De aflopen acht jaar overwinterde ik tijdens Kerst en Oud & Nieuw altijd in Mexico, omdat mijn zusje daar woonde. Een mooi excuus om even naar de zon te gaan! Goed, allemaal leuk en aardig, ik had niks te klagen, maar wanneer ik zo’n 12 uur lang in het vliegtuig zat, had ik de opvolgende week wel knetter veel last van een jetlag. Zeker wanneer ik van west (Mexico), naar oost (Nederland) vloog. En daar wil ik het vandaag met jullie over hebben! 


728x90 shop GIF banner

Jetlags zijn de hel

Wat is nu het geval? Jetlags zijn echt érger wanneer je van west naar oost vliegt. Ik wist het. Ik wíst het. Maar ik kreeg de wetenschap nooit achter me. Tot nu. The New York Times heeft onlangs een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat jetlags van west naar oost wél degelijk zwaarder zijn. De hamvraag blijft natuurlijk: wat kun je tegen een jetlag doen? Ik heb vier tips voor je. Komen ze:

1. Powernappen

Als je net uit het vliegtuig stapt is slapen geen goed idee, because duh, je moet wennen aan je nieuwe ritme. De oplossing is een powernap, en dat is dus een behoorlijke kunst. Je kent het wel, dat gevoel als je te lang een powernap neemt, en je jezelf vervolgens tien keer verschrikkelijker voelt dan vóór het dutje. Dit is voor niemand leuk. Een te kort schoonheidsslaapje zorgt ervoor dat jij je niet helemaal opgeladen voelt. Het beste is om een tukkie te doen die zo’n 20 minuten tot 2 uur duurt. Stel je alarm wel in, want de kans is groot dat je als een blok in slaap valt en pas wakker wordt wanneer iedereen op de plaats van bestemming ligt te ronken. Dit is het laatste wat je wilt, want je wilt as soon as possible meekomen in het nieuwe ritme.

2. Maak geen ambitieuze planning

Dit vind ik zelf het belangrijkste. Laatst vloog ik voor mijn werk naar Argentinië om een nieuw tv-programma op te nemen en dit betekende dat vanaf het moment van aankomst wij meteen aan het werk moesten. Na een vlucht van veertien (!) uur kan geen weldenkend mens goed functioneren, daarom hadden wij de aankomstdag al ingepland als onze ‘rustdag’. Toen wij eenmaal in ons hotel arriveerden waren wij inmiddels over onze slaap heen maar door mij te focussen op rust en even gedachteloos door mijn social media feed te scrollen, kon ik mezelf een beetje herladen. Daarna had ik weer wat energie om de komende draaidagen voor te bereiden.

3. Niet forceren

Accepteer dat je lichaam moet wennen. Het heeft geen zin om de boel te forceren door meteen mee te gaan in het juiste ritme. Ik ben ook wel eens de volgende ochtend naar een hoorcollege geweest. Verplicht. Gelukkig was mijn aanwezigheid het enige wat telde, want van het college heb ik níets onthouden. Na een lange vlucht kun je gewoon niet superfit zijn. Take it slow, geef je lichaam de tijd en omarm je jetlag.

4. Pas op met slaappillen

Zelf ben ik er niet zo’n fan van, maar ik kan begrijpen dat je een slaappil achterover wilt mikken. Melatonine mag dan wel een slaapverwekkend hormoon zijn, je lichaam maakt meer van dit stofje aan wanneer het écht donker dan wanneer het nog licht is. Daardoor kan een slaappil die je overdag neemt beheurlijk slecht aanslaan en ervoor zorgen dat je je de day-after bar slecht voelt. Bovendien helpt een slaappil niet om sneller van je jetlag af te komen. Tip van Chris: gebruik een slaappil pas wanneer je hem écht nodig hebt (na je jetlag, bij eventuele slaapproblemen in de avond).

Heb jij ook een ontzettend ingewikkelde relatie met een jetlag? Laat mij dan weten wat jij er aan doet.

Recommended Posts

1 Comment

  1. Ik heb van een piloot ooit eens de tip gekregen om veel water te drinken tijdens een vlucht en zo je jetlag te verminderen. Dat vocht heeft je lichaam echt nodig, omdat je zo uitdroogt in een vliegtuig.


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *