vlees en vis

Steeds meer mensen kiezen ervoor om geen vlees of vis meer te eten. Sommige kiezen zelfs voor een volledig veganistisch dieet. Ook wanneer je vlees of vis niet helemaal kunt verbannen uit je leven, zijn daar benamingen voor. Dit heet namelijk flexitarisme (semi-vegetarisch). Je bent al een flexitariër wanneer je één of meer dagen per week geen vlees of vis eet. Super dat er meer aandacht en begrip voor komt, maar wat doet het eten van geen vlees en vis nu eigenlijk met je lichaam? Is het beter voor je? Hier zijn de meningen over verdeeld, en dus gingen wij opzoek naar de feiten.


728x90 shop GIF banner

Een verbeterde cholesterol

Vlees bevat veel verzadigde vetten. Deze zorgen voor een slechte cholesterol (LDL), wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat de kans op het dichtslibben van de bloedvaten, en dus hart- en vaatziekten vergroot wordt. Een aanzienlijke cholesteroldaling treedt op wanneer een vegetarisch of veganistisch dieet wordt gevolgd.

Vitamine B12 te kort

B12 is een vitamine die enkel in dierlijke producten voor komt. Bij een vegetarisch dieet zou je dit uit melk, ei of yoghurt kunnen halen. Wel wordt aangeraden om wat vitamine B12 bij te slikken. Bij een veganistisch dieet wordt dit een iets lastiger verhaal om je B12 binnen te krijgen, omdat je ook geen zuivel eet. Je kunt in dit geval geen B12 uit je voeding halen en dus wordt het aangeraden dit bij te slikken.

Verminderde kans op diabetes type 2

De kans op diabetes type 2 verkleint wanneer je geen vlees eet. Het gaat hier dan vooral om rood of bewerkt vlees. In dit vlees zitten stoffen die je alvleesklier kunnen beschadigen, voor gewichtstoename kunnen zorgen, ontstekingen verergeren en zelfs de insuline werking in de war kunnen schoppen. Ook wanneer je diabetes type 2 hebt kun je je voordeel doen met deze informatie. Het blijkt namelijk zo te zijn dat een vegetarisch of veganistisch dieet de klachten bij diabetes type 2 kan verminderen.

Een verandering in je darmbacteriën

Een gezond evenwicht van je darmbacteriën is belangrijk voor je immuunsysteem, je spijsvertering en zelfs de ontwikkeling van je hersenen! Iets wat je goed op orde wilt hebben dus. Uit een onderzoek van Washington Center for Clinical Research blijkt dat mensen die geen vlees eten veel meer gezonde bacteriën in hun darmflora hebben. De vezels van plantaardige voeding bevorderen de groei van gezonde bacteriën. Een groot pluspunt dus!

Wel kan het zo zijn dat je lichaam even moet wennen aan je nieuwe plantaardige dieet. Extra gasvorming zou hier een gevolg van kunnen zijn, al zal dit niet langer dan een aantal weken moeten duren.

Een hoop veranderingen dus, waarvan het merendeel positief! Misschien toch niet zo’n gek idee om vlees/vis één of meer dagen per week te laten staan. Flexitarian it is! 😉 Kan je wel wat inspiratie gebruiken? Lees dan deze blog met heerlijke vega(n) recepten!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *