krachttraining tips

Het is gigantisch zwaar, maar geeft ook een hele hoop voldoening: high intensity interval training – ook wel bekend onder de noemer HIIT. Je geeft voor een korte periode alles wat je hebt (met bijvoorbeeld hardlopen, fietsen of een kettlebell workout), en wisselt dat af met een moment rust. Zo maak je een hele hoop herhalingen tot je ongeveer door je benen zakt. 😉 Er zitten een hele hoop voordelen aan deze manieren van trainen verbonden. Hoog tijd om die eens op een rij te zetten!


728x90 shop GIF banner

1. Je verbrandt meer vet

Doordat je enorme pieken maakt in intensiteit, verbrandt je meer calorieën. Ook geef je jouw lichaam zo’n boost, dat je de 24 uur die volgen op de training nog steeds meer vet verbrandt dan na een gemiddelde workout met lagere intensiteit. Daarnaast zijn er onderzoeken die aantonen dat je – door HIIT met krachttraining te combineren – weinig spiermassa verliest als je afvalt. Twee vliegen in één klap.

2. Het is super efficiënt

Doordat je zo hard traint in zo’n korte tijd, bespaar je jezelf uren rennen op de loopband per week. Het American College of Sports Medicine heeft zelfs een onderzoek gepubliceerd dat door 2 weken HIIT je conditie en zuurstofopname net zo veel kan groeien als met 6 tot 8 weken duursport. Ideaal als je een druk bestaan hebt of snel resultaat wilt zien.

3. Je kunt het overal doen

Zelf vind ik het heerlijk om een HIIT-training op de crosstrainer te doen, maar je hebt natuurlijk niet per se apparatuur of andere sportaccessoires nodig om HIIT te doen. Jumping jacks, lunges of high knees werken ook allemaal prima! Als je dus een keertje niet naar de gym wilt of kunt (lees: het regent of je hebt het echt te druk), dan kun je nog steeds een killer workout neerzetten thuis.

4. Je haalt het uiterste uit jezelf

Ben jij ook zo iemand die tijdens de warming up of in het krachthonk lekker staat te kletsen met je BFFF? Met een HIIT workout kan dat niet meer! Tijdens de high intensity periodes van je workout moet je echt alles geven en dat betekent dat praten er niet meer in zit! Tijdens de rustperiodes is het belangrijk om je ademhaling weer op peil te krijgen. Jep, deze workout is echt challenging, maar je zult zo trots op jezelf zijn als je klaar bent (en als je de volgende keer progressie opmerkt)!

Doe jij aan HIIT workouts, of is het helemaal niks voor jou? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Al eens gehoord van FITT? Deze new kid in town helpt om jouw persoonlijke doelen te bereiken >

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *