fbpx

PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Tips

Weg met je opgeblazen buik!

We hebben er allemaal wel eens last van: je voelt je log en je hebt het gevoel dat je eruit ziet alsof je al een paar maanden zwanger bent. Het hebben van een opgeblazen buik kan heel irritant zijn, vooral als je ook pijn hebt of last van krampen. Waardoor wordt het erger, en belangrijker, wat zijn tips en tricks om het te voorkomen of te verminderen?

Probeer dit te vermijden:

  • Alle koolzuurhoudende dranken, dus ook geen light frisdrank. Al die bubbels moeten ergens heen en jammergenoeg eindigen ze in je maag.
  • Kunstmatige zoetstoffen. Die kunnen niet verteerd worden en zorgen daarom vaak voor een opgeblazen gevoel.
  • Alcohol. Naast hoofdpijn is ook je buikje niet zo blij als je een kater hebt. Dus misschien een beetje rustig aan doen met de cocktails als jij ook snel last hebt van een opgeblazen buik.
  • Als je kauwgom kauwt, slik je steeds een beetje lucht in. Al die lucht wordt opgesloten in je maag-darmstelsel en zorgt voor druk, een opgeblazen gevoel en dus een boller buikje. Uit een rietje drinken en te snel eten hebben hetzelfde effect.
  • Rauwe groenten en fruit. Ook al is dit heel gezond, krijgen veel mensen een opgeblazen buik van het eten van rauwe groenten en veel fruit. Dit komt omdat rauwe groenten moeilijk te verteren zijn. Peulvruchten, bloemkool, broccoli, spruitjes, kool, uien, paprika en citrusvruchten staan er om bekend dat ze kunnen leiden tot gasvorming. Je kunt er dus beter wat minder van eten als je hier gevoelig voor bent.
  • Ice ice baby. Het scheelt per persoon hoe goed je lichaam het kan verteren, maar voor veel mensen zorgt ijs ook voor een opgeblazen buik. Probeer eens een sorbet (gemaakt op waterbasis) of bananenijs in plaats van roomijs om te zien of je verschil merkt aan je lichaam.

Wat moet je wel doen?

  • Help je spijsvertering door meer vezels te eten. Dit kun je doen door volkoren producten te eten zoals havermout, en eet regelmatig fruit, groenten, noten en zaden.
  • Eet voedsel dat probiotica bevat. Yoghurt en gefermenteerde groenten zijn een goede bron van probiotica, gezonde bacteriën die je darmen goed doen.
  • Eet langzaam, drink genoeg en blijf in beweging.
  • Pepermuntthee, kamillethee, anijs, koriander, venkel en kurkuma (geelwortel) kunnen helpen gasvorming te verminderen.

Ik ben benieuwd, wat doen jullie om een opgeblazen buik te voorkomen of genezen? Wist je dat yoga ook heel goed helpt tegen een opgeblazen gevoel? Deze oefeningen kan iedere yoga noob doen en je buik wordt er hartstikke vrolijk van! 

Plaats een reactie

Comments

  1. Eline

    Bij mij werkt groene thee ook vaak ? misschien kan je dat aanvullen bij je thee lijstje! ?

  2. Zoë Caja

    Hi Aranka,

    Dankjewel voor het delen.
    Lief geschreven over een opgeblazen buikje. ?
    Producten zoals aardappels, pasta, bami, brood, crackers en rijstwafels vermijden.
    Extra opletten met voeding zal het herstelproces bevorderen.
    Vervangers zoals quinoa en spelt vind ik zelf persoonlijk heel fijn.
    Bananen even laten staan en bijvoorbeeld voor een appel kiezen ( darmen kunnen vaak nog meer geïrriteerd raken door bananen of te rijpe bananen als de darmen al geïrriteerd zijn ).
    Als ontbijt, lunch of tussendoor oats met gekookt water, geraspte appel ( even laten meekoken ) en kaneel, het verwarmt en brengt de darmen en je buikje vaak meer tot rust.
    Zuivel liever vermijden maar mocht je er toch behoefte aan hebben is biogarde goed voor het herstel van de darmen.
    Voor de lunch of avondeten bijvoorbeeld verse tomatensoep met basilicum en voor de avond gekookte, gewokte of gestoomde groenten met zoete aardappel.
    Kamille thee verzacht en vind ik persoonlijk ook heel fijn.
    Ik ben zelf aan het herstellen van een leaking gut.
    Extra opletten met voeding om te helen en herstellen, aandacht voor mezelf voel ik me weer eerder fijn en fit.
    Succes Girls en dankjewel voor het delen Aranka.

    Liefs, Zoë
    ?