Het advies luidt om dagelijks 250 gram groente en 2 stuks fruit te eten. Jammer genoeg krijgt slechts een klein aandeel van de bevolking dat voor elkaar. Door de details in je eetpatroon aan te passen is het veel makkelijker om te voldoen aan de voedingsadviezen. Eet bijvoorbeeld op meer momenten van de dag een bron van vitamine C of zoek nieuwe recepten en maak groente de ster van jouw avondmaaltijd.

Tips om elke dag voldoende groente en fruit te eten

Probeer nieuwe recepten om je groentes smaak te geven

In Nederland hebben we veel zaken best goed voor elkaar. Maar ons land staat bepaald niet bekend om culinaire hoogstandjes. Op de stroopwafel na komen er weinig lekkernijen uit de lage landen. De recepten voor groentes zijn bijvoorbeeld niet heel inspirerend. Traditioneel kook je ze gewoon en leg je ze naast de aardappelen en het vlees op je bord. Nog meer typisch Hollands is om groentes met aardappelen te mixen en ze dan door elkaar heen te stampen. Op z’n tijd kan dat best lekker zijn, maar van veel variatie is geen sprake. In de Aziatische keuken is dat heel anders. Er zijn bijvoorbeeld talloze verrukkelijke Indiase curry’s op basis van groente. Door op zoek te gaan naar diversiteit geef je meer smaak aan je leven. Het eten van voldoende groente wordt hierdoor een veel minder grote opgave.

Recept: zomerse couscous salade met feta

Gezonde sappen en het doen van een detox kuur

Een sap op basis van hoofdzakelijk groente is een gemakkelijke oplossing om dagelijks voldoende vitamine C te eten. In fruit zit namelijk te veel suiker, waardoor een te hoge consumptie ongezond is. Wanneer je vaak veel te weinig groente en fruit eet is het de moeite waard om een detox kuur te overwegen. Tijdens een periode van een aantal dagen zorg jij ervoor dat de gifstoffen in je lichaam afgebroken en afgevoerd worden. Je eet uitzonderlijk gezond en beperkt de inname van schadelijke stoffen tot het minimum. Interesse? Lees dan alles over het beste detox kuur programma.

Meer momenten op een dag om groente te eten

Prop de volledige 250 gram groente niet in een enkele maaltijd. Begin in plaats daarvan ‘s ochtends al en beleg je boterham bijvoorbeeld met plakjes tomaat of radijsjes. Dat smaakt uitstekend in combinatie met kaas of hummus. Een gezonde snack werkt ook uitstekend. Eet bijvoorbeeld een frisse salade of zet je een schaaltje snackgroentes naast je neer. Door te zorgen voor spreiding lijkt diezelfde 250 gram groente opeens een stuk minder veel.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.