Een dieet waarbij je de lekkerste kazen kan eten, je hongergevoel weg blijft en je huid ook nog eens beter wordt? Uh, ja, leuk verzonnen hoor, maar dat kan dus nooit waar zijn! Of toch? Maak kennis met het ketogeen dieet. Niet zomaar de nieuwste dieet hype, maar een wetenschappelijk bewezen goudmijn voor je gezondheid!

Een ketogeen dieet is geen gewoon low-carb dieet. Het is een low-carb én high fat dieet waarbij je macro’s ongeveer als volgt zijn: 75% vetten, 20% eiwitten en 5% koolhydraten. Dat is echt héél veel vet ja, maar gelukkig gaat je lichaam na ongeveer twee weken zonder koolhydraten (en niet teveel eiwitten) moeiteloos vet verbranden. 

Hoe werkt een ketogeen dieet?

Normaal bestaat het grootste deel van je energie inname uit koolhydraten. Je lichaam zet deze koolhydraten om in glucose, bruikbaar als energie. Wanneer je lichaam geen koolhydraten binnenkrijgt, gaat je lichaam vet afbreken tot ketonen, welke gebruikt kunnen worden door het lichaam als energie. Ketonen zijn zelfs een stuk efficiënter dan glucose: de moleculen van ketonen produceren per molecuul een veel grotere dosis energie én veroorzaken niet de bloedsuikerspiegel/insulinepiek die glucose veroorzaakt.

Eigenlijk is het ook heel logisch: als oermens hadden we niet de kans om 3 keer per dag te eten, en hadden we al helemaal geen onbeperkte toegang tot koolhydraten. Vaak was het eten schaars en moesten we lang teren op de vetten en eiwitten van die ene buffel. Ons lichaam gaat daar dan ook het lekkerst op van nature!

Is zoiets wel wel gezond?

Hoe meer onderzoeken er naar het ketogene dieet komen, hoe meer positieve resultaten er naar boven komen. Een klein overzicht van wetenschappelijk bewezen voordelen:

  • Positief effect op hart- en bloedvaten
    Je goede cholesterol gaat omhoog, terwijl het slechte cholesterol, triglycerides én bloeddruk omlaag gaan. Je hart is dus erg blij met een vet dieet!
  • Positief effect op bloedsuikerspiegel
    Een ketogeen dieet maakt je bloedsuikerspiegel lager en stabieler, net als je insulinewaarden. Het wordt dan ook vaak ingezet bij diabetes type 2 en het metabolisch syndroom. Ga in het geval van deze ziektes overigens eerst naar de dokter voordat je jezelf gaat behandelen!
  • Positief effect op hersenen
    Een ketogeen dieet wordt al jaren effectief gebruikt tegen epilepsie bij kinderen. Ook worden steeds meer positief effecten gevonden op het tegengaan/vertragen van Alzheimer en Parkinson. Bij gezonde hersenen heeft een ketogeen dieet een sterk positieve werking op het concentratievermogen en het prestatievermogen.
  • Overige voordelen:
    Gewichtsverlies zonder spierverlies, vermindering van acné en rimpelvorming, positief effect op PDS, positief effect op het immuunsysteem en hierdoor ook op allergieën en psoriasis, vermindering van celschade en vermindering van de kans op kanker.

Maar als sporter heb je toch koolhydraten nodig?

Beste Fit Girls, dit is één van de grootste fabels in sportland. Als je na al het onderzoek nog niet overtuigd bent, dan is hier een greep uit de lijst van succesvolle professionele sporters die meer dan prima gaan op een ketogeen dieet!  

  • LeBron James & Kobe Bryant (NBA Basketballers)
  • Paula Newby Fraser (triatleet, 24x winnaar van het Ironman kampioenschap)
  • Het hele Australische rugby team
  • Timothy Olson (Ultra-marathon renner. O.a. tweevoudig winnaar van de 100 mijl (160 km!)
  • Mark Bell (powerlifter met meerdere records op z’n naam)

Kun je geloven dat een dieet dat zó vet is, ook zo gezond is? En ben je van plan om het te proberen? Laat het ons weten in de comments!

Eerder schreef ik al over hoe een dag sporten en eten zonder koolhydraten er bij mij uitziet, en hoe je dat prima kan combineren met het volgen van de guides! >

Meer van mij zien? Lees dan al mijn artikelen of volg me dan op Instagram op @alixvanlanen.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.