Fitness Transformations

De Fit Journey van Fit Girl Nathalie

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Een aantal jaar terug ging bij Nathalie thuis de knop om. Slechte gewoontes werden ingewisseld voor gezonde. Niet van de één op de andere dag, maar met kleine stapjes is Nathalie langzaam in haar nieuwe levensstijl gegroeid. Nu geniet ze iedere ochtend van haar bakje havermout en wil ze als het zonnetje schijnt niets liever dan haar hardloopschoenen aantrekken om een rondje te rennen. 

Wat was voor jou de reden/aanleiding om het roer om te gooien? Een aantal jaar terug besloot mijn moeder dat het roer bij ons thuis om moest. Ik woonde in die tijd nog thuis en nam dus vanzelfsprekend haar voedingspatroon aan. De schaaltjes vanillevla na het avondeten werden geschrapt en de gevulde koeken bij de thee ingewisseld voor kaneelbiscuits. Als gezin leerden we steeds meer over gezonde voeding en wat dit met je lichaam doet. Ondertussen wist mijn moeder steeds lekkerdere, gezonde maaltjes op tafel te zetten. In diezelfde tijd maakte ik dankzij vriendinnetjes kennis met hardlopen en YouTube accounts als Blogilates. Ik kwam beter in mijn vel te zitten, begon het leuk te vinden en werd hierdoor steeds fanatieker.

Fit-Journey-Nathalie2

Wie of wat heeft jou gemotiveerd? In eerste instantie dus mijn moeder en nog altijd wisselen we graag gezonde recepten met elkaar uit. Verder motiveren andere Fit Girls online mij enorm. Dankzij meiden als Annemerel (annemerel.com) en Laura (runninglau.com) ben ik steeds vaker mijn hardloopschoenen aan gaan trekken. En door fit girls zoals Lienke (@deargoodmorning) en Joy (@jbbouwmeester) sta ik nu ’s ochtends om 7 uur in de sportschool. Ik ben niet iemand die zich snel geïntimideerd voelt door alle mooi afgetrainde lichamen en abs die online voorbij komen. Ik voel me daardoor alleen maar gemotiveerder om ook iedere keer weer te knallen in de sportschool, en iedere avond van de bank te komen om mijn tupperware bakjes te vullen met gezond voedsel in plaats van een snel en ongezond broodje te halen in de kantine.

Waar schaamde je je vroeger voor? Ik ben in groep 7 best wat kilo’s aangekomen en voelde me sindsdien niet meer lekker in mijn eigen lichaam. Vooral over mijn buik heb ik me jarenlang erg onzeker gevoeld.

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed? Toen ik net begon met hardlopen vond ik dit best ongemakkelijk en stopte ik al met rennen als ik maar dacht dat ik in de verte iemand aan zag komen lopen. Dat is nu wel anders. Hoe moe ik ook ben, ik zet eerder een tandje bij als ik mensen zie dan dat ik opgeef. Ook vond ik tot een paar maanden terug het krachthonk in de sportschool doodeng! Toch heb ik de stap gezet en ik begin me er steeds meer thuis te voelen.

Fit-Journey-Nathalie3

Een ander belangrijk verschil is dat sinds ik lekkerder in mijn vel zit, ik ook steeds meer zelfvertrouwen krijg. Ik vind het minder eng om op vreemde mensen af te stappen. Als kind was ik namelijk erg verlegen. Als ik als klein meisje geld kreeg om een ijsje te gaan kopen dan liet ik dit zitten, omdat ik het simpelweg niet durfde. Achteraf gezien misschien toch niet zo’n slechte eigenschap als ijsverslaafde. 😉

Wat was jouw slechtste gewoonte? Ik ben een snoeper. De hele week kan ik gezond leven. Ik rook niet, een glas alcohol laat ik met gemak staan, maar zet een bak chips (nootjes, toastjes met brie, snoep en ga zo maar door) voor mijn neus op tafel en ik ben niet meer te houden. Als ik eenmaal het eerste chipje heb gepakt dan is de Fit Girl in mij nergens meer te bekennen.

Heb je deze gewoonte vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen? Zoals ik al schreef weet ik me over het algemeen redelijk in te houden. Die enkele keren dat het dan “mis” gaat moet ik helemaal niet zo erg vinden. Iets waar ik nog aan moet werken.

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen? Ijs! Zoals ik net al schreef ben ik verslaafd aan ijs. Gelukkig heb ik wat ijs betreft wel een natuurlijke voorkeur voor de gezondere varianten. Sorbet ijs, yoghurt ijs, waterijs.. Zomer of winter ik zeg geen nee. Ook niet tegen een bak Ben & Jerry’s trouwens!

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey? Mijn hele fit journey gaat met ups en downs, de ene week ben ik gemotiveerd en kost het me totaal geen moeite om gezond te eten en te sporten en doe ik het met plezier! De andere week blijf ik van de koelkast naar de voorraadkast struinen op zoek naar eten, maar ben ik te lui om van de bank af te komen voor een workout.

Waar ik het meest trots op ben is het lopen van de CPC halve marathon in een tijd waar ik nog altijd van versteld sta. Heb ik dit echt bereikt? Van helemaal nooit sporten naar een halve marathon! Nu die hele marathon nog…

Fit-Journey-Nathalie4

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? Het is een combinatie van gezond eten en sporten die het verschil maakt. Deze combi zorgt dat ik me fitter voel en nog gemotiveerder raakt. Het is een levensstijl. Voor mij werkt het één niet zonder het ander.

Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn? Mijn doel is spieropbouw en nog net iets strakker in mijn vel zitten. Ik zou willen dat dit een korte termijn doel is, maar ik weet dat dit veel tijd kost. Op dit moment is mijn doel dus om mijn draai helemaal te vinden in de sportschool en voor mezelf een fijn trainingsschema op te stellen. Verder hoop ik alsnog ooit die hele marathon te kunnen lopen. Korte termijn doel hierbij is om weer blessurevrij te kunnen hardlopen.

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft? Soms gaat dit vanzelf, soms wat lastiger. Ik probeer mezelf zoveel mogelijk te omringen met andere mensen die voeding en sport belangrijk vinden, omdat deze mensen mij begrijpen en motiveren.

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen? Wat lastig! Ik zou willen dat ik me eerder had gerealiseerd wat voeding en sport met je kan doen (lichamelijk, maar zeker ook geestelijk). Je hebt het zelf in de hand!

Hoe ziet jouw sport-regime eruit?  Voorheen liep ik ongeveer drie keer in de week hard, hiernaast deed ik ongeveer drie keer in de week een thuisworkout. Vaak circuittraining of krachttraining. Zaterdag was mijn rustdag.

Toen ik niet meer kon hardlopen ben ik erg zoekende geweest naar een nieuw sport-regime. Hier heb ik het best lastig mee gehad. Mijn schema zat zo in mijn systeem dat ik te lang door ben gegaan en hierna in een soort zwart gat viel.

Fit-Journey-Nathalie5

Gelukkig heb ben ik nu weer aardig op de goede weg dankzij mijn nieuwe sportschoolabonnement. Ik sta op dit moment vier keer per week in de sportschool. Hiernaast volg ik thuis regelmatig een online yoga lesje of ik kies een workout uit de Bikini Body Guide. Binnenkort hoop ik heel rustig het hardlopen weer op te pakken en dit ook één keer in de week aan mijn schema toe te voegen.

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied? Er komt zoveel voorbij dat ik het zelf af en toe ook niet meer weet. Ik vind dat iedereen vooral moet doen wat hij of zij leuk vindt. Alleen op die manier houd je het vol. Gewoon veel sporten uitproberen!

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health & fitness? Mensen die nog altijd denken dat een crassdieet of sapkuur echt kan helpen bij het afvallen. Ik zie helemaal niets in al die korte termijn gerichte oplossingen. Natuurlijk boek je snel resultaat, maar als het dieet eenmaal afgelopen is val je snel weer terug in je oude voedingspatroon. Ik geloof dat het veel beter is om je levensstijl met kleine stapjes tegelijk te verbeteren. Het moet eigen gaan voelen om het je hele leven vol te blijven houden. Dan gaat het maar iets minder snel, ik geloof dat dit op de lange termijn meer oplevert.

Hoe zorg jij voor balans in je voeding? Dit vind ik nog wel eens lastig. Als ik weer een beetje van het juiste pad af wijk (na een ongezond weekend bijvoorbeeld) gebruik ik graag een tijdje MyFitnessPal om mijn voeding bij te houden. Ik houd nu eenmaal van lijstjes en ben erg perfectionistisch. De app zorgt ervoor dat ik (soms na wat gepuzzel) eind van de dag meestal tevreden mijn bedje in duik.

Hoe staat jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s? Voor mij is het goed om met regelmaat te doen. Het maakt me af en toe weer bewust van wat ik eigenlijk binnen krijg en waar ik op moet letten. Toch wil ik dit niet dagelijks blijven doen, omdat ik het dan iets te obsessief vind worden en het kost me teveel tijd. Als ik na een kleine terugval mijn voeding weer een paar dagen bij heb gehouden probeer ik het weer zonder app te doen. Ik weet dan wel wat ik ongeveer moet eten om in balans te blijven.

Hoe ziet een healthy menu a la Nathalie eruit? Ik eet gemiddeld zes keer op een dag. Drie hoofdmaaltijden en drie keer een tussendoortje.

Ontbijt: Havermout met chiazaad, banaan, cacao nibs en pindakaas.
Snack: Plakje bananenbrood.
Lunch: Wrap met sla, hüttenkäse, tonijn en appel.
Snack: Mandarijn en een rijstwafel bbq smaak.
Diner: Bulgur met kipfilet, kikkererwten en munt.
Snack: Magere kwark met stracciatella eiwitpoeder, cacao nibs en whey isolaat crispy.

bulgur gerecht

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd? Ik ben nog niet heel erg goed in het hele mealpreppen, maar dankzij de Fitgirlcode Guide maak ik nu wel iedere avond gezonde maaltjes voor de volgende dag klaar. Het makkelijkste vind ik het toch nog altijd om bij het avondeten wat extra te maken en dit de volgende dag als lunch te eten.

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days? Ik heb geen vaste cheat dagen. Ben ik gemotiveerd dan denk ik hier niet aan en kan er zo een week voorbij gaan zonder cheat meals. Een andere week heb ik misschien weer een etentje en een verjaardag. Het is net hoe het uit komt. Zolang het maar een beetje in balans blijft.

Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure? Ijs dus. Gelukkig zijn hier veel gezonde alternatieven voor. Zo heb ik altijd wel een banaan in de vriezer liggen om bananenijs te maken. Heb ik trek in yoghurtijs, dan zet ik gewoon een bakje kwark of yoghurt voor een paar uur in de vriezer om hier vervolgens wat lekkere toppings over te gooien.

Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product? Meestal sta ik met plezier een tijdje in de keuken voor een lekker en gezond maaltje.. Wat ik wel een heel makkelijk trucje vind is om je eitje in een mok te klutsen en in de magnetron op te warmen. Zo heb je in no-time een “gekookt” ei. Zolang ik maar bezig ben in de keuken vind ik het prima, maar wachten tot de eieren gekookt zijn…

Benieuwd hoe het met Nathalie gaat? Volg haar op Instagram @Nathalie2605Wil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere fit journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar michelle@fitgirlcode.com. Jouw verhaal kan voor iemand het laatste of eerste duwtje in de goede richting zijn. 

Wil jij motivatie om jouw eigen fit journey te maken?

We got your back girl! Laat ons je dagelijks inspireren en motiveren en helpen naar de fitste versie van jezelf. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie