vetverlies zonder spierverlies

Veel vrouwen trainen met relatief laag gewicht, omdat ze bang zijn om ‘bulky’ te worden als ze met zwaar gewicht trainen. Maar is dit nou echt zo? Kun je beter veel herhalingen doen met weinig gewicht of kun je beter zwaarder trainen en weinig herhalingen maken? We hebben het voor eens en voor altijd uitgezocht.


728x90 shop GIF banner

Er is niet één goed antwoord. Het hangt er namelijk volledig vanaf wat jouw doel is. Als je met licht gewicht veel herhalingen maakt, train je voornamelijk het uithoudingsvermogen van je spieren. Je zult hier geen ‘nieuwe’ spiermassa mee kweken.

MEER SPIER

Wil je juist wél grotere spieren (omdat je bijvoorbeeld een bollere bips of sterkere buikspieren wilt)? Dan doe je er verstandig aan om met een zwaarder gewicht te trainen. Hierdoor win je kracht en zul je jouw spiermassa uiteindelijk vergroten (in combinatie met juiste voeding, natuurlijk). Ook is deze manier van trainen aan te raden als je wilt vet wilt verliezen. Het kost je lichaam namelijk meer energie om spier te onderhouden dan dat het kost om vet te onderhouden. Hoe meer spier, hoe meer je verbrandt (ook in ruststand!).

Zwaar gewicht vs licht gewicht

Tenzij je graag enorm wilt groeien in spiermassa, is het handig om beide soorten oefeningen toe te voegen aan jouw trainingsschema. Met de zware gewichten kun je de kracht van jouw spieren trainen, met de lichte gewichten ga je voor uithoudingsvermogen. Allebei belangrijk!

Hoe ziet jouw trainingsschema eruit? Ga jij voor zware of voor lichte gewichten?

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *