Het maakt helemaal niet uit of je nou een ‘zwembandje’ of zichtbare buikspieren hebt: we kennen allemaal het probleem van een opgeblazen buik. En natuurlijk komt het altijd op een avond dat je dat strakke jurkje aan wilt. Help!

Hoe vervelend is een opgeblazen buik? Die broek die niet meer zo mooi dichtgaat, of dat ballonnetje dat opeens onder je jurkje verschijnt… Een opgeblazen buik heeft alles te maken met voedingskeuzes. Het zou kunnen dat je een intolerantie hebt voor een bepaalde voedingsstof (zoals gluten), maar het kan ook zijn dat je gewoon verkeerde dingen eet. Volg deze tips en geniet van een opgeblazen-buik-vrij bestaan!

1. Kauw goed en rustig

Als je als een bezetene zit te schrokken (want: honger), kauw jij je eten waarschijnlijk niet goed. Dit resulteert erin dat je lichaam meer moeite heeft om het eten dat je hebt doorgeslikt goed te verteren. Ook kan het zijn dat je door het slechte kauwen meer lucht inslikt, en tadaa, een opgeblazen buik is een feit die dag.

2. Eet voldoende vezels

Om je darmen goed te laten werken, is het belangrijk dat je voldoende vezels eet. Vezels zijn hartstikke gezond: ze worden niet verteerd en nemen een hoop vocht op. De handige voedingsstof vind je bijvoorbeeld in volkoren graanproducten, groente, fruit, peulvruchten, noten en zaden. Maar eh, let met groente wel een beetje op: van kool, spruitjes, broccoli en ui kun je juist weer opgeblazen gevoel krijgen.

3. Vermijd koolzuur

Die gasbelletjes uit je cola/sinas/andere frisdrank zijn hartstikke lekker verfrissend, maar ook killing voor een platte buik. Jep, dat gas blijft plakken in je buik en zorgt ervoor dat je opblaast.

4. Vermijd suiker (en suikervervangers)

Te veel suiker is niet alleen slecht voor de lijn en je humeur, maar ook voor je buik. Suiker wordt in je darmen omgezet in andere stoffen zodat het je darmen weer kan verlaten. Bij dit proces komen gassen vrij. Hoe meer suiker, hoe meer gas. Ook suikervervangers kunnen roet in het eten gooien en een opgeblazen buik veroorzaken: omdat ze niet verteerd kunnen worden, veroorzaken ze een hele hoop gassen.

5. Neem probiotica

Te veel slechte bacteriën kunnen ervoor zorgen dat je darmen niet meer optimaal werken. De oplossing? Goede bacteriën toevoegen! Neem voeding die rijk is aan probiotica, zoals yoghurt of zuurkool. Je kunt natuurlijk ook een flesje Yakult of een supplement toevoegen aan je ontbijtritueel.

6. Vermijd stress

Stress is de boosdoener van zo ontzettend veel problemen. Denk maar eens aan hoofdpijn, hartkloppingen of haaruitval. Maar het kan ook invloed hebben op je buik! Als je een hoop stress hebt, kan het zijn dat je spijsvertering versnelt en voedingsstoffen niet goed worden verteerd. Met een opgeblazen buik als resultaat.

Heb jij ook wel eens last van een opgeblazen buik? En wat doe jij ertegen? Deel je tips in de comments!

Weten wat voor producten je wel moet eten tegen een opgeblazen gevoel Roos heeft nog meer tips voor je >

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.