Zo verbrandt je lichaam vet tijdens het sporten en geef je daarna jouw lichaam alles wat hij nodig heeft om de spieren op te bouwen. In het begin vond ik sporten aan het eind van mijn vastperiode best wel spannend. Het leek mij logisch dat je lichaam na 16 uur vasten niet dezelfde energie heeft dan als je een uurtje daarvoor nog iets had gegeten. Ik was bang dat mijn lichaam niet genoeg energie zou hebben voor de krachttraining die ik normaal doe. Tot mijn verbazing valt dit hartstikke mee. Ik kan tijdens mijn intensieve workouts net zoveel geven als daarvoor. Ik moet wel toegeven, dat de maaltijd na zo’n workout wel heel erg fijn is. Ik zorg er dan ook voor dat die maaltijd uitgebreid is, en het voelt dan echt als een beloning!

Structuur

Verder geeft IF me ontzettend veel rust. Tussen 13.00 en 21.00 uur eet ik, daarbuiten gewoon niet. Als er ‘s avonds laat een eetbui opkomt, is het gewoon nee. Ik hoef niet na te denken of ik iets zal eten, wat ik dan ga eten of dergelijke. Het brengt veel structuur in mijn leven en dat vind ik ontzettend fijn.

Ook ben ik erachter gekomen dat je lichaam echt een gewoontedier is. In het begin stond ik altijd op met een hongerig gevoel, omdat mijn lichaam is gewend dan ontbijt te krijgen. Dat was in het begin wel raar, om dan in plaats van een bakje yoghurt of havermout een glas water te drinken. Inmiddels is mijn lichaam gewend geraakt aan dit ritme en sta ik nooit meer op met trek!

Praktische nadelen

Soms is het lastig om alleen te eten binnen je feeding window. Bijvoorbeeld, toen wij met Fitgirlcode gingen brunchen bij The Tea Lab, was dit om 11.00 uur. Voor mijn eetperiode dus. Zit ik dan aan die tafel naar al het lekkere eten te staren en koppig te wachten tot iedereen is uitgegeten en het om 13.00 uur tijd is voor mij om te eten? Nee. Het blijft een leven, en zo’n brunch laat ik echt niet aan me voorbij gaan. Ik ben die dag dus gewoon om 11 uur begonnen met eten. Wel had ik er de dag ervoor een beetje rekeningen mee gehouden, door eerder te stoppen met eten. Hierdoor was mijn vastperiode toch 16 uur, al begon mijn eetperiode wat vroeger!

Daarnaast begrijpen sommige mensen niet dat ik me houd aan dit eetpatroon. Vooral mensen die denken dat eten je ‘verbrandingsmotor’ aanzet, hebben vaak kritische opmerkingen. Dat kan heel vervelend zijn, vooral als ze me vertellen dat ik ongezond bezig ben. Dan leg ik rustig uit waarom ik dit doe en dat het inderdaad niet voor iedereen is. Het belangrijkste is dat je doet waar jij je goed bij voelt.

Kortom: ik ga zeker door met intermittent fasting! Of het echt resultaat geeft, is na een maand nog te vroeg om te zeggen, maar het helpt mij ontzettend met het krijgen van structuur en het luisteren naar mijn lichaam. Voor mij is dit erg belangrijk. Willen jullie meer weten over intermittent fasting of mijn ervaring ermee, of heb jij zelf al ervaring met deze methode? Laat het weten in de comments!

Door deze wentelteefjes ga ik ontbijten misschien toch een beetje missen! > 

Wil je meer van mij zien? Lees dan mijn artikelen of volg me op Instagram op @rooshijwegen!

Wil jij nooit achterlopen op de nieuwste health trends?

Speciaal voor jou verzamelen we de meest interessante feitjes en tips over alles gerelateerd aan health. Zorg ervoor dat je nooit achterloopt op de nieuwste trends en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie

Comments

  1. Maura

    Hi roos! Leuk verhaal en ook heel behulpzaam. Ik ben zelf ook begonnen met intermittent fasting en eet tussen 10:00 en 18:00. Ik doe dit drie dagen per week. Hoeveel dagen per week doe jij het? Is er een meest ideaal aantal dagen per week dag je dit kan doen? Groetjes maura

    • Roos Hijwegen

      Hi Maura!

      Ik doe dit zelf elke dag, maar het ligt er erg aan wat jij zelf fijn vindt. Als jij merkt dat je met drie dagen de beste resultaten boekt, moet je dit vooral doen. Ik heb er voor gekozen om het dagelijks te doen, omdat ik merk dat mijn lichaam dan in een goed ritme komt. Naar mijn weten is er niet echt een ideaal aantal dagen, maar structuur is wel belangrijk voor je lichaam. Als je eet van 10-18 breng je dat eigenlijk ook wel goed aan. Veel succes nog!

  2. natalie maudens

    Hey,ik heb je artikel gelezen over IF.Ik ben afslankingsconsulente en ben wel benieuwd hoe het nu met je gaat en of je deze methode nog altijd volgt..groeten Natalie

  3. Evelien V

    Hoi!
    Ik ben zelf nu een week gestart met IF, en met al goed resultaat. Ik voel me beter, slanker en ben een beetje afgevallen. Ik vroeg me af of jij nu nog altijd IF doet en hoe jij je nu voelt na zoveel maanden.
    Groetjes!

  4. Janey

    Ik ben morgen een week bezig met intermittent fasting, ik heb nu gekozen om tussen 10.00 en 18.00 te eten. Tot nu toe werkt het heel goed voor mij. Waar ik vroeger nog wel de neiging had om ‘s avonds iets lekkers te pakken tijdens het leren (en er vervolgens veel te veel van te eten), is het antwoord nu gewoon ‘nee’ als ik dat wil. Maar in tegenstelling tot andere ‘diëten’ kan ik nog wel gewoon alles eten wat ik lekker vind, alleen dan maar tussen 10 en 18, en in die periode heb ik toch minder de neiging om een hele reep chocola op te eten 🙂 Ik ben benieuwd of/wanneer ik resultaten ga zien!

    • Katrien

      Ik wil ook ermee starten, van 10-18u eten…verder niet, sla je dan ook maaltijd over of prop je drie maaltijden in die ‘eet-uren’?
      Groet,

  5. nn

    Hi Roos, leuk artikel! Ik begin nu aan mijn tweede week IF en kwam jouw artikel tegen tijdens mijn speurtocht. Ik heb inderdaad al vaker gelezen dat sporten aan het einde van je vastperiode het beste zou zijn. Nu heb ik, zoals velen anderen een 9 to 5 kantoorbaan. Ik heb gekozen voor een vastperiode van 12 tot 20 uur (ook ivm lunchtijd op kantoor). Dat zou dus betekenen dat ik voor 12 uur zou moeten sporten, maar dat kan natuurlijk niet.. Hoe heb jij dit opgepakt? Of sportte je alleen op vrije dagen?

    Ben benieuwd!

    • Hanne

      Hoi ! Heb je al enig resultaat ? Vandaag mijn eerste dag en ik heb een deadline van 2 a 3 maanden (tot aan mijn trouwfeest). Ben je al kg’s af ? Groetjes

      • Monique

        Wat leuk, ik ben vandaag begonnen met hetzelfde doel.

  6. Marrie

    Hoe lang achter elkaar mag je deze methode doen aaneengesloten?

  7. Marion

    Ik ben benieuwd of ik niet teveel afval als ik IF ga doen. Ik ben slank en val snel af. Dat is niet mijn insteek. Wil niet te mager worden. Iemand hier ervaring mee?

  8. Geea

    Hoi Roos, bedankt voor het delen, geel behulpzaam en inspirerend jouw ervaring. Maar ja elke lichaam is anders en reageert anders over. ik ben al 6 weken bezig met If, controle over het eten heb ik al opgebouwd, dat is fijn. maar ik zie grote veranderingen niet; behalve ietse strakjes rond om buik, paar cm minder, paar onsjes af. Ik probeer ook tussen het interval 10-18 niet meer dan 120 gr karbohidraten om toch een tandje extra te zetten. Ik sport 3x week. En toch zie ik het niet echt gebeuren, waneer kan volgens jullie beginnen te werken. Ik begin ongedoeldig te worden, wil min 10 kg af. Wat is jullie ervaring, hoe lang hebben jullie de erste resultaten gezien? Bedankt en succes!!

    • Greetje

      Hoi Gerda
      Ik zou toch brood laten staan.
      En neem smoothie van bv spinazie of boerenkool.
      Appel of peer of ananas .citroen.maar ook altijd een halve banaan en rode biet.
      En dan wat zaden en pitten. Maan,sesam,hennep, en lijnzaad.
      Zonnebloem en Pompoenpitten.
      En dan nog kruiden bv munt .peterselie.
      Olie,amandel,walnoten,sesamolie.

  9. Lydia Appelmans

    Ik zou het ook willen doen maar ben een beetje ongerust voor de suikerval. Die komt heel onverwacht op en dan begin ik te beven en te zweten. Dan MOET ik echt iets eten, of ik val flauw. Ik neem dan een paar druivensuiker-tabletten, maar of dat dan zo gezond is…?

    • esther

      Hoi Lydia,
      mss is het handig voor jou om eerst korte metten te maken met de drang naar suiker. Als dat geregeld is, je afgekickt bent van suiker, zou je kunnen gaan starten. Je kunt je eetraam ook op 12 uur kunnen zetten, geef jezelf en je lijf de tijd eraan te wennen! Succes!