fbpx

PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Life

4x musts na een avondje stappen

Als op-en-top student en fervent stapper ben ik maar al te gewend aan de aftermath van een avondje swingen met een Gin & Tonic in je knuisje. Je hebt een werkelijk-waar fabuleuze avond, maar vanaf een uurtje of drie daalt het algemene level van beschaafdheid en plof je éigenlijk veel liever neer op het dichtstbijzijnde zitvlak (lees: elke vloer, toiletpot, stoep, of krakkemikkige barkruk komt in aanmerking). Niet gek dus dat je, eenmaal veilig thuis aangekomen, het liefst als een ongeleid projectiel naar je bed sprint. Zonder enige verstandige tussenstops. Toch zijn er welgeteld vier stappen die je moét doorlopen wil je de volgende dag niet als een gesneuvelde Pamela Anderson uit je bed rollen. Lees en leer.

Stap 1: Snack smart

I know, een shoarma’tje of flinke kapsalon is de perfecte afsluiter van een gezellig avondje uit. Toch bevatten deze vette happen absoluut niét de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft na zo’n intensieve nacht. Probeer juist de groente-en-fruit kant op te duiken, en trakteer jezelf op een lekkere fruitbowl of groene smoothie voordat je gaat tukken. Fiks je snack trouwens voordat je de deur uit stapt, zodat het op het moment des onheils a-la-minute voor je neus staat.

Stap 2: Vitamines, vitamines

Alhoewel de wereld van vitamines en supplementen behoorlijk vaag kan zijn, zeker als het op alcohol en het herstellingsproces aankomt, is de werking van thiamine en foliumzuur wel degelijk bewezen. Alcohol vermindert de aanmaak van vitamine B, wat juist essentieel is bij de afbraak van het goedje. Nu betekent dit niet dat je een handvol van die rakkers naar binnen moet werken voor het slapengaan, maar een pilletje of twee kan absoluut geen kwaad. Let op: eerst je gezonde midnight snack, dan pas je supplement (op een lege maag is namelijk niet aan te raden).

Stap 3: Water is je beste maat

Hydratatie is óh zo belangrijk! Naast het afwisselen van je alcoholische versnaperingen met een glas water (om en om is ideaal), is het drinken van een goede hoeveelheid H2O voordat je je bed in hopt ook zeker aan te raden. Wij adviseren twee grote glazen. Zet voor de zekerheid ook nog een beker op je nachtkastje: handig in het geval van spontane dorst of de welbekende droge smoel die je tijdens de ochtendglorie tegemoet komt.

musts na een avondje stappen

Stap 4: Grondig je snoet poetsen

En last but not least, clean je gezicht! We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om alle viezigheid van je smoel te verwijderen voordat je naar dromenland vertrekt. Niet alleen krijgt je huid de kans om te herstellen, je wordt ook nog eens veel lekkerder wakker. Ik word persoonlijk tenminste altijd dieptriest als ik word aangestaard door een verzopen Lindsey Lohan in de spiegel. Nu is de ene cleanser de andere niet. Zelf gebruik ik no-matter-what de Total Renew Oil van Biotherm! Je hebt maar een heel klein beetje van het goedje nodig, wat je vervolgens tot een heerlijk zacht schuim omtovert met een paar druppels water, om je gezicht in een plezant baby-gelaat te transformeren. De handige pomp voorkomt dat je om de week naar de winkel moet hoppen voor een nieuw flesje, en doseert super handig! Zelfs mijn weer-en-wind waterproof mascara verdwijnt als sneeuw voor de zon…

Wat hebben we vandaag geleerd? Niet, ik herhaal niet, zomaar je bed induiken na een fijn nachtje in de club of met je beste matties in het plaatselijke café. Nein. Doorloop alle vier de stappen, en ontwaak als een glorieuze prinses uit je winterslaap. A lá, op papier dan.  

Plaats een reactie