Vet. We hebben allemaal een hekel aan dat woord. Het liefst hebben we er niks mee te maken. Misschien zijn we er zelfs een beetje bang voor. Veel mensen denken dan ook dat het vermijden van vetten in de voeding helpt met afvallen. Maar schrap vetten niet uit je dieet! Gezonde vetten zijn ontzettend belangrijk voor je lichaam en kunnen je juist helpen met je gezonde lifestyle. 


728x90 shop GIF banner

Je lichaam heeft het nodig

Vet is belangrijk voor je lichaam. Gezonde vetten helpen namelijk met het opbouwen van je celmembranen. Deze celmembranen heb je dan weer nodig om cholesterol aan te maken en dat heb je weer nodig als bouwstoffen van schildklier-, geslacht- en stresshormonen. Ook zorgen vetten ervoor dat vitamine A, D, E en K worden opgelost in je darmen. Daarnaast heeft je lichaam gezonde vetten nodig voor essentiële vetzuren. Deze vetzuren verminderen de kans op hart- en vaatziekten. Vetten geven je lichaam ook veel energie. Voor elke gram vet die je eet, wordt dat omgezet naar 9 kcal als het wordt verbrand. Dit is bijna twee keer zoveel als koolhydraten en eiwitten, waarvan elke gram wordt omgezet naar 4 kcal.

Vet verbrandt vet

Als je druk bezig bent met afvallen, is misschien het enige wat je net las dat elke gram vet meer calorieën bevatten dan koolhydraten of eiwitten. Maar voldoende, gezonde vetten in je dieet kan je juist helpen met afvallen. Vet zorgt er namelijk voor dat eiwitten beter verteerd kunnen worden in je lichaam. Daarnaast wordt gezond vet trager verteerd, waardoor je langer een verzadigd gevoel krijgt. Hierdoor krijg je minder snel de neiging om naar die zak koekjes te grijpen in de middag!

Gezonde vetten

Misschien is het je al opgevallen dat ik het telkens heb over gezonde vetten. Er zijn namelijk heel veel soorten vet. Op productverpakkingen kun je meestal verzadigde en onverzadigde vetten vinden. Verzadigde vetten zijn te vinden in vet vlees, volle zuivelproducten en bewerkte producten als koek, ijs, chips etc. Deze zijn lastiger voor je lichaam om af te breken, waardoor de kans dat je lichaam het omzet naar overtollig vet vergroot. Ook werken ze bloedcholesterol verhogend. Bloedcholesterol is dan niet het cholesterol die helpt om hormonen op te bouwen, maar juist een ‘slechtere’ vorm van cholesterol die de kans op hart- en vaatziekten verhoogt. Verzadigde vetten kun je het beste zo min mogelijk van eten. Schrap ze niet helemaal, want ze helpen nog steeds met het opnemen van vitamines!

Dan staan op diezelfde etiketten ook altijd onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn nodig voor de cholesterol van je hormonen en de essentiële vetzuren die de vitamines opnemen. Je hebt dus meer nodig van onverzadigde van vetten dan van verzadigde vetten.

Heb je hulp nodig om te bepalen welke producten nou onverzadigd en welke verzadigd vet bevatten? We leggen het voor je uit in dit artikel!

Hopelijk heb je inmiddels door dat je vetten echt niet uit je dieet moet schrappen. Die angst voor vet is nergens voor nodig. Je moet er alleen wel goed opletten wat voor vetten je binnen krijgt. 

Bronnen: Voedingscentrum

Naast verzadigd en onverzadigd vet, zijn er nog veel meer soorten. Je hebt van (bijna) elk soort vet wel een beetje nodig, behalve transvetten. We leggen je uit waarom je dit soort vet niet nodig hebt! >

Wil je meer van mij zien? Lees dan mijn artikelen of volg met op Instagram op @rooshijwegen! 

Recommended Posts

2 Comments

  1. We hebben vetten nodig, maar we eten te vet als percentage van de totale calorie inname. Van de essentiële Omega-3 en Omega-6 vetzuren heb je maar een paar gram per dag nodig. Daarnaast kunnen we wat meer gebruiken, maar we hebben niet veel meer dan zo’n 15% van de calorie inname in de vorm van vetten nodig, de meeste mensen zitten hier ver boven. Als we vetten zouden vervangen door gezonde koolhydraten, veel meer groenten en fruit zouden eten (ongeveer 1 kg per dag in totaal) en de vetten die we dan nog zouden gebruiken zouden dan uit noten en zaden komen, en niet uit olie, dan zou ons dieet eruit zien zoals die van de Tsimané Indianen. Hier is onlangs onderzoek naar gedaan:

    https://www.theguardian.com/society/2017/mar/17/tsimane-of-the-bolivian-amazon-have-worlds-healthiest-hearts-says-study

    ““Most of the Tsimané are able to live their entire life without developing any coronary atherosclerosis. This has never been seen in any prior research. While difficult to achieve in the industrialized world, we can adopt some aspects of their lifestyle to potentially forestall a condition we thought would eventually effect almost all of us.”

    “Their diet is high in unrefined carbohydrates (72%) with about 14% protein and it is very low in sugar and in fat – also 14%, which amounts to about 38g of fat a day including 11g of saturated fat. “In the evolutionary past, fat and dense energy in the form of sugar were in short supply,” Kaplan said.”

    In de moderne beschaving zijn we de verkeerde kant uitgegaan door veel meer vetten te gaan eten en koolhydraten te vervangen door vetten. Je kan dan veel kleinere volumes voedsel eten, we zijn ook minder groenten en fruit gaan eten. Omdat we ook zuivel producten en vlees zijn gaan eten (veel meer dan in de prehistorie) kunnen we de tekorten aan calcium en essentiële aminozuren makkelijk opvangen, dus dit geeft geen acute problemen. Maar we krijgen dan toch nog minder voedingstoffen binnen, zoals minder vezels, minder vitamines etc.

    Dit geeft dan problemen op de lange termijn zoals aderverkalking, maar omdat iedereen zo leeft en dus ook iedereen dit soort problemen krijgt (niet iedereen zal een hartinfarct krijgen maar zelfs 20 jarige gezonde jongeren hebben al aderverkalking, te weinig om klachten te geven maar het is er wel) vinden we dit normaal. De gevolgen worden deels opgevangen door medisch ingrijpen, zoals cholesterol verlagende medicijnen, dotter en bypass operaties. Lifestyle factoren worden dan genormaliseerd naar wat volgens onze normen gezond is, “ongezond eten” wordt dan geherdefinieerd als bijna helemaal geen groenten en vruchten meer eten, te vaak frites en kroketten eten etc.

    Als wij erin zouden slagen om het tij te keren en zouden beginnen om echt gezond te leven( wat voor ons toch gemakkelijk moet zijn dan de Tsimané indianen, je kan immers alles wat je hiervoor nodig hebt gewoon in de supermarkt kopen), dan zal op termijn het aantal hartinfarcten, beroertes, darmkanker gevallen, diabetici, sterk gaan dalen. Dit zal gigantische besparingen opleveren, we kunnen dan de mensen die om andere redenen ziek worden veel beter kunnen helpen.

    • Hi! Superinteressant onderzoek over de Tsmimané indianen. Onze moderne samenleving is inderdaad te veel vetten gaan eten, en dit heeft veel nadelen voor de gezondheid. Het zou inderdaad mooi zijn als we het tij zouden kunnen keren en iedereen gezonder te laten leven. Dat is de droom! Dit artikel is meer gericht op mensen die te streng diëten door vetten compleet uit hun voedingspatroon te schrappen. Dat gaat namelijk ook gepaard met gezondheidsproblemen. Toch vind ik dit onderzoek erg interessant, en zal ik er verder naar kijken. Misschien een goed idee voor een volgend artikel? Heel erg bedankt voor deze reactie!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *