vetverlies zonder spierverlies

Je zal het vast wel eens gehad hebben, spierpijn. Aan de ene kant geeft het je een gevoel dat je goed bezig bent geweest, want je hebt immers je spieren genoeg aan het werk gezet. Maar wanneer je jouw armen bijna niet kan optillen, zal je er waarschijnlijk minder blij mee zijn. Maar spierpijn, wat is dat nu eigenlijk?


728x90 shop GIF banner

Wanneer je het woord spierpijn in de Van Dale zal opzoeken, vind je de volgende definitie “pijn in de spieren”. Dat klinkt natuurlijk vrij logisch, maar spierpijn is veel meer dan alleen pijn in de spieren. Eerder bespraken wij al of spierpijn een goed teken is of niet, maar het is ook goed om te weten wat spierpijn met het lichaam doet.

Twee soorten spierpijn

Om te beginnen moet er onderscheid gemaakt worden in twee soorten spierpijn. Zo heb je de spierpijn die één of twee dagen na je intensieve training komt opdagen, maar heb je ook de directe spierpijn gedurende de training.

Wanneer je aan het trainen bent en je doet een zware oefening, dan zal je wel eens een verzuurd of verkrampt gevoel hebben gehad. Dit ontstaat doordat je spieren voedingsstoffen nodig hebben om te werken, wat voornamelijk uit koolhydraten wordt gehaald. Gedurende de verbranding van deze voedingsstoffen ontstaan er ook afvalstoffen, zoals melkzuur. Tijdens het trainen kan het zijn dat er te veel melkzuur wordt aangemaakt, waardoor je lichaam dat niet op tijd kan afvoeren. Hierdoor ontstaat er een ophoping van melkzuur en zodra deze de pijnpunten van je zenuwen raakt, krijg je verzuring in de spieren.

Naast de directe spierpijn heb je nog de spierpijn die pas één of twee dagen later optreedt. Doordat je je lichaam zwaarder laat trainen dan het aan kan, worden de spieren opgerekt en kunnen er kleine haarscheurtjes ontstaan. Dit is niet ernstig, zolang je ze natuurlijk niet afscheurt, en is uiteindelijk nodig om meer spiermassa op te bouwen. Afhankelijk van de zwaarte van de spierpijn, kan het vier tot zeven dagen aanhouden.

Groeien van de spieren

Dus, je hebt de tweede variant van de spierpijn: de kleine scheurtjes. Om dit te herstellen en ervoor te zorgen dat je meer spiermassa opbouwt, is het belangrijk dat je goed en bovenal gezond blijft eten. Vooral het eten van eiwitten en drinken van voldoende water zijn erg belangrijk, omdat je spieren hier grotendeels uit bestaan. Met deze voedingsstoffen is het mogelijk om de spieren goed te herstellen en de kleine haarscheurtjes op te vullen, waardoor je spieren langzaamaan kunnen groeien en je kracht toeneemt.

Vraag je je nu af of het nou verstandig is om te gaan sporten als je spierpijn heb? Dat is afhankelijk van meerdere factoren en wij leggen jou hier dan ook graag uit of het een do or don’t is.

Recommended Posts

2 Comments

  1. […] Vorige maand kon je nog niet eens een push-up doen en nu doe je dagelijks mee met de livestream HIIT lessen van je sportschool? Dan wil je vaak te snel te veel. Als je thuis traint, is er niemand die je kan corrigeren. Dat moet je zelf doen. Als je te veel hooi op je vork neemt zonder dat je lichaam daaraan gewend is, loop je een hoog risico op blessures. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Vergelijk je huidige dagelijkse activiteit met wat je voorheen deed en zorg dat je je workouts heel geleidelijk opbouwt. Dat scheelt ook een hoop spierpijn! […]


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.