PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Fitness Transformations

Een fit journey met onverwacht einde

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft meegemaakt. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Natasja begon drie jaar geleden met haar fit journey, maar heeft helaas niet het resultaat behaald wat ze wenste. In plaats van een gezond en fit lichaam, ontwikkelde ze een enorm ongezonde relatie met voeding. Nadat zelfs een diëtist niet wist hoe ze haar kon helpen, is Natasja hulp gaan zoeken voor haar eetstoornis. Om andere meiden die beginnen met afvallen te behoeden voor dezelfde fouten als zij maakte, doet ze nu haar verhaal. Note: haar gezicht is op de foto’s onherkenbaar gemaakt, omdat Natasja (door haar baan) liever anoniem blijft.

Wat was voor jou de reden/aanleiding om het roer om te gooien?

Drie jaar geleden begon mijn fit journey. Ik kwam terug van mijn vakantie naar Indonesië en dacht: dit kan zo niet langer. Mijn hoogtepunt in gewicht ooit was 83 kilo (ik ben 1.55) en op dat punt woog ik 78 kilo. Mijn relatie met eten is nooit zo denderend geweest. Als kind zijnde kon ik nooit eten, op mijn 6e had ik een groeiachterstand van twee jaar en hierdoor heb ik vier jaar lang aan de fortimel (astronautenvoeding) gezeten. Ook slik ik nog steeds dagelijks medicijnen. Afijn, ik was nooit zo bezig met eten, maar het feit dat ik eindelijk kon eten heeft wel meegespeeld in het dikker worden.

Wie of wat heeft jou gemotiveerd?

Wat mij heet meest heeft gemotiveerd is toch echt mijn gezondheid. Ik ben chronisch ziek en ik ben ervan overtuigd dat gezond eten dan nog belangrijker is.

Waar schaamde jij je vroeger voor?

Het gekke is: ik schaamde me vroeger nergens voor! Ik wilde laten zien dat je met dik zijn je ook altijd leuk kon kleden en dat je daardoor echt niet anders bent. Ik ben tegenwoordig meer onzeker over mijn lichaam dan vroeger.

Hoe heb je het proces van afvallen aangepakt?

Ik had geen ervaring met diëten, dus ik begon met wat het makkelijkste was. Ik installeerde een app en besloot nog maar 1400 calorieën te eten. Binnen een maand was er 3 kilo af en ik was verbaasd hoe snel het ging. Binnen een half jaar was ik al 18 kilo afgevallen en woog ik nog maar 60 kilo. Nooit gedacht dat ik zo weinig kon wegen! Ik begon mij meer te verdiepen in voeding en ging ook zorgen voor een goede verhouding in mijn macro’s. Uiteindelijk bereikte ik een gewicht van 57 kilo en dit heb ik zo’n 2 jaar lang volgehouden. Instagram was een goede motivatiebron. Ik plaatste zelf foto’s en keek graag naar andere foto’s. Niet dat ik daar tevreden mee was. Ik wilde altijd nog dunner zijn en had nog altijd geen platte buik. Van het begin af aan heb ik 5 keer per week gesport en dit deed/doe ik met veel plezier.

Hoe ziet jouw eetschema eruit?

Toen ik begon met afvallen telde ik alleen calorieën. Daarna heb ik heel lang 50/30/20 gegeten. Dat wil zeggen 50% koolhydraten, 30% eiwitten en 20% vetten. Omdat mijn nieren niet goed werken, moet ik altijd oppassen met te veel eiwitten. Ik at zo’n 1500kcal op een dag. Omdat ik opnieuw wilde gaan afvallen, besloot ik minder koolhydraten te eten. Nu eet ik ongeveer 35% koolhydraten, 30% eiwitten en 35% vetten met te weinig kcal. Daarover later meer.

Hoe ziet jouw sportschema eruit?

Ik ben als eerste begonnen met hardlopen. Gemiddeld sport ik zo’n 5 keer in de week. Normaliter doe ik veel aan vechtsporten, maar door de verhuizing lukt dat nu even niet. Ik loop nu 2 keer in de week hard en doe 3 keer krachttraining, waarvan 2 keer upper body en 1 keer benen/billen. Soms compenseer eten door meer te sporten. Als ik uit eten ga, doe ik vaak eerst een cardiosessie. Dit is absoluut niet goed.

Ben je altijd stabiel geweest in gewicht?

Ik ben eigenlijk nooit stabiel geweest in gewicht. Vroeger had ik een groeiachterstand en daarna ben ik steeds iets dikker geworden. Het afvallen heb ik wel 2 jaar vol gehouden.

Toen je een tweede keer ging afvallen, verliep het niet zoals je had verwacht. Kun je daar wat meer over vertellen?

Augustus vorig jaar kreeg ik een vriend. Door alle leuke dates kwamen er in de periode augustus tot december wel wat gezelligheidskilootjes bij. In januari dit jaar besloot ik weer even terug te gaan naar de basis en kcal beperkt te gaan eten (wat strakker dan normaal) met de juiste verhoudingen. Binnen een maand was ik opeens 2 kilo zwaarder?! Ik was verbaasd. De manier waarop het altijd lukte, werkte niet meer. ‘Hup, naar de diëtiste’ dacht ik, om te kijken of zij tips had. Ik was namelijk wel van mening dat altijd maar kcal-tellen niet echt de juiste manier was en ook niet iets was wat ik vol kon houden. Omdat er toch echt wat af moest voor een gezond BMI besloten we koolhydraatarm erbij te doen. We besloten dat ik 120 gram koolhydraten per dag zou eten, waarbij ik groente er niet bij hoefde te tellen. De maand erna stond ik vol verwachting op de weegschaal, maar er was weer 2 kilo bij. Nu begon ik mij toch echt wel zorgen te maken. Als ik een dag uit eten ging, deed ik toch nog even een extra cardiosessie erbij om nog even wat te verbranden. We gingen nog lager in koolhydraten (100 gram), maar ik bleef aankomen. In totaal was ik al 8 kilo zwaarder dan vorig jaar!

 

Wat voor tips kreeg je van de professionals die je had ingeschakeld?

Mijn diëtiste wist het niet meer en adviseerde mij een shakedieet van 700kcal per dag en toch nog wat meer cardio te doen (naast die 5 keer per week). Dit was niet oké, dus heb ik direct de huisarts ingeschakeld. Bloed laten testen, maar alles was meer dan in orde. Toen begon mijn zoektocht (samen met mijn huisarts) naar een obesitaskliniek/afvalkliniek die mijn kon helpen. Ik beloofde hem om 1500 kcal te blijven eten, maar ik merkte dat ik dit toch erg moeilijk vond. Met 1200kcal had ik ook geen honger en kon ik gewoon blijven sporten. Er wordt altijd verteld dat je om af te vallen een negatieve balans moet hebben toch? Bij de obesitasklinieken kwam ik nergens in aanmerking, omdat mijn BMI te laag was. Uiteindelijk is mijn huisarts gaan bellen en kon ik terecht bij Novarum.

Tot wat voor inzichten ben je gekomen?

Waar ik voorheen dacht dat afvallen puur lichamelijk was, ben ik er de afgelopen weken wel achter gekomen dat het ook psychisch is. Het erkennen van het hebben van een eetstoornis was misschien wel het lastigste. Instagram was altijd een grote inspiratiebron. Nu merk ik wel dat dit steeds minder wordt. Omdat ik er zelf zo mee worstel, probeer ik geen actieve rol meer in te nemen. Ik weet het immers ook niet. Als je van sommige Fit Girls hun eet- en sportpatroon ziet, twijfel ik of dit gezond is. Ik wil niet dat andere meiden dit als voorbeeld gaan nemen.

Je bent nu aangenomen bij een behandelcentrum voor eetstoornissen. Hoe ziet je behandeltraject eruit?

Ik heb zoals ze dat noemen eetstoornis NAO (niet anders omschreven). Mijn doelen worden het accepteren van mijn lichaam, niet continu kcal tellen en niet meer sporten om te compenseren. Het is een therapie voor 6 maanden. Met behulp van cognitieve gedragstherapie ga ik leren om weer eten gewoon eten te laten worden. De eerste maand is het 2 keer in de week met je therapeut. Daarna 8 weken lang 1 keer in de week en daarna nog een 8 weken om de week. Hoe de oefeningen eruit gaan zien weet ik nog niet. Ik zou liegen als ik zeg dat ik het niet heel eng vind. Bij de kliniek staat niet zozeer afvallen centraal, maar een gezonde relatie hebben met eten. Dit houdt in dat ik op mijn energiebehoefte moet gaan eten. Heel eng, want ik heb 3 jaar lang onder mijn energiebehoefte gegeten. Ik kom nu al aan met heel weinig eten, dus wat gebeurt er als ik op mijn energie behoefte ga eten? Gelukkig heb ik hier goede afspraken over gemaakt en zal dit wel in de gaten worden gehouden.

Wat waren voor jou de valkuilen tijdens je fit journey?

Een grote valkuil voor mij was denk ik dat ik nooit dun was geweest. Toen ik eenmaal dun was (en wist dat dit dus mogelijk was), wilde ik alleen maar meer, meer, meer. Toen het afvallen voor de 2e keer niet meer lukte, heb ik denk ik de verkeerde input gekregen van professionals. Die wisten het ook niet meer en gingen alleen maar drastischer te werk. Wat ik ook heel lastig vond, was dat niemand mij kon helpen. Iedereen vond het maar gek dat ik niet meer afviel, maar hoe dat dan kwam wist eigenlijk niemand. Voor dat probleem kun je niet worden doorverwezen als al het andere, zoals je BMI, in orde is.

Wat wil je andere meiden die bezig zijn met een fit journey meegeven?

Ikzelf denk dat kcalbeperking een goede manier is om af te vallen, alleen in mijn geval ben ik hierin doorgeslagen. Daar wil ik andere mensen voor behoeden. Je ziet zoveel meiden op Instagram die heel veel sporten en daarbij echt te weinig eten. Ik denk dat dit geen goede inspiratiebron is voor als je net begint. Het simpele verhaaltje van een energietekort creëren kan ook te kort door de bocht zijn, waardoor meiden (en ikzelf) kunnen doorslaan. Het belangrijkste is goed luisteren naar je lichaam en op tijd hulp in te schakelen (al is dat dus een stuk moeilijker dan gedacht).

Wat is je doel op dit moment?  

Ik zou liegen als ik zeg dat ik niet weer wat meer zou willen afvallen. Mijn BMI is nu immers weer echt te hoog en daardoor zit ik niet zo goed in mijn lijf. Echter is acceptatie van mijn lijf nu wel een leerdoel. Misschien ligt mijn natuurlijk gewicht wel ergens anders (hoger) dan wat ik zou willen. Het belangrijkste voor mij is nu weer een gezonde relatie krijgen met eten. Natuurlijk gezond eten, maar wel weer eten gewoon eten laten zijn. Niet meer altijd in mijn hoofd maar kcal tellen en compenseren. Ik ben nu weer wat dikker dan op de foto’s. Toch stuur ik deze foto mee om te laten zien wat ik bereikt had.

 

Geïnspireerd door Natasja? En wil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar michelle@fitgirlcode.com. Jouw verhaal kan voor iemand het eerste of laatste duwtje in de goede richting zijn. 

 

 

 

Plaats een reactie