Perfectionisme kan een enorme pain in the ass zijn. Ook wanneer je veel bezig bent met sporten en gezond eten kan het enorm op je zenuwen gaan werken. Jij kent misschien ook wel zo iemand die niet stopt tot dat het resultaat helemaal perfect is. Of misschien ben jij zelf wel zo iemand. Gelukkig is het mogelijk om perfectionisme voor een groot deel de baas te zijn. Dat is dan ook de reden dat ik een aantal tips op een rijtje zet die jou hierbij kunnen helpen!

Er is niets mis met je uiterste best doen. Het zorgt ervoor dat je jezelf blijft uitdagen en altijd streeft naar meer. Op zich is dit een prachtige eigenschap. Maar zodra het energie begint te vreten gaat het eigenlijk mis. Wanneer je een angst hebt voor kritiek of bang bent om andere teleur te stellen word je daar niet gezonder van.

1. Perfectie bestaat niet

BAM. There, I said it. Perfectie bestaat niet. Er zal altijd wel iets zijn dat jij nog wilt verbeteren. Wanneer je blijft streven naar iets dat niet bestaat verspil je enorm veel energie en tijd. Wanneer je een perfectionist bent merk je dit waarschijnlijk wel in je dagelijkse leven. Het is tijd om deze illusie voor eens en voor altijd te laten varen. Probeer niet te veel te denken in termen van alles of niets. Wanneer jij naar de gym gaat en een work-out doet, wees dan blij dat je hem überhaupt hebt gedaan. Je hoeft niet iedere keer een PR te halen om resultaat te zien!

2. Leg de lat niet te hoog

Continue grootste verwachtingen hebben zorgt vaak voor teleurstellingen. Waarom zou je jezelf één mega groot doel stellen wanneer je dit ook kunt opsplitsen in kleinere doelen? Uiteindelijk zul je op die manier stap voor stap jouw ultieme doel ook bereiken. Grote kans dat het op deze manier veel simpeler is en dat je er veel meer plezier aan beleeft.

3. Geef jezelf complimentjes

Voor veel perfectionisten, including me, is dit een heel lastig puntje. Ik heb geleerd om dit te doen toen ik op de middelbare school zat. Toen bereikte mijn perfectionisme echt een piek. Ik kreeg de opdracht om elke dag iets positiefs over mezelf op papier te zetten. En hoe stom het ook klinkt, het hielp wel. Tijdens een zwak moment kun je altijd de complimentjes teruglezen om inspiratie op te doen.Het helpt ook om jezelf positief toe te spreken in de spiegel. Het ziet er in eerste instantie misschien een beetje lullig uit, maar wedden dat jij je achteraf een stuk krachtiger voelt.

4. Geniet van alles wat je bereikt hebt

Kijk regelmatig terug naar wat je al bereikt hebt. Wanneer je jezelf blind staart op één specifiek doel, kun je je andere successen uit het oog verliezen. Dat is zonde! Schrijf alles op wat je van dag tot dag bereikt zodat je erop terug kunt kijken. Zo zie je dat je naast je grote doel, nog een hoop andere successen geboekt hebt. Je bent vaak geneigd om te kijken naar de dingen die je nog niet bereikt hebt, en dat is niet gek, maar focus je vanaf nu eens op de dingen die wél goed lukken!

5. Zonder mislukking is er geen succes

Deze regel geldt eigenlijk altijd. Je gaat vaak een aantal keer flink de fout in voordat je je einddoel behaalt. Denk maar aan het halen van je rijbewijs bijvoorbeeld, of een X aantal kg afvallen. Wanneer jij leert van je fouten zal het eindresultaat alleen maar beter worden. Niets alles hoeft in één keer helemaal perfect te zijn. De enige keer wanneer het mislukt is wanneer je iets volledig opgeeft. Wanneer jij een perfectionist bent zul je dit vast herkennen. Dus blijf vooral doorgaan en schrik niet meteen wanneer het niet gaat zoals jij het van te voren bedacht hebt.

Hoe ga jij zelf om met perfectionisme? Mocht je de gouden tip hebben die absoluut in dit rijtje thuishoort, laat het dan vooral weten in de reacties!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.