Ik ben Tessel Wally de Walvis Willemstein. Ik kan namelijk vrijwel net zoveel zout naar binnen slokken als ’s werelds grootste zoogdier. Snoep? Chocolade? Laat me koud. Ik ren het liefst als een bezetene naar het nierkillende schap in uw nabij gelegen supermarkt, om vervolgens zo veel mogelijk chips, borrelnoten, toastjes, kaasstengels, popcorn en god knows what in m’n kar te kiepen. Ik hou van lekker zout. Maar dan echt.

Tot m’n elfde had ik een Molukse oppas die me, tot mijn grote vreugde, elke dinsdag een luttele 50 cent liet spenderen bij de snoepafdeling van de buurtdrogist. Nu koos ik de eerste jaren voor de grote favorieten. Perzikken, varkentjes, winegums, de hele mik. Tot de dag dat ik mijn eigen persoonlijke holy grail onder de 50 cent snoep-opties ontdekte. Het befaamde potje salmiakpoeder.

En als je de inhoud van het potje met één sleutelwoord zou moeten beschrijven, is dat wel zout. Wekelijks een bakje achter m’n kiezen en tádá, een verslaving in spe was born. De suikerzoete hapjes maakten plaats voor tandentrekkende zoute heerlijkheden, die tot op de dag van vandaag mijn keukenkasten domineren.

Is zout echt zo slecht?

Nu is het algemeen bekend dat (veel) zout niet bepaald goed is voor je lichaam. Van de afkeurende blik van moederlief als ik nogmaals naar het zoutvaatje reik, tot de aandringende krantenkoppen langs de lijn “Zout liefhebbend Nederland moet minderen”, en “Grip op zout”. En daar zit ‘t hem in, ‘minderen’. Zout is namelijk niet per definitie slecht voor je, sterker nog, je hebt het behoorlijk hard nodig. Natrium, het mineraal in het goedje, zorgt voor een gezonde vochtbalans in je lijf en is zelfs essentieel voor goed werkende spieren en zenuwen. Nu krijg je zo’n 80 procent van je dagelijkse benodigdheid aan zout binnen via kant-en-klare-voeding, de rest voegen we zelf toe. Ter info, zes gram zout is zo’n beetje de max per dag voor een volwassene. Newsflash, met één onschuldig pizzaatje ga je daar al overheen…  En té veel is dus een absolute no go. Want dat kan leiden tot, drumroll, een verhoogde bloeddruk, nierziekten, hart- en vaatziekten, en botontkalking. Juist, niet persé wenselijk.

Balance baby

Tja, als het aan mij was zou de gezamenlijke pot in mijn studentenhuis royaal verbrast worden aan zoute snacks. Gelukkig is er een middenweg. Want daar draait het natuurlijk allemaal weer om, balans. Je wordt tegenwoordig overspoeld met low-salt producten, en kan bij zelfgemaakte maaltijden zelf de touwtjes in handen houden. Mocht je nu op de afvaltour zijn, is zout minderen trouwens ook geen kwade zaak! Je houdt minder vocht vast (a.k.a. minder kilo’s), maar bovenal is het natuurlijk gezonder om écht zoute producten (die vaak gepaard gaan met een flinke dosis vetten) te mijden.

Fitgirlcode Guide

Mocht je nu moeite hebben om te kappen met de pizza’s en pretzels; de Fitgirlcode Guide staat bomvol healthy snacks die minstens zo lekker zijn! De voedingsschema’s zijn aangepast aan je dagelijkse behoeften, dus no worries over overmatig zoutgebruik. Lekker makkelijk dus!

Herken jij jezelf helemaal in mijn issues, en grijp jij ook het liefst ieder uur naar een zak chips? Ik ben razend benieuwd naar jou alternatieven/recipes to die forComment, comment girls! 

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.