Hoi ik ben Anna en ik vind sporten stom en Milka Biscuit lekker. Ik weet niet waar dit ineens vandaan komt, maar ik vertoon de afgelopen 2 maanden buitensporig anti Fit Girl gedrag. Anderhalf jaar lang stond ik zonder (veel) mokken of morren 4 keer in de week te knallen in de gym. Als mensen zeiden dat ze het zo knap vonden dat ik al dat sporten zo goed vol hield, dan dacht ik stiekem: piece of cake! Ik kon me geen leven meer voorstellen zonder sport en gezond eten. Plotsklaps is daar verandering in gekomen. Ik verkeer in een fitdip van grootse omvang. Inmiddels ben ik uit het diepste dal geklauterd, maar ik ben nog niet helemaal back in the game. Een ding weet ik wél zeker: ik ga nevah evah terug naar waar ik vandaan kwam, dus heb ik de afgelopen weken behoorlijk wat introspectie gedaan. Waar komt dit rebelse anti Fit Girl gedraag ineens vandaan? Om een antwoord te krijgen op deze hoofdvraag heb ik mezelf een aantal deelvragen gesteld.


728x90 shop GIF banner

1. Wat vind je op dit moment stom aan sporten?
Ik heb geconstateerd dat bewegen ansich niet het probleem is. Ik heb nog steeds de behoefte om actief te zijn, alleen wil ik meer vrijheid in HOE ik dat doe. Tijdenlang vond ik het heerlijk om met mijn verstand op nul door de WOD heen te knallen, maar ineens ben ik een beetje rebels. Ik wil best mijn armen trainen, maar ik vind pull ups echt heel naar. Als ik dan de gym binnenloop en ik zie een WOD die voor 50% uit pull ups bestaat wil eigenlijk linea recta omkeren. Ik weet heus wel dat de grootste K-oefeningen het meest effectief zijn, maar misschien zijn pull ups op het moment gewoon even niet ma thang. Als vervelende oefeningen mij ervan weerhouden om überhaupt nog naar de gym te gaan, is dit een slechte zaak.

2. Zijn er andere manieren van bewegen waar je wel plezier uit haalt?
Ja zeker! Ik heb sinds kort een nieuw groen race monster (fiets), en ik vind het heerlijk om daarmee door de wijde wereld te toeren. Ik ben zelfs al in mijn eentje naar Scheveningen gefietst. Voor de gevorderde fietsers onder ons is dit een kippeneindje, maar ik vond het een heel avontuur. Daarnaast heb ik een beetje gehulahoopt in het park (en in mijn woonkamer tijdens Modern Family), maak ik af en toe een avondwandeling met mijn mede Fit Granny’s (soms zelfs rennend) en heb ik me de beginselen van yoga eigen gemaakt. En ik doe ik wel eens een Youtube workout thuis of spring ik touwtje voor de deur. Je zou kunnen zeggen dat ik een beetje aan het experimenteren ben op het gebied van sport.

3. Naar welk doel werk je op dit moment toe?
Kijk, daar ging ik regelrecht de mist in. Ik kwam er achter dat ik op het moment eigenlijk geen concreet doel heb. Ja ik wil nog wel wat strakker worden, en ik zou nog wel een kledingmaatje kleiner willen. Toch vond ik deze doelen niet concreet genoeg en motiveerden ze me blijkbaar niet. Toen Roos op Instagram postte dat we misschien eens na moesten denken over een doel dat niet met ons uiterlijk te maken had, was dat naar mijn idee een schot in de roos! (Potverdorie wat ben ik toch goed met woorden ;)) Sinds de Nike Run in Amsterdam was ik al op zoek naar een nieuwe run (iets met meer kilometers), maar toen de Dam tot Dam loop binnen een dag vol zat heb ik dat idee helaas laten varen. Inmiddels heb ik woord bij daad gevoegd. Na afloop van een vrijgezellenfeest zaten ik en mijn kater in de auto en hebben we ons heel spontaan ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop. Niet te lang over na denken, gewoon doen.

4. Wanneer maak je slechte keuzes op het gebied van voeding?
Op het moment dat er weinig structuur in mijn leven is, maar ik slechte eetkeuzes. Ik heb de twee belangrijkste situaties kunnen identificeren:

1. Het weekend. Tijdens het weekend is er weinig structuur en dat is fijn, want door de week is er nogal veel structuur. En als er constant maar structuur is, dan word ik rebels. Dat hebben we bij deelvraag 1 al ontdekt. Bovendien schijn je als Fit Girl ook recht te hebben op ‘cheat’ momenten, dus laat ik daar dan maar het weekend voor gebruiken.

2. Als het druk is (en ik hierdoor niet vooruit denk). Hier valt nog wel wat te winnen, vind ik. Ik weet heus dat als ik aan het begin van de week netjes 7 bakjes groenvoer prep dat er weinig mis kan gaan, maar zo georganiseerd ben ik nou eenmaal niet. En je kunt de aard van het beestje nou eenmaal niet veranderen. Lekker makkelijk denk je nu, zo hoeft niemand aan de slag met z’n tekortkomingen, maar ik ben best bereid om een beetje water bij de wijn te doen. In het verleden heb ik gemerkt dat het voor mij goed werkt om zo’n halve dag vooruit te preppen. Dat betekent dat ik ‘s avonds eten maak wat ik de volgende dag kan lunchen, of ‘s middags iets maak waar ik ‘s avonds ook nog van kan eten. Ik ben ook best bereid om zondag een bananenbroodje in elkaar te flansen zodat ik de rest van de week een lekker snackie heb, of mijn koelkast vol te gooien met kwark en vruchtjes zodat ik iedere ochtend een gezond ontbijtje heb.

anna2

Conclusie

De conclusie van mijn zelfreflectie is al volgt: ik moet een sport vinden waarbij ik de vrijheid heb om te doen waar ik zin in heb. Dat betekent niet dat ik van nu af aan lanterfanterend door de sportschool stekker, en al Instagrammend in de kleedkamer veins dat ik een Fit Girl ben. Nee, ik moet iets vinden waarbij ik de workout kan matchen bij mijn mood. Ik heb de afgelopen 2 weken gesport bij een ouderwetse sportschool, je weet wel zo een met crosstrainers en loopbanden. Ik had mezelf gezworen dat ik daar nooit meer een voet binnen zou zetten, maar het lijkt alsof dít op het moment (met nadruk op: het moment) hetgeen is waar ik behoefte aan heb. Ik kan hier zwemmen (wat ik echt heerlijk vind), lesjes doen en een beetje in mijn eentje klooien in het krachthonk. En als ik echt geen inspiratie heb dan ga ik gewoon een half uurtje als een hamster op een loopband staan.

Bovendien heb ik mezelf een doel in het vooruitzicht gesteld en ga ik in november de Zevenheuvelenloop doen. Ik krijg het al Spaans benauwd bij de gedachte dat ik 15 kilometer moet rennen inclusief heuvels, maar het is in ieder geval wel een uitdaging. Wat eten betreft, moet ik gewoon weer even de touwtjes strakker aantrekken. Ik ga binnenkort eindelijk een keer de beroemde vezelrijke kwarktaart van Jelmer de Boer maken, en vervolgens een stukje in een tupperware doosje meenemen naar mijn werk. Misschien krijg ik de smaak wel te pakken en prep in plaats van een halve dag ineens een hele dag vooruit.

Ik hoop dat mijn plan de campagne zijn vruchten afwerpt! Als jullie nog slimme tips hebben dan hoor ik dat graag.

Help een mede Fit Girl in nood!

Recommended Posts

25 Comments

  1. Buitensporig gedrag? Volgens mij is het juist heel erg fit girl wat je doet! ?
    Iedereen heeft wel eens een dip en soms is even een pas op de plaats maken niet verkeerd. Niet meer “dom” doorgaan zoals je gewend bent maar jezelf bewust nieuwe doelen stellen, nieuwe dingen uitproberen en een balans vinden die voor jou werkt. Verzin een manier waarop jij voorrang van jou doelen kan bij houden, geen kilo’s ofzo, maar zoek het in kleine dingetjes als meer energie na een workout, goed gevoel na afloop en dat soort dingen. Dat helpt voor mij als ik er doorheen zit en mijzelf afvraagt waar ik het voor doe.

    Succes topper

    • Berdien wat een lief berichtje! Ik ga inderdaad probeer om mijn doelen minder om mijn uiterlijk te laten draaien. Ik merk dat als de focus daar op ligt dat ik al snel het gevoel heb dat ik ‘gefaald’ heb omdat het resultaat minder snel zichtbaar is dan ik zou willen. Ik voel me nu ook heel erg opgelucht omdat ik een plan heb! Ik heb mijn mojo bijjnaaa weer terug 🙂

  2. Ik denk dat iedereen op een gegeven moment op dit punt komt en zich dan af gaat vragen waar ze in godsnaam mee bezig is. Goed dat je even wat zelfreflectie hebt gedaan en weer door gaat! Ik vind het heel verfrissend om te lezen dat jij ook moeite hebt met meal preps! Ik ben al blij als ik voor meerdere dagen kan bedenken wat ik wil eten, maar het vervolgens allemaal op een zondag klaarmaken is echt andere koek. Het lijkt soms net alsof je alleen maar een fit girl kan zijn als je ook over machtige planskills beschikt. Goed om te weten dat dit niet zo hoeft te zijn 😉

    Over eten gesproken. Waar kan ik dat recept van die vezelrijke kwarktaart vinden? Klinkt heerlijk!

    • He Nikki! Dankjewel voor je lieve berichtje 🙂 Excuses voor mijn late reactie, ik had hem even over het hoofd gezien! Vandaag had ik ook even niet zo goed vooruit gepland qua meal prep, dan denk ik maar: morgen nieuwe ronde nieuwe kansen! Ik heb alsnog wel een verantwoorde keuze gemaakt in de supermarkt net haha. Het recept van de vezelrijke kwarktaart kun je trouwens hier vinden: http://jelmerdeboer.nl/vezelrijke-kwarktaart/

      Succes met al je Fit Girl duties, samen komen we er wel!

  3. Oooow als je die vezeltaart maakt….probeer dan de versie van healthyfans met mango en passievrucht! Dat is echt mijn favoriet en de mango’s zijn momenteel zooooo lekker!!
    En ach…iedereen heeft dit toch weleens? Wat jou een fitgirl maakt is het feit dat je op onderzoekt uitgaat en de draaf weer oppakt!!

    • He Kirsten! Oehhh met mango dat klinkt heel erg goed 🙂 Die variatie ga ik zeker een keer uitproberen. En wat je zegt over dat op onderzoek uitgaan: het werkte best wel therapeutisch om dit zo allemaal op te schrijven. Dat alleen gaf al een positieve vibe! Thanks voor je lieve berichtje!

  4. Verhaal klinkt super bekend! In het begin van het jaar heb ik ook een super erge dip gehad. Zodra ik de sportschool binnen kwam stond het me eigenlijk al tegen dat ik moest gaan trainen en lessen ging volgen. Op een gegeven moment stond zelfs de muziek van de docent in de spinningles mij niet meer aan. Dit resulteerde er in dat mijn eetgedrag weer terugviel in het oude (ik zat niet lekker in mijn vel). Op dat moment dacht ik en nu moet het anders! Uiteindelijk ben ik nagegaan bij welke sportmomenten ik mij het gelukkigst voelde en al snel ben ik tot de conclusie gekomen: ‘het wordt tijd dat ik weer ga handballen!’ Een aantal jaar geleden ben ik daarmee gestopt door verhuizing en studie, maar nooit meer opgepakt. Zo gezegd zo gedaan; opzoek gegaan naar oude teamgenootjes, gevraagd of ze nog een leuke club wisten en ik moet zeggen dat ik tot op heden hier totaal geen spijt van heb. Het is zelfs zo dat deze verandering er voor zorgt dat ik ook weer met plezier mijn lesjes spinning en aerobics doe en mijn weer vooruitgang boek met krachttraining. Uiteindelijk zorgde dit er voor dat ik weer lekker in mijn vel kwam te zitten en mijn eetgedrag ook weer makkelijk naar het gezonde kon terugbrengen. Een andere sportimpuls kan dus een heleboel doen!

    • He Debby, wat goed dat jij ook op onderzoek bent gegaan! En wat heerlijk dat je weer zo veel plezier beleeft aan handballen. Dat is uiteindelijk waar het om draait, want anders houd je dat hele fitte gebeuren toch niet vol. Ik ben benieuwd wat mijn nieuwe sportimpuls voor effect op mij zelf hebben. Maar ik sta er absoluut positief in! 🙂 Liefs Anna

  5. Lieve Anna,

    Wat en super leuk en herkenbaar stuk heb je geschreven !! Ik vind het bewonderenswaardig dat je zo pro-actief aan de slag gaat met je anti fitgirl gedrag i.p.v. jezelf dingen te verwijten. Je hebt al een onwijs lange weg achter de rug met mega mooie resultaten dus uit dit dalletje ga jij ook weer klimmen !! Bewust zijn van je eigen kwaliteiten en valkuilen en daarmee aan de slag zijn is key & dat doe jij goed. En dat preppen is gewoon stom, bah ! Ik kan daar ook maar niet aan wennen en vind het al een hele prestatie als ik 1 dag vooruit gepland hebt. De rust in mijn hoofd die ik ervoor in de plaats krijg, is overigens wel erg belonend 🙂 En oh ja, die vezelrijke kwarktaart gaat er bij mij ook eindelijk komen dit weekend. Ik heb er nu al zin in !! Cheers alvast 😉

    Keep up the good work.. Geen enkele weg gaat stijl omhoog, maar juist in deze periodes word je sterker. You (We) can do it !!

    p.s. Ik wil ook een tweewielerig racemonster aanschaffen na een periode van hardloopblessures. Heb je tips voor een beginnende racer zoals ik?

    • He Petra, wat een ontzettend lief berichtje zeg! Dat doet me goed! Vooral op een druilerige maandag zoals deze 😉 Ik was aan het twijfelen of ik een rondje ging hardlopen vandaag maar nu ga ik sowieso! En wat food preppen/ vooruit denken betref; het zorgt bij mij ook veel veel rust in mijn hoofd. Vandaag een beetje mislukt, maar vanavond ga ik een extra lekkere salade in elkaar flansen voor morgen! 🙂 En wat de het race monster betreft, ik heb die van mij aangeschaft op santafixie.nl Daar zijn ze redelijk betaalbaar en zien ze er ook knap uit. Het oog wil ook wat toch!

  6. Heel herkenbaar! Ik heb een gigadip achter de rug.. 25kg afgevallen, kon me ook geen week voorstellen zonder te sporten. Nu weer flink wat kilootjes aangekomen :(. Ook even helemaal klaar met WODs. Double unders? Ja die kan ik nog steeds niet dus dan ik net zo goed niet meedoen, na een paar maanden is de lol er wel vanaf…
    5-6 dagen in de week sporten maar ik wil ook creatief bezig zijn, lezen, met vrienden afspreken, genieten van mijn huisje,… Daar is geen tijd voor als je 5-6 dagen in de week sport. Daarnaast zag ik het nut niet meer van krachttraining. Ik ben redelijk sterk, hoe functioneel is het nou om nog sterker te worden? Wanneer is het dan een keer goed?
    Het draait allemaal om balans en ik denk dat dat altijd een zoektocht blijft. Je verandert zelf ook en daarmee ook de invulling van je tijd.
    Maar we komen er wel !!! Je bent niet de enige en ik ben blij om te weten dat ik ook niet de enige ben :)!
    Succes!!

    • Lieve Anne, ik vind dubble unders ook helemaal shit! Haha ik kan er serieus 1 achter elkaar. Word daar ook heel naar van!!! Ja die balans is het best bewaarde geheim ever 😉 Je hoeft maar een stapje rechts of link verkeerd te zetten en je bent obsessief of laks bezig. Ach ja, zo blijven we in ieder geval bezig. Als we maar goed voor ons zelf zorgen! We komen er zeker, als we elkaar op deze manier inspireren en motiveren helpt dat absoluut!

  7. WOehoe you go girl!!!!!!!!
    Ik had dit echt nodig!! IK herken me zo in je verhaal…Tijd voor n introspectie 😀

    • Succes Sona! Neem er rustig de tijd voor 😉 Even een one-on-one met jezelf 😉

  8. Fietsen op een racemonster, hardlopen en zwemmen…. Ik voel een triathlon aankomen!!!!!

    • Dat zou zeker een mooie uitdaging zijn! Eerst die Zevenheuvelenloop maar eens klaren 😉 Wie weet wordt dat mijn volgende challenge haha.

  9. Wauw wat een mooi en eerlijk verhaal! Super herkenbaar en volgens mij ook heel normaal. De boog kan niet altijd gespannen staan, zeggen ze toch? Knap dat je er even goed bij stil staat en je gedrag analyseert! Dat zal ik ook eens gaan doen op lastige momenten.
    Hopelijk lukt het je weer gauw om in de goeie flow te komen! Ik vind dat je het nu al super goed doet, je bent echt een voorbeeld voor heel veel Fit girls!

    • Lieve Lisanne, thanks voor je motiverende berichtje! Ik zie het ook absoluut als vooruitgang dat ik mijn problemen op deze manier kan tackelen. Vroeger was ik me vrijwel niet bewust van het hoe en waarom van mijn acties. Af en toe een goed gesprek met jezelf voeren kan voor heel veel duidelijkheid zorgen! Liefs Anna

  10. Ook ik merk dat ik in een sport dip zit. Ik heb tegenwoordig weinig zin om naar crossfit te gaan en denk erover na om een sportschool abonnement te nemen (terwijl ik ook dacht dat het niks meer voor mij zou zijn, haha!). Alleen ben je nu ook gestopt met crossfit of doe je dat nog wel steeds?

    • Hi Selena,

      Ik ben op dit moment gestopt met crossfit, maar wie weet ben ik het over een half jaar wel weer helemaal zat in de sportschool. Wat wel heel erg scheelt is dat ik nu in de sportschool het idee heb dat ik weet waar ik mee bezig ben. Ik maak mijn eigen circuitjes omdat ik inmiddels wel weet welke oefeningen effectief zijn, en welke ik het beste met elkaar kan combineren. Dat is een enorm groot verschil met een paar jaar geleden. Toen liep ik eigenlijk een beetje rond als een kip zonder kop. Ik hoop dat het jou lukt om snel uit je fitdipje te komen. Geef je zelf maar even rustig de tijd om na te denken wat je écht wilt! Liefs, Anna

  11. […] is gegaan sinds jij ligt te verstoffen in een hoek van de badkamer. Ja, ik verkeerde laatst in een fitdipje, maar voordat je hoog van de toren gaat blazen: het had helemaal niets met jou te maken. Ik was […]

  12. Hè, waar doorklikken en naar-bed-gaan-uitstelgedrag je al niet brengt! Herkenbaar stuk, Anne. Niks mis met een nuchter potje zelfreflectie op z’n tijd. Kom zelf ook net uit een dip, waarin ik als een soort recalcitrante peuter niet wilde stoppen met sporten maar wel een paar maanden lang met een ik-wil-geen-spruitjes-eten-gezicht aanwezig was bij elke training. Heb weer (nieuwe) doelen, en dat voelt echt zo goed. Mocht je nog ‘ns een andere sport zoeken, ben benieuwd of je een verslavende uitdaging in roller derby zou vinden. Het heeft mij en m’n lijf uit m’n comfort zone gehaald, en blijft dit nog wekelijks doen. Enne, hot dayumn de pay-off is ook lekker, voor lijf (cue Tina Belchers *butts*) en hoofd. Succes


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *