statisch en dynamisch stretchen

We weten allemaal dat regelmatig stretchen goed voor je is. Al helemaal als je als echte fitgirl regelmatig sport. Maar hoe moet dit dan? Wanneer je op Google zoekt zie je vaak twee termen voorbijkomen: statisch en dynamisch stretchen. Benieuwd wat het verschil is tussen de twee? Lees dan snel verder.

Het verschil tussen statisch en dynamisch stretchen

Het is eigenlijk heel simpel uit te leggen. Bij statisch stretchen blijf je in dezelfde positie staan en zet je spanning op de spier je die wilt stretchen. Bij dynamisch stretchen blijf je niet in één positie staan, maar beweeg je juist tijdens het stretchen.

Wanneer doe je wat?

Nu je het verschil weet, is het ook goed om te weten wanneer je kiest voor statisch stretchen en wanneer je juist kiest voor dynamisch stretchen. Gelukkig is hiervoor een simpel ezelsbruggetje om dit te onthouden. Statisch stretchen doe je straks. Dat betekent dus na je workout. Dynamisch stretchen doe je dus voor je workout, zodat je spieren de kans krijgen om op te warmen.

Hoe belangrijk is stretchen?

Er is natuurlijk een reden dat de ene manier van stretchen beter is voor je workout en de andere juist na je workout. Uit een onderzoek van het Scandinavian Journal of Medicine en Science in Sports bleek het volgende: bij statische bewegingen vermindert de spierkracht met meer dan 5%. Bij dynamische beweging verbetert de spierkracht juist met 2%. Vandaar dus dat je dynamisch stretchen beter is voor je warming-up en statisch stretchen juist weer voor je cooling-down.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.