Het liefst zou je binnen één week dat fitte lichaam hebben waar je altijd van droomde. Maar helaas, zo werkt het niet. Afhankelijk van je beginpunt kan het een lang proces zijn van vet verliezen, in spiermassa (en een beetje vet) aankomen en daarna weer droog trainen.

Voor wie niet zo lang wilt wachten, kan het een optie zijn om op zo’n manier te eten en te trainen, dat je tegelijkertijd vet verliest en in spiermassa aankomt. Dit is echter heel moeilijk en de hoeveelheid spiermassa die je hiermee krijgt is minder dan wanneer je een periode bulkt.

Normaal gesproken kies je in een periode van spiergroei namelijk voor een licht calorieoverschot om je spieren voldoende voedingstoffen te geven om te kunnen groeien. Om af te vallen moet je juist werken met een calorietekort, zodat het lichaam zijn reserves aanspreekt en vet verbrandt. Je zou denken dat de twee dus niet samengaan, maar als je de volgende richtlijnen aanhoudt, kun je beide doelen (in kleinere mate) behalen.

1. Laat de weegschaal met rust

Het is moeilijk om in een afvalperiode (waarin het juist gaat om gewicht verliezen) niet constant op de weegschaal te staan. Maar het is toch echt – met mate – nodig! Spiermassa is per volume veel zwaarder dan vet. Het kan dus zijn dat je gewichtsverlies (tijdelijk) stagneert, maar heus wel resultaten boekt. Op dat moment zou het kunnen dat je vet bent verloren, maar in spiermassa bent aangekomen. Op de weegschaal zie je geen verschil, maar aan je lichaam waarschijnlijk wel! Denk maar eens aan al die foto’s van Fit Girls met hun transformatie tussen enkele maanden of jaren. Ze hebben hetzelfde gewicht, maar een heel ander uiterlijk.

2. Eet de juiste voedingstoffen

Het is een goed idee om niet alleen je calorieën, maar ook je macro’s te tellen. Te veel vet of te weinig proteïne kan er voor zorgen dat je geen spiermassa kunt opbouwen. Deel bij elke maaltijd je bord op in een kwart vezelrijke koolhydraten, een kwart proteïne en de helft met groenten. Je vetten kun je krijgen door je groenten te wokken in kokosolie, bijvoorbeeld.

3. Ga voor heavy lifting

Cardio is een handig hulpmiddel om een calorietekort te creëren, maar niet de oplossing om af te vallen en aan te komen in spiermassa. Hiervoor moet je echt naar het krachthonk. Probeer drie keer per week aan krachttraining te doen. Kom je in de knoop met rustdagen? Pak dan elke workout een andere spiergroep, bijvoorbeeld om de beurt upper body en lower body.

4. Stel je doelen af en toe bij

Zoals al gezegd, is vet verlies en spiergroei tegelijkertijd voor elkaar krijgen vrij lastig. Het meeste resultaat wordt geboekt door meiden die net beginnen met een (nieuw) sportschema, of die veel vet willen verliezen. Na zes tot twaalf maanden stabiliseert echter het proces. Stel dus af en toe je doelen bij. Ben je na die periode op het punt wat je van tevoren wilde, of wil je nog veel meer vet verliezen of in spieren aankomen? Misschien is het dan toch handig om periodes te gaan cutten en bulken. Heb je hier hulp bij nodig? Schakel dan een professional in.

Deze tips geven je een handige richtlijn hoe je te werk zou kunnen gaan! Houd er wel rekening mee dat elk lichaam anders is en dus ook anders reageert op verschillende methodes. Heb jij ervaring met dit onderwerp? We willen graag van je horen!

Meer weten over cutten en bulken? Opperfit Girl Samantha legt het je haarfijn uit >

Recommended Posts

4 Comments

  1. Ik ben nu ruim 2 jaar in mijn reis naar een fitter lijf. Ik was ruim 75 kilo,rookte en zwaar ongelukkig met mijn lijf. Ik ben gestopt met roken, gestopt met snaaien en tegelijk gestart met sporten. Eerst met skeeleren en aquarobics en aquajogging: low impact op de gewrichten! Al snel leerde ik via fitgirls en fitmoms op instagram steeds meer over voeding, macro’s, cardio en kracht. In 1 jaar was ik 10 kilo kwijt door voornamelijk beter eten en cardio, vanaf begin dit jaar ben ik eindelijk naar de sportschool gestapt voor krachttraining. Nog steeds doe ik aan hardlopen en eet ik een stuk gezonder, maar kan vaker chips of chocola eten als het in de macro’s pas;) op de sportschool houden we mijn percentages bij, ik ben nu in totaal 15 kilo kwijt maar het laatste jaartje ben ik van 31 naar 27% vet en groeit mijn spierpercentage boven de 31%. Al met al niet zo snel meer, maar ik doe cardio en kracht, eet gezond maar geniet ook. Ik bewijs dat het kan, maar het gaat niet meer zo snel 🙂

    • Hoi! Wat een goede fit journey heb je er al op zitten zeg. 10 kilo is iets om heel trots op te zijn! Goed dat je jouw weg vindt in zo veel verschillende sporten en dat je inmiddels de balans hebt kunnen vinden tussen gezond eten en af en toe iets lekkers. 🙂 Heel belangrijk dat dat ook af en toe kan! En handig om je vet- en spierpercentages te meten, je ziet duidelijk de progressie zo! Kijk je nu alleen nog maar naar je percentages en heb je het nummer op de weegschaal helemaal losgelaten, of check je die ook nog? Groetjes!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.