Is suiker slecht? wat jij moet weten over suiker

Suiker is slecht voor je! Toch? Suiker heeft een slecht imago wat betreft overgewicht. Suiker wordt vaak als de grootste dikmaker gezien. Maar wist je dat koolhydraten altijd uit suikers bestaan? Zijn koolhydraten dan per definitie altijd slecht voor je? Wat gebeurt er eigenlijk met die suikers in je lichaam? Ik leg het je uit in deze blog, dan kan je voor jezelf bepalen of suiker slecht is voor je.


728x90 shop GIF banner

Wat zijn suikers? Dit is suiker scheikunde

Bij suiker denk je vaak gelijk aan snoep, koek en frisdrank, maar alle koolhydraten bestaan uit suikers. Ook brood, fruit en melk. Al deze producten zien er anders uit, maar op scheikundig niveau lijken ze erg op elkaar. Als je kijkt naar de moleculen waaruit suikers zijn opgebouwd, dan zie je dat suiker de volgende scheikundige molecuulformule heeft, namelijk:

C6H12O6

Met deze formule kunnen de volgende enkelvoudige koolhydraten (monosachariden) worden gemaakt:
– Glucose
– Fructose
– Galactose

Als deze suikers aan elkaar worden gekoppeld krijg je tweevoudige koolhydraten (disachariden). Zo vormen glucose en fructose samen sucrose (of sacharose), oftewel de suiker in suikerklontjes en glucose en galactose vormen lactose, de suiker in melkproducten. Glucose gekoppeld aan glucose vormt moutsuiker. Dit zit vaak in bier en wordt ook gebruikt om brood een donkere kleur te geven.

Ook zijn er langere ketens van suiker mogelijk en dit zijn de vezels en zetmeel. Dit zijn complexe koolhydraten.

Wat doet suiker met je lichaam?

Alle suikers die je binnenkrijgt, worden omgezet in glucose. Het maakt dus niet uit of de suikers uit brood, fruit of snoep komen.
Glucose is de belangrijkste bron van energie voor het menselijk lichaam, dus wat dat betreft is suiker of glucose niet slecht.

Alle suikers worden eerst afgebroken tot de kleinste enkelvoudige suikers en omgezet in glucose. Dit gebeurt met enzymen. Dit zijn een soort schaartjes die de suikers kleiner knippen. Voor elk type suiker bestaat een eigen enzym.

Zo breekt het enzym lactase de suiker lactose af. Je kan je dan ook voorstellen als dit enzym niet goed wordt aangemaakt, de lactose niet kleiner kan worden geknipt en niet goed wordt opgenomen. Iemand is dan lactose intolerant.

Word je dik van suiker?

Voor alles geldt als je meer energie binnenkrijgt dan je nodig hebt, je lichaam dit om zet in vet, oftewel extra kilo’s. Dus het is niet persé suiker wat dik maakt, maar een teveel aan suiker wel. En het maakt dus niet uit of die suiker uit suikerklontjes komt of uit brood of fruit.
Wat wel verschil maakt is de verteringssnelheid. Dit heeft te maken met de lengte van de suikermoleculen. Hoe langer de keten, hoe meer tijd nodig is om deze keten is kleine deeltjes te knippen. Hierdoor is de stijging van je bloedsuikerspiegel minder snel en de verzadiging langer. Dit is dus wel beter voor je en suiker is dus een minder goede voedingsstof dan bijvoorbeeld brood of groente.

Als jij vanaf nu op een etiket bij koolhydraten ‘waarvan suikers’ ziet staan, weet dan dat hiermee de suikers worden bedoeld die makkelijk verteerbaar zijn, oftewel de enkelvoudige en tweevoudige suikers. En hoe meer vezels een product bevat, hoe langer je lichaam erover doet om het te verteren en hoe langer jij een vol gevoel hebt. Als je daardoor dus niet teveel snoept, word je minder snel dik! Als je het zo bekijkt is suiker dus slecht voor je, zal je meer eten om en word je wel dik van suiker.

Conclusie

Is suiker slecht? Suiker is een goede energiebron. Maar zoals bij alles geldt; een teveel wordt omgezet in vet. Wil dit zeggen dat je nu dan net zo goed een sinaasappel kan eten als snoep? Het wordt beide afgebroken en omgezet in glucose. Alleen wordt de sinaasappel langzamer verteerd door de vezels. Hierdoor heb je een voller gevoel en zal je ook niet snel te veel eten, wat met snoep nog weleens een uitdaging kan zijn. Daarnaast is een sinaasappel natuurlijk gezonder, omdat het naast de vezels ook belangrijke vitamines bevat.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *