buiten workout

Een sixpack, een ab crack of gewoon wat mooie spierdefinitie op je buik: de meeste Fit Girls hebben wel een doel voor ogen wat er met hun abs moet gebeuren! Maar zichtbare buikspieren kweken is niet het makkelijkste om te doen. Er zijn namelijke verschillende factoren die meespelen (en dus ook roet in het eten kunnen gooien). 

Vetpercentage

Allereerste is er natuurlijk je vetpercentage. Je zou in theorie rock hard abs kunnen hebben, maar als je ze verstopt onder een vetlaagje zal niemand ooit weten van het bestaan ervan. Buikspieren zijn namelijk alleen zichtbaar als jij een relatief laag vetpercentage hebt. Bij mannen is dit rond de 10-15%, bij vrouwen komen de buikspieren tevoorschijn bij 13-17%. (Bij vrouwen is dit iets hoger, omdat wij van nature wat meer vet hebben door onze borsten, billen en heupen). Wil jij deze zomer graag spierdefinitie kunnen laten zien? Dan is het de zaak om (op een gezonde manier!) je hoeveelheid lichaamsvet te verlagen. Let echter wel op dat je ook genoeg proteïne blijft eten. Dit is belangrijk om je huidige spiermassa te behouden en eventuele spiergroei mogelijk te maken.

Spiermassa

Daarnaast spelen ook je buikspieren zelf, en dus ook je genen, mee. De een heeft van zichzelf al best wel harde blokken, de ander zal enorm veel moeite moeten doen om flinke bricks op zijn of haar buik tevoorschijn te toveren. Voor degene die voor een volledige sixpack gaan, is het belangrijk dat ze alle verschillende buikspieren trainen. Zo doe je hanging leg raises voor de lage buikspieren, decline bench crunches voor de hoge buikspieren en train je de schuine buikspieren met bijvoorbeeld Russian twists. Let echter wel altijd op dat je de oefeningen goed uitvoert om blessures aan je rug te voorkomen. (Twijfel je? Neem dan contact op met een personal trainer.)

Trainen

Om je spiermassa te vergroten zul je jouw buikspieren, net als alle andere spiergroepen, enkele malen per week flink zullen trainen. Denk hierbij aan drie keer per week. Je zou je volledige buik kunnen trainen, bijvoorbeeld op maandag/woensdag/vrijdag. Past dit niet in je trainingsschema, dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om op verschillende dagen je hoge, lage of schuine buikspieren te trainen. Zo gun je de ene spiergroep rust, terwijl je de ander die dag lekker flink aan kunt pakken.

Bedenk echter wel dat een sixpack heel erg veel dedication van je vraagt. Het is niet zomaar iets wat je ‘eventjes erbij doet’. Mocht je er wel voor gaan: good luck! En deel vooral jouw tips en/of ervaringen in de comments voor andere Fit Girls. 🙂

Met het buikspierkwartiertje ga je in ieder geval géén zichtbare buikspieren kweken. Lees hier waarom >

Recommended Posts

1 Comment


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.