Je bent super lekker bezig: je eet gezond en met een licht calorietekort, je slaat geen enkele training over en hebt echt het gevoel dat je flink vet aan het verliezen bent! Totdat je op de weegschaal gaat staan en hij opeens geen enkele progressie laat zien. Of erger zelfs, hij geeft een hoger getal aan dan vorige keer. Wat?! Hoe kan dat nou? Er kunnen enkele redenen zijn waarom jouw weegschaal een hoger getal aangeeft, ondanks alle moeite die je in jouw fit journey steekt. Lees ze hieronder! 

Je weegt jezelf na een workout

Als je net lekker hebt geknald in de sportschool, kan het zijn dat je graag het resultaat op de weegschaal wilt zien van al die verbrande calorieën. Echter is er een grote kans dat je van een koude kermis thuiskomt en een ander getal ziet staan dan waar je op had gehoopt. Geen nood! Dit betekent niet dat jij geen vet hebt verbrand in de sportschool. Het kan namelijk twee redenen hebben waarom jouw weegschaal een hoger getal laat zien na een workout. Allereerst is er jouw watergewicht. Water is verantwoordelijk voor ongeveer 65 tot 90% van jouw gewicht. Na een workout kan je enorm ‘afvallen’ doordat je veel water bent verloren met zweten. Het kan ook zijn dat je juist bent ‘aangekomen’, doordat jouw lichaam water vasthoudt tijdens een training. Dit doet het om ook tijdens een workout goed gehydrateerd te blijven, maar op de weegschaal zie je daar natuurlijk niks van. Dan zie je alleen een hoger nummer staan. Daarnaast kan het ook zijn dat je meer bent gaan wegen door spierschade. Zoals je waarschijnlijk wel weet, ontstaan er bij (kracht)training kleine scheurtjes in jouw spieren. Om deze scheurtjes te herstellen, brengt jouw lichaam een hele hoop vocht naar het gebied. Onder andere witte bloedcellen werken keihard aan het herstel zodat jouw spieren hierna sterker (en groter) worden. Logischerwijs weegt dit vocht ook gewoon mee als je op de weegschaal staat. Geen reden tot paniek dus, jouw lichaam is hartstikke hard bezig om fitter te worden!

Je bouwt snel spiermassa op

Een andere reden dat je geen progressie ziet of zwaarder bent ten opzichte van de vorige keer wegen, is omdat je meer spiermassa hebt verkregen. Als jij sneller spiermassa opbouwt dan dat je vet verliest, zul je dit direct op de weegschaal zien. Niet omdat spier zogenaamd zwaarder is dan vet. Het draait allemaal om de volume: een kilo vet is groter dan een kilo spier, maar weegt precies hetzelfde. (Klassiek gevalletje kilo veren versus kilo lood, dit.)   Dit is echter wel een verschil dat je eerder in weken of maanden zult zien, dan van de ene op de andere dag. Wees bijvoorbeeld ook niet gelijk gefrustreerd als je begint met krachttraining en jouw dijen opeens groter worden. Hallo, je wilde juist centimeters kwijt! Het kan zijn dat de spiermassa van jouw dijen al groeit, maar je nog geen of weinig vet kwijt bent op deze plaats. Het traject van gewichtsverlies (en eventueel groeien in spiermassa) is iets waar je geduld voor moet hebben.

Je gaat overeten na een training

Tuurlijk, je hebt brandstof nodig om een training te kunnen doen. Maar als je graag gewicht wilt verliezen, is het ook belangrijk dat je let op de grootte van jouw porties en jouw calorie-inname. Tijdens een workout wordt er namelijk ghlerine aangemaakt, een stofje dat jouw hongergevoel opwekt. Onbewust zou het dus kunnen dat je na een workout meer gaat eten dan normaal – je hebt honger en wilt jezelf misschien wel belonen voor dat potje zweten dat je net hebt gedaan. Echter kan je hierdoor (ongemerkt) meer calorieën binnenkrijgen dat jij nodig hebt voor jouw gewichtsverlies. En dit ga je uiteindelijk op de weegschaal zien.

Val je sneller af als je sport op een nuchtere maag? Lees er hier alles over >

Je hebt veel stress

Draai jij lange dagen op kantoor of in de schoolbanken, slaap je te weinig, maak jij je druk om die ruzie met je zus of rook en drink jij elke dag? Dan kan het zijn dat het gebrek aan gewichtsverlies direct in verhouding staat met de stress die je hebt. Stress is namelijk ontzettend slecht voor jouw lichaam en zal daardoor jouw fit journey flink kunnen saboteren. Zo maak je in tijden van stress cortisol aan: een stofje dat ervoor zorgt dat jouw lichaam sneller vet opslaat. Zeker als jij ook nog eens een emotie-eter bent en in tijden van stress minder goed op (gevarieerde) voeding let (en sneller naar die vette hap grijpt), zul je eerder aankomen dan dat je gewicht zult verliezen.

Zo zie je maar, het getal op de weegschaal heeft niet altijd iets te maken met het wel of niet maken van progressie! Er zijn een hele hoop factoren die invloed op hebben op dat nummertje. Een weegschaal kan zeker een goede leidraad zijn om jouw gewichtsverlies bij te houden, maar let op dat jij je niet blind staart op het ding. Het gaat er ook om dat je lekker in je vel zit en je fitter en gezonder voelt! Of dat nou met of zonder die ene kilo is. 

Ben jij te gefocust op het getal op de weegschaal? Doe het ding dan de deur uit! Er zijn namelijk ook een hele hoop goede manieren hoe je jouw progressie zonder weegschaal kunt bijhouden >

Meer van mij zien? Lees dan al mijn artikelen of volg me dan op Instagram op @michelledenelzen.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.