Je zit van ’s ochtends tot ’s avonds aan je bureau gekluisterd. Buiten is het miezerig, koud en donker, je staart op je cursus. De verveling slaat toe, je neemt je telefoon (hoewel je wel beter weet!), je opent Instagram en begint te watertanden bij alle foodpics. Je gaat naar de voorraadkast, neemt de eerste de beste zak chips/M&M’s/zoute crackers/snoep (schrappen wat niet past), zet hem op je bureau en voor je het weet is de zak tot op de bodem leeg… terwijl je niet eens honger had! Herkenbaar? Lees dan snel verder om te ontdekken hoe je eten uit verveling kan vermijden. Komt zeker nog van pas tijdens de periodes van wekenlang studeren (bij de Vlaamse Fit Girls beter bekend als ‘de blok’)!

Structuur

Zorg voor structuur in een dag vol studeren. Sta bijvoorbeeld elke dag op hetzelfde moment op en begin met een goed ontbijt. Zorg dat je ook de rest van de dag op vaste tijdstippen eet. Sla zeker geen maaltijden over. Urenlang niet eten, zorgt sowieso voor cravings en een sugar rush wil je tijdens het studeren echt vermijden.

Neem de tijd

Neem zeker de tijd om te eten. Zie het koken en eten als een moment van ontspanning en geniet van elke hap. Heb je het ook al eens meegemaakt dat je een snack eet terwijl je studeert, maar nadien helemaal geen idee had hoe die eigenlijk smaakte? Door aan je bureau te lunchen, ben je niet gefocust op wat je eet en ga jij je misschien overeten zonder er echt van te genieten.

Maak het voor jezelf dan ook de regel om tijdens de momenten van studeren niet te eten. Dat kan moeilijk zijn, want eten is toch vele malen leuker dan studeren. Daarom even twee supertips tussendoor:

  • Als het mogelijk is, bewaar dan geen eten in de kamer waar je studeert zodat je wat moeite moet doen om een snack te halen.
  • Als je toch echt graag iets kauwt, neem dan een kauwgom. Onderzoek toont aan dat de repetitieve beweging van de kaken de concentratie kan verbeteren.

Brain food

Eet zeker genoeg! Je brein verbruikt minstens 30 procent van de energie uit je eten. Je mag dus gerust enkele (gezonde en af en toe minder gezonde) tussendoortjes eten. Wist je dat bepaalde producten je hersenen stimuleren? Gezonde vetten zijn essentieel: noten en zaden, vette vis en avocado’s: here we come! Bosbessen zouden de kracht van de hersensignalen versterken, pure chocolade stimuleert het geheugen en de vitamine K in broccoli boost je hersencapaciteiten.

Eet dus gezond, genoeg en op vaste tijdstippen en dan lukt het je zeker om niet of minder te snacken uit verveling tijdens het studeren. Veel succes! En vergeet niet: je mag jezelf gerust ook eens belonen met een lekker stuk taart of die heerlijke pizza. Wat eten jullie tijdens lange dagen gevuld met studeren?

 

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.